Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Mattebegåvad ettagluttare

vattumannen81 skrev 2012-08-03 10:30:59 följande:
    Jