Mattebegåvad ettagluttare
Jag är mattelärare och jag tycker det är roligt och ser det som en utmaning att kunna individanpassa matten i så stor utsträckning som möjligt!
För något år sedan hade jag en 10-åring från en av våra 4-6-skolor som hade matte tillsammans med mina 8:or och 9:or. Hans lärare upplevde att hon inte räckte till och kontaktade därför oss för att vi tillsammans skulle skräddarsy en dag/vecka på högstadiet som passade honom. Vi skickade sedan med honom lite läxor och uppgifter och böcker att jobba med de andra dagarna - han läste ma och NO hos oss, och övriga ämnen (där han var mer på samma nivå som sina jämnåriga kamrater) i sin vanliga klass.
Men har läraren intresset (och kunskapen) så ska inte hon/han behöva flytta en elev för att den ska bli stimulerad på lagom och utvecklande nivå. Man ska inte heller behöva läsa ett annat område än övriga elever. Din son skulle t ex mkt väl kunna läsa om cirkeln under samma tid och lika länge som sina kamrater, men på en mer avancerad nivå.
Tyvärr vet jag att ni troligen bör ligga på som föräldrar för att få det så bra som möjligt för ert barn...
Finns många bra matteböcker och böcker om matte av olika sorter och slag! Och många bra datorspel - Cheops och Chefrens pyramid t ex- Om killen vill ha lite kluringar att lura över mellan bollspel och annat så rekommenderar jag http://ncm.gu.se/node/6125 - Nationellt centrum för matematikutbildnings 'kängurumatte' på olika nivåer!