Inlägg från: Anonym (överviktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (överviktig)

Midjemått ??

Nej, midjan är inte där man är som smalast, midjan är mellan revbenen och höften. Där byxlinningen på normalskurna byxor hamnar. 

Mäter jag mig där jag är smalast hamnar jag precis under bysten, på 80 cm. Där sitter inte midjan. Min midja är 95 cm. Jag är 177 cm och väger ca 80 kg. Jag har alltid fetmat på magen och brösten, och det har blivit värre efter graviditeterna. Försöker gå ner lite i vikt med sund mat och motion, men jag kommer antagligen alltid att ha lite mage. Man får "klä bort den" och/eller pröva någon styrketräning för just magmusklerna.  

• Anonym (överviktig)
    Anonym (tm) skrev 2012-06-19 11:46:33 följande:
    Jo midjan är de smalaste stället vilket är mellan revbenen och höften. Ovanför naveln.
    Well, mitt smalaste ställe sitter inte under några omständigheter mellan revbenen och midjan och jag tror inte att jag är ensam om det. Så att kalla midjan för "det smalaste stället" blir direkt missvisande för någon som bär på lite bukfetma.
  • Anonym (överviktig)
    Anonym (tm) skrev 2012-06-19 13:11:08 följande:
    Beror nog lite på hur man ser ut i kroppen. Även när jag var tjockare så var "de smalaste stället" samma och de syntes var de var.
    Ja, och min poäng är att midjan inte är det smalaste stället på alla, i synnerhet inte om man fetmar på magen.

Nu vet inte jag hur ts ser ut i kroppen, men bara genom att flytta måttbandet något har hon reducerat sitt midjemått med 23 cm. Möjligen mäter hon "midjan" på rätt ställe nu (förutsatt att hon tidigare mätte omkring höften), men jämför man hennes längd och vikt är hon fortfarande överviktig, precis som jag. Och jag skulle tippa på att magen rent visuellt inte har förändrats, och att kläderna sitter åt på samma ställen. Men kanske känner man sig smalare genom vetskapen att midjan bara är 83 cm, vad vet jag. Personligen vill jag mäta där magen är som tjockast (fortfarande i midjehöjd dock) för att också se skillnad när magen krymper, men det kanske bara är jag? 
  • Anonym (överviktig)
    Anonym skrev 2012-06-19 18:15:31 följande:
    Var är ditt smalaste ställe då? Om du har någon plats på bålen som är smalare så är det din midja just nu. Sen kan midjan flytta sig.

Jag har mycket svårt att tro att du är smalare över magen än ett par dm högre upp. Jag kan inte ens föreställa mig hur en sån kropp ser ut.
    Bålen är ju hela överkroppen. Under brösten är den definitivt smalare än mellan revben och höftben. Min kropp är inte särskilt extrem, så antingen känner du inga kvinnor med post-graviditets-mage eller också har du bara inte tittat särskilt noga på människors kroppar. Föreställ dig en gravidmage, bara utan bebis inuti som spänner ut den och gör den hård och spänstig. Där har du min kropp. 
  • Anonym (överviktig)
    Absurd diskussion detta egentligen, om var midjan sitter. Har det med språkförbistring att göra? Att ni som säger att det är "smalaste stället" inte menar i omkrets, utan det som ser smalast ut framifrån?? För jag har förvisso en plats i midjehöjd som ser smalare ut när jag ser mig själv i spegeln rakt framifrån - men i omkrets är det definitivt inte det smalaste stället (som tveklöst sitter under brösten). 

Är det så ni menar?? 

Annars tror jag egentligen att man kan säga att midjan sitter i höjd med armbågen. 
  • Anonym (överviktig)
    Anonym skrev 2012-06-19 20:16:50 följande:
    Men då är det väl DÄR din midja sitter just nu. Varför göra det så svårt för dig? En del har midjan högt, andra lågt.
    Vad menar du, skulle min midja sitta under brösten?? Jag brukar själv kalla min midja för hög, men den sitter fortfarande i midjehöjd, dvs mellan revben och höftben, inte under brösten. Är det inte intressantare att verkligen få veta sitt midjemått, än att mäta på ett ställe som inte är midjan för att få ett mått som ser bättre ut?
    Anonym skrev 2012-06-19 20:26:51 följande:
    Ja, det är så jag menar i alla fall
    Det är svårt att förstå i sammanhanget, möjligen beror det på att tråden handlar om att mäta sitt midjemått. Då är det ju lätt att tolka "smalaste stället" som den minsta omkretsen, vilket antagligen fler än jag i tråden gör.
  • Anonym (överviktig)
    Anonym skrev 2012-06-20 08:27:18 följande:
    Det är väl ingen ide att diskutera saken egentligen. Har du ingen midja så har du inte. Inte mycket att göra åt saken än att gå ner i vikt.
    Du har antagligen rätt i att det är meningslöst att diskutera, jag antar att alla kan mäta sin midja där de själva tycker att den borde vara för att få önskat resultat. Jag sysslar i alla fall inte med självbedrägeri och vikten har jag redan tagit itu med. 
Svar på tråden Midjemått ??