Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Mattebegåvad ettagluttare

Mitt råd är enkelt: flytta till Singapore.
    Om det är svårt, kör Singapore Maths hemma (www.sgbox.com).

Det är väldigt dålig nivå i svenska skolan allmänt, men just på matte är det  extremt.
    Har du bläddrat igenom Safari matteböcker?

Man lär sig att räkna multiplikationer enbart genom additioner, divisioner genom substraktioner.

Nivån i slutet av nian mostvarar fyran i Singapore.

Som en lärare sa din son kommer att må dåligt att inte kunna tänka själv. Det får man inte göra i Sverige utan man måste alltid jobba i grupp. Det är bevisat att man blir dummare av att jobba i grupp.
    Det är tyvärr det som väntar din son om du inte tar drastiska beslut.

• caliningrad
    thanisa skrev 2012-07-13 09:17:13 följande:

Jag funderar också hur de ska klara av att hålla sonens intresse vid liv. Han är 6 år och ska börja i förskolaklass. Många saker behöver han, då han behöver övar på att skriva siffror osv. Själv tänkandet och räknandet har han dock kommit bra mycket längre med. Dottern som ska börja fyran och tillhör de bästa i klassen i matte hänger inte med sonen. Hennes kompisar bara tittar och undrar hur han gör, så är det för de flesta vuxna också.

Det är intressant att lyssna på sonen när han liksom diskuterar sig fram och vill ha lite medhåll när han räknar. 1 minut tog det för honom att tänka ut hur många sekunder det går på 4 timmar. Och då är det ett funderande och så vill han ha medhåll från mig.

F: 6 minuter har 360 sekunder. Man får in 10 stycken 6 minuter på en timme, mamma då måste det väl gå 3600 sekunder på en timme?

M: Ja, det går 3600 sekunder på en timme.

F: 4 stycken 3000, det måste väl bli 12000. Blir det det mamma?

M: Ja, 4 gånger 3000 är 12000.

F: 4 stycken 600 blir det 2400? Mamma är 4 stycken 600 2400?

M: Ja det blir 2400.

F: Då måste det gå 14400 sekunder på 4 timmar.     

Varje dag föundras jag över saker han räknar ut, många gånger ffår man tänka lite själv innan man svarar. Han gillar att gå mellan minuter och sekunder just nu, plus att det gär väntningen på bussen till ett tidsfördriv som går snabbare. Helt plötsligt kommer han och säger att 17 minuter behöver man för att bli över 1000. OCh jag måste erkänna att jag fick räkna ut det i huvudet innan jag kunde svara honom. Att räkna om minuter och sekunder går ögonblickligt för honom. Det spelar liksom ingen roll om det skulle vara 56 minuter eller 9 minuter som han räknar med. Just nu försöker jag inte göra mer för honom. Vardagsmatte för vara nog, att gå in på samband och hur saker är uppbyggda vet jag inte om han ksulle ha någon glädje utav i dagsläget. Han är redan så mycket längre än de andra som han kommer gå med. Han skulle vara före de i femman också, då de fyra räknesätten klarar han galant.    De som vi känner som ska gå i femman blir lätt uträknade av sonen och de förstår inte hur han kan klara av sakerna.     

Du måste förstå att det som svenska barn lär sig i femman motsvarar det man lär sig i ettan i många länder. Den svenska nivån på matte är ett enormt skämt. Jämför med länder som har ett riktigt skolsystem, som Singapore istället.

• caliningrad
    Tuffen skrev 2012-07-16 16:00:01 följande:
    www.prim.su.se/matematik/amnesprov_3_tidigare...

Kolla om han redan nu klarar av nat prov i åk 3.
    men snälla....de proven är ett skämt.

Det står till och med att lärarna kan skriva istf barnet ifall barnet har svårt att uttrycka sig i skrift!!

man pratar om 10-åringar!!

Undrar varför Sverige inte tar tag i problemet. 
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-06-28 10:05:52 följande:
    Intressant det du skriver om din son! Min förhoppning är också att han får verktyg som utvecklar sitt sätt att tänka. Det finns dock en risk för att verktygen skolan kommer att presentera istället kommer att hämma det. Kanske inte på din son, om han har kommit så långt redan - men var uppmärksam...

Jag gjorde en gång en undersökning i en år 7-grupp där en av uppgifterna de skulle lösa var 999 + 999 (och där jag försökte uppmuntra dem till att redovisa hur de tänkte). Endast en elev (av 26) tänkte som din son troligen gjorde i ett exemplet ovan, dvs gjorde ett överslag och tog bort.

Övriga elever ställde upp i algoritmer. De flesta räknade talsorter 900+900, 90+90 och 9+9. Några räknade med uppställning och minnessiffror; 9+9= 18, 8 där nere och 1 i minnet. 1+9+8 osv osv. De flesta fick rätt svar, men inte de mattesvaga för de rörde ihop det i slutändan.

