Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Mattebegåvad ettagluttare

Jag hoppas det löser sig, jag räknade själv femmans matte i tvåan utan problem och min son verkar ha fått mitt mattesinne. Han börjar 6-års i höst och har mest bara suckat åt syrrans matteläxa i ettan som är alldeles för lätt (det tycker ju iofs hon också).

Jag tycker det är mest fränt att se hur han bara vet, men inte hur och hoppas han får verktyg i skolan att hänga med hela vägen själv. T ex räknade han blixtsnabbt ut att 49+49 var 98 och jag är rätt säker på att han räknat 50+50 -2 men det är inget han kan förklara. Han bara vet men däremot fixar han inte 38+38 för han kan inte lika enkelt tänka runt det och då har han ännu inte verktygen för att räkna det i huvudet. På samma sätt så sa dottern att 14+14 var 28 och 15+15 var 30 och då sa han utan att blinka vad 16+16, 17+17, 18+18, 19+19 och 20+20 var och det är heller inget han räknat ut (för då hade det tagit lite tid) utan jag tror han förstod att han skulle öka med 2 hela tiden men det är heller inget han kan förklara och jag är likadan. Jag får ofta upp ett svar i huvudet som jag vet är rätt men sen måste jag räkna ordentligt för lista ut hur jag kom fram till det.

Så jag hoppas och tror att han får räkna med sådant han tycker är kul i skolan men ändå får verktygen för att förstå från grunden vad han gör och sen räknar jag nog med att stimulera rätt mycket hemma också. Jag kan ju matte själv och har väl läst det mesta fram tills matten börjar gå mot filosofi så jag borde kunna hålla hans intresse uppe.

• cosinus
    Pallas skrev 2012-06-27 23:52:12 följande:
    cosinus: Min grabb har full koll på metoderna för att plussa ihop större tal. Vad skönt för dig att du läst matte, då har du iaf lite på fötterna, själv har jag i princip inget utan jag får förlita mig på min man (disputerad biolog och halv civ ing) och vår gemensamma vän (som ska bli inneboende hos oss i slutet av sommaren). Jag kan entusiasmera och förklara sammanhang på "låg" nivå, som primtal, ekvationer och sånt, men kommer det till mer avancerade uträkningar är jag lost...
    Jag ska börja förklara mer matte för honom i höst när han börjar 6-års men jag har tyckt det varit så intressant att se hur han utvecklas bara av sig själv samt att jag inte velat köra om storasyster riktigt än så jag har legat lågt. Men jag tror han skulle kunna förstå väldigt mycket då allt liksom bara faller sig naturligt.

Fröken i sexårs hos oss sa iaf att det inte skulle vara några problem att individnappasa på 6-års så han får lite mer utmaningar där för boken de har i 6-års är ju på tok för lätt och förmodligen även den för ettan även om han säkert kan tänka sig att räkna igenom den bara för att. Jag tycker iaf vår skola verkar bra, hoppas det visa sig stämma (och det är en helt vanlig kommunal skola så inget special)
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare