caliningrad skrev 2012-08-03 11:12:14 följande:
Problemet är att hela svenska skolsystemet bygger på den sk kontruktivistiska ideologin.
Eleven har redan alla kunskaper när den födds, skolan är bara till att hjälpa eleven att sätta lite ordning i dom med de resultat vi ser idag.
Därmed en massa flummiga aktiviteter i matte och i alla andra ämnen (utematte, laborativt matte osv) .
Faktumet att alla måste jobba i grupp jämt och inte tänker själva är också ett stort problem.
Faktumet att mattelärare har så dåligt betalt. Om man är riktigt bra på matte, varför ska man välja bli lärare i SVerige?
Faktumet är allt "utan till" lärande betraktas som dåligt. Man lär sig inte ens multiplikationstabellerna längre.Skolverket har äntligen publicerat en seriös studie som visar att eleverna lär sig från traditionell undervisning, inte från laborativ.
Jag håller med dig om att våra svenska skolelevers matematikkunskaper generellt sätt är dåliga, men jag undrar hur stor insyn i verksamheten du har egentligen?
Vad är laborativ matematik för dig?
Och vad är grupparbete för dig? En jobbar och de andra åker bananskal? Så behöver det förstås inte vara. Kulturen i vår matematikundervisning har varit ensamhetsräkning, vilket är en av många anledningar till att vi har halkat efter. Vi behöver i större utsträckning göra det som i länderna som ligger före oss; 'prata matematik' och lösa problem i grupp.
Man lär sig multiplikationstabellerna och lägger förhållandevis mycket tid på automatiseringsträning. Men enligt mig så skjuter man sig sedan själv i foten när man tränar in algoritmer innan man nått sitt mål med automatiseringen. Eleverna slutar tänka.
Håller med om status och lön. Jag är orolig över vad jag kommer få för framtida kollegor. De som blev lärare för att de inte kom in någon annanstans?