• Anonym

Midjemått ??

Jag mår sjukt dålig över min mage, jag vill bara spy på mig själv..
    Jag är 165 cm och väger 78 kg har ett midjemått på 106 =(((

Vad har ni för mått ? Längd o vikt ?      

• Svar på tråden Midjemått ??
  • Anonym

167 lång, väger 72 kilo, midjemått 75.
    födde barn för 10 veckor sen, vägde 58, midjemått 67 innan... ska dit igen.
    promenerar mycket, har börjat träna så smått, hoppas vara tillbaka på 3ggr/veckan snart.

vad gör du för att tajta till kroppen?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-17 00:15:27 följande:
    Jag mår sjukt dålig över min mage, jag vill bara spy på mig själv..
    Jag är 165 cm och väger 78 kg har ett midjemått på 106 =(((

Vad har ni för mått ? Längd o vikt ?      
    160 cm, 47 kg, midjemått 65 cm.

Spy inte på dig själv, du är säkert jättefin! Men om viktkurvan hela tiden pekar uppåt så kanske du ska testa att ändra om kostvanorna och börja träna. Undvik dieter och ge dig själv 1 år. Försök gå ner 0,5-1 kg i månaden. Nu har jag ingen aning om vad du har för kosthållning, du kanske dessutom har fött barn eller har nån sjukdom...

Jag lever inte extremt sunt, och jag vägde runt 10kg mer när jag höll på med dieter. Nu äter jag en rejäl frukost (mycket fett), rejäl lunch och en lite mindre middag (mycket kött och ofta grädde i maten). Äter inte godis alls. Choklad och glass äter jag kanske 1-2 ggr/vecka, och chips 1ggr/vecka. Dricker aldrig läsk eller sötsliskiga drinkar. Äter nästan aldrig kakor eller bullar. Dricker kaffe som mellis. Tränar jumpa ca 1-2ggr/vecka.

(Måste dock erkänna att jag snusar en hel del. Rekommenderas verkligen inte!!! men snuset gör så att jag inte är sugen på nåt att äta. Jag önskar att jag aldrig hade börjat snusa.)
  • Anonym

Min viktkurva pekar inte uppåt, tvärtom jag har gått ner en massa.
    För 5 år sedan vägde jag 99kg, men magen försvinner aldrig :(

VART mäter ni midjan ?      

• Anonym

Tränar på gym 1-4 ggr i veckan, tänker på kosten.
    Äter rejäl frukost, mycket ägg..  

• Anonym

Midjan är alltid där du är som smalast (därför kallas det midjan)

Jag är 164 cm, väger 58 och har midjemått på 65 cm.

• Anonym

Okej men då får jag ändra mitt midjemått då är det 83 cm =)

Jag bygger en del muskler, men jag hade som tanke att bygga upp muskler först och sen köra på konditionsträning..    

• Anonym
    Anonym (överviktig) skrev 2012-06-19 12:58:43 följande:
    Well, mitt smalaste ställe sitter inte under några omständigheter mellan revbenen och midjan och jag tror inte att jag är ensam om det. Så att kalla midjan för "det smalaste stället" blir direkt missvisande för någon som bär på lite bukfetma.
    Var är ditt smalaste ställe då? Om du har någon plats på bålen som är smalare så är det din midja just nu. Sen kan midjan flytta sig.

Jag har mycket svårt att tro att du är smalare över magen än ett par dm högre upp. Jag kan inte ens föreställa mig hur en sån kropp ser ut.

Och om du är jämntjock så har du helt enkelt ingen regelrätt midjan utan får mäta där du tror att midjan ska sitta.
  • Anonym
    Anonym (överviktig) skrev 2012-06-19 19:41:13 följande:
    Bålen är ju hela överkroppen. Under brösten är den definitivt smalare än mellan revben och höftben. Min kropp är inte särskilt extrem, så antingen känner du inga kvinnor med post-graviditets-mage eller också har du bara inte tittat särskilt noga på människors kroppar. Föreställ dig en gravidmage, bara utan bebis inuti som spänner ut den och gör den hård och spänstig. Där har du min kropp. 
    Men då är det väl DÄR din midja sitter just nu. Varför göra det så svårt för dig? En del har midjan högt, andra lågt.
  • Anonym
    Anonym (överviktig) skrev 2012-06-19 19:59:23 följande:
    Absurd diskussion detta egentligen, om var midjan sitter. Har det med språkförbistring att göra? Att ni som säger att det är "smalaste stället" inte menar i omkrets, utan det som ser smalast ut framifrån?? För jag har förvisso en plats i midjehöjd som ser smalare ut när jag ser mig själv i spegeln rakt framifrån - men i omkrets är det definitivt inte det smalaste stället (som tveklöst sitter under brösten). 

Är det så ni menar?? 

Annars tror jag egentligen att man kan säga att midjan sitter i höjd med armbågen. 
    Ja, det är så jag menar i alla fall
  • Anonym
    Anonym (överviktig) skrev 2012-06-19 23:36:05 följande:
    Vad menar du, skulle min midja sitta under brösten?? Jag brukar själv kalla min midja för hög, men den sitter fortfarande i midjehöjd, dvs mellan revben och höftben, inte under brösten. Är det inte intressantare att verkligen få veta sitt midjemått, än att mäta på ett ställe som inte är midjan för att få ett mått som ser bättre ut?

Det är svårt att förstå i sammanhanget, möjligen beror det på att tråden handlar om att mäta sitt midjemått. Då är det ju lätt att tolka "smalaste stället" som den minsta omkretsen, vilket antagligen fler än jag i tråden gör.
    Det är väl ingen ide att diskutera saken egentligen. Har du ingen midja så har du inte. Inte mycket att göra åt saken än att gå ner i vikt.
Svar på tråden Midjemått ??