Eleven som kunde tänka 'utanför lådan' och gjorde överslaget till 1000+1000 är en klipsk kille som enligt uppgift sovit sig igenom hela mellanstadiet (han sov sig sedan igenom högstadiet också, hehe) och *haka sticks ut igen* jag tror därmed att han klarade sig ifrån att bli 'hjärntvättad' i mångt och mycket.

En del lärare är bra på att låta eleverna tänka högt och prata om fördelar och nackdelar med olika huvudräkningsstrategier utifrån uppgiftens karaktär. Tyvärr blir de motarbetade av läroböckerna som sällan låter uppgiften välja strategi, utan de presenterar en strategi som man sedan utan eftertanke förväntas applicera överallt... Eller så presenterar de ngn fiffig strategi, men matar sedan ändå huvudsakligen på med tråkuppgifter á la 5678 + 347 som inte lockar till någonting (mer än att foga sig i algoritmerna, ta fram mobilräknaren eller drömma sig bort).

En annan gång intervjuvade jag ett gäng år 4 respektive 6-elever som bl a fick ett problem med kakor och påsar att lösa - hur många påsar behövs till 50 kakor om det ska ligga 6 i varje påse? ALLA år 4 elever löste uppgiften galant, på många olika sätt (åt upp överblivna kakor osv). INGEN av år 6-eleverna löste det. Varför? Jo, de hade just lärt jobbat med kort division men eftersom 6 inte får plats i 5 och det sedan inte gick jämnt ut så fastnade de...

Och inte många av mina år 8-elever kunde räkna ut 3/0,25, men nästan alla hade rätt när jag frågade hur många 0,25:or det behövs för att bygga upp en 3:a...

Oj, långt blev det. Ville ju mest komma fram till det jag redan har sagt - man kan stjälpa utvecklingen av taluppfattningen genom att hjälpa fel (och ojoj, så fel det hjälps runt om i våra skolor).
    vad menar du med år 8 elever som inte kan räkna 3/0,25.
    Du menar väl 8-åringar hoppas jag? 
  • caliningrad
    Pallas skrev 2012-06-27 02:09:00 följande:
    Tack för alla tips, de är guld värda! Jag var lite nervös att denna trådstart skulle kunna uppfattas som skryt (vi vet nog alla att det kan vara känsligt att tala om barn som kan lite mer än de "borde"), men jag är jätteglad att ni ger så bra input!

Jag känner att jag har lite mer på fötterna nu, speciellt tacksam är jag för tankar från er som är lärare. Jag vill ju inte klampa på som om min son vore värsta underbarnet, det är han inte, men vi vill samtidigt vara beredda för att ge honom en bra grund att stå på.

Kanske ska passa på att fråga, eftersom jag ändå har er på tråden angående matte och inlärning: jag tror att min 8-åring har ärvt min dyskalkyli och jag undrar om detta är något som jag ska ta upp med skolan?
    dyskakyli är ett påhitt.
    Om Sverige skulle byta ut Safari mattböcker eller liknande mot Singapore maths skulle dyskalkuli knappt finnas.
    www.sgbox.com  
  • caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-03 08:52:26 följande:
    Caliningrad: hon menar nog tyvärr åk 8... Är matematiklärare på gy och där stöter jag alldeles för ofta på elever som inte kan grundläggande räknefärdigheter (och ja de är godkända i matte från grundskolan).

Hej!
    men detta är katatrofalt!

Varför anpassar ni inte Singapore Maths i Sverige?
    I alla länder där man använder det som läroplan har nivån i matte ökat rejält.
    Hur kan man låta ett helt land sjunka?     
  • caliningrad
    Innan soluppgången skrev 2012-08-03 02:23:17 följande:
    Jag har barn som är mattebegåvade som legat långt före läroplanen och det är speciellt.

Ursäkta men att ligga före den svenska läroplanen innebär inte någon särskild begåvning!! 
  • caliningrad
    Hitmandahl skrev 2012-08-03 02:49:43 följande:
    Är det bara jag som inte tror att TS son behärskar denna forn utav matematik?
    Den här tråden hör hemma i sandlådan.

Nej det finns riktigt begåvade barn, även i Sverige.
  • caliningrad
    Dr Mupp skrev 2012-08-03 09:25:20 följande:
    Klart det stämmer, hennes barn är bara som alla andra på FL, särbegåvade och långt före sina kompisar. Det finns inga sena barn på FL

Du skojar? de flesta har ADHD, dyskalkuli, dyslexi på FL..
  • caliningrad
    Dr
    Dr Mupp skrev 2012-08-03 09:45:10 följande:
    Det finns två typer av barn, antingen är de särbegåvade eller så har de diagnos. Några medelmåttiga ungar finns det inte. 

Se bara på TS, ena ungen är särbegåvad, eftersom den andra inte är det så måste han ha dyskalkuli. 

Ja det stämmer.
    Men när man ser hur den svenska matteläroplanen är tänkt  och går igenom Safari böckerna kan man lätt förstå varför så många barn lider av "dyskalkuli". 
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare