Inlägg från: Gaytjej |Visa alla inlägg
  • Gaytjej

Mattebegåvad ettagluttare

Hitmandahl skrev 2012-08-03 11:08:14 följande:
    Om nu TS barn skulle vara så pass avancerad så är det väll bara att ge ungen Fermats stora sats, då har han något att bita i. Eller så ger nu honom Origo NvTe Ma C. Då kan ni lära honom logaritmer, derivata, etc. Då kan han inte bli så understimulerad, förresten ge honom ingen grafräknare så har han verkligen något att bita i.
    Du jobbar hårt på att få tråden till sandlådan ser jag. Synd att du inte tagit dig tid att läsa igenom tråden innan du satte igång att raljera.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 11:12:14 följande:
    Problemet är att hela svenska skolsystemet bygger på den sk kontruktivistiska ideologin.
    Eleven har redan alla kunskaper när den födds, skolan är bara till att hjälpa eleven att sätta lite ordning i dom med de resultat vi ser idag.

Därmed en massa flummiga aktiviteter i matte och i alla andra ämnen (utematte, laborativt matte osv) .

Faktumet att alla måste jobba i grupp jämt och inte tänker själva är också ett stort problem.

Faktumet att mattelärare har så dåligt betalt. Om man är riktigt bra på matte, varför ska man välja bli lärare i SVerige?  

Faktumet är allt "utan till" lärande betraktas som dåligt. Man lär sig inte ens multiplikationstabellerna längre.Skolverket har äntligen publicerat en seriös studie som visar att eleverna lär sig från traditionell undervisning, inte från laborativ. 

Jag håller med dig om att våra svenska skolelevers matematikkunskaper generellt sätt är dåliga, men jag undrar hur stor insyn i verksamheten du har egentligen?

Vad är laborativ matematik för dig?

Och vad är grupparbete för dig? En jobbar och de andra åker bananskal? Så behöver det förstås inte vara. Kulturen i vår matematikundervisning har varit ensamhetsräkning, vilket är en av många anledningar till att vi har halkat efter. Vi behöver i större utsträckning göra det som i länderna som ligger före oss; 'prata matematik' och lösa problem i grupp.

Man lär sig multiplikationstabellerna och lägger förhållandevis mycket tid på automatiseringsträning. Men enligt mig så skjuter man sig sedan själv i foten när man tränar in algoritmer innan man nått sitt mål med automatiseringen. Eleverna slutar tänka.

Håller med om status och lön. Jag är orolig över vad jag kommer få för framtida kollegor. De som blev lärare för att de inte kom in någon annanstans?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 11:44:37 följande:
    Grupparbete gör att man blir idioter.  Gruppen anpassar sig alltid till de dåliga i gruppen och individer utvecklar inte eget tankande.

Tro att utantill lärandet gör att man inte tänker själv har varit en av de många misstag Sverige har gjort sen ett par decennier tillbaka nu och det kommer att vara svårt att backa.

Laborativ matematik är ett till sätt att förvandla skolan till ett nöjesfält och skapa en illusion av aktivitet, men egentligen hindrar abstraktionsförmåga.

Klart man måste utgår från det konkreta konceptet av tal (helst redan i förskolan, vilket inte görs i Sverige) och av de olika räknesätten men redan under lågstadiet är det viktigt att kunna förstå tal som abstrakt koncept.   
    Det var ord och inga visor det :D men jag tror jag får nöja mig med att konstatera att vi inte riktigt är på samma våglängd, du och jag!

Undrar dock fortfarande var det är i vår läroplan som du vänder dig emot!
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 13:23:09 följande:
    Extremt långsam. Begrepp som undervisas på felaktigt sätt (hur många 10-åringar i Sverige kan räkna en division med uppställning istf substraktioner?)
    Ingen huvudräkning i stortsett.
    Väldigt lite problemlösning.

Jag bor nära International School i Stockholm. En mattelärare säger att de barn som kommer från det svenska systemet ligger 4 år senare än snitt.

Behöver jag säga något mer när ni själva erkänner att eleverna inte kan räkna  3 / 0,25 i åk 8 och blir ändå godkända ?!      
    Då kontrar jag med att säga som så här: Ska du döma ut vår läroplan så måste du i alla fall ha läst den och gärna också förstått vad som står i den.
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 14:18:26 följande:
    Du kan alltid försöka argumentera istf att vara irriterad. Gör en riktig jämförelse av Singapore Maths metoden och den svenska läroplanen och förklara för mig på vilket sätt skulle den svenska läroplanen vara något annat än ett stort skämt.
    Det räcker bra för mig om du faktiskt LÄSER läroplanen innan du förkastar den.

Ledtråd 1: Läroplanen är ingen undervisningsmetod och kan därför inte jämföras med någon sådan. 
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 15:46:33 följande:
    Allt var i samma stil.
    Fanns begrepp, men inget seriöst innehåll.   
    Verkligen inte.
    Läs ordentligt. Om du nu verkligen är intresserad av att ta till dig?

Och om så, så passa på att lära dig mer om pedagogik och didaktik. Det är t ex inte så lätt att man kan säga bu och bä om 'katederundervisning', laborativ matematikk och grupparbete då det kan rymmas precis hur mycket som helst från riktigt bra till riktigt dåligt under dessa övergripande rubriker. Vidare så kan det som är riktigt skräpigt i en grupp eller för en individ vara kalas för en annan. Det är inte en lätt konst.

Men du har kanske fastnat i vinkelvolten och bestämt dig för att allt är skit?
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-04 10:32:38 följande:
    När den svenska skolan uppnått normala resultat i matte så ska det vara intressant att ha en diskussion kring pedagogik, men inte  i nuläget.
    Använd den tiden till att läsa på i så fall, annars blir det inte intressant att diskutera med dig då heller.

• Gaytjej
    Feline skrev 2012-08-22 20:15:11 följande:
    Om man nu ändå har en liten nybliven etta som måste arbeta i Safari eftersom det är vad som finns på skolan. Vad har ni för råd att man som förälder bör göra? Bara ignorera och köpa en annan bok istället som hon kan pula med här hemma, eller vad?
    Be att få låna hem andra böcker (förmodligen har de i alla fall provex av andra böcker). Be även att få se böckerna de får i 2:an och uppåt. Kan man se skillnad på bra och dåliga uppgifter själv så kan man plocka och sätta ihop arbetsscheman. Jag har inte sett Safari-boken, men att calingrad tycker att den är så fruktansvärd behöver man kanske inte dra allt för stora växlar på. Bilda dig en egen uppfattning och diskutera med en utbildad mattelärare!

Ang böcker i allmänhet:
    Jag är högstadielärare och har inte full koll på de läroböcker som finns för F-3 och 4-6, men jag har inte blivit direkt imponerad av det jag har sett så här långt tyvärr. Inte av Alma heller som någon nämnde här ovan.
    Har inte heller hittat något komplett material till 7-9 heller, utan jag brukar få göra arbetsscheman utifrån flera olika böcker. + använder arbetsblad från olika ställen + en del egengjort. Ofta har de olika områden olika författare och därför varierar kvaliteten/svårighetsgraden/upplägget.

Ett klassiskt men dåligt upplägg är när det kommer en faktaruta högst upp och det sedan följer x antal mer eller mindre likadana uppgifter nedanför. Många elever knäcker koden snabbt och kan sedan lösa uppgifterna  helt utan att läsa texten ens en gång, och utan att förstå vad det är de gör!

Skulle kunna ge flera ex på dåliga uppgifter, men nu är det dags för film och godis här :)

• Gaytjej
    Pallas skrev 2012-10-21 14:05:32 följande:

Vi har haft utvecklingssamtal nyss och det går bra före honom i skolan. Han är dock mycket missnöjd med att maten är alldeles för lätt! Hans lärare berättade dock för honom att det bara är att säga till, så kan han få andra uppgifter/böcker. Till min fasa uppdagades det på samtalet att hela skolan bytt matteböcker till Safari! nu kör de den boken åk 1-9...

Jag förde fram kritiken mot serien enligt det som framkommit här i tråden, men lärarens enda problem med boken verkade vara att den "går för fort fram".
    Äsch, fäst inte så stor vikt vid vad som sagts av i huvudsak en person här i tråden!

Jag kan inte påstå att jag tycker Matte Direkt-serien är så särskilt bra, men jag har samtidigt sett mycket värre!!
    Men, självklart ska han ha ett särskilt arbetsschema med uppgifter även från andra ställen.
    Och ingen unge ska förövrigt räkna varje uppgift i en bok, en god pedagog ska se vad som behöver göras mer/mindre/annat av och han/hon ska alltid använda sig av flera läroböcker och läromedel. Tyvärr vet jag dock att alla inte jobbar så. Många låter rent av en enda lärobok styra hela läsårets upplägg. 

Är matteläraren inte så intresserad och kanske rent av använder matten att 'vila sig' lite på, så är det viktigt att ni står på er!
  • Gaytjej
    Noran skrev 2012-10-23 12:42:38 följande:
    Hur mycket ska man kräva? Barnen får räkna 5+3 och liknande om och om igen för att "automatisera". Dom som är klara snabbt får räkna typ 17-4. Men fortfarande har han inte lärt sig något nytt på hela ettan. Han tycker inte det ät tråkigt men han skulle tycka det var roligare med klurigare tal. Jag har hittat om det några gånger, men inget händer. Är detta normalt?
    Du son ska ha en undervisning som är anpassad efter hans individuella behov.

Tyvärr kan/orkar/hinner/vill inte alla pedagoger tillgodose detta.

Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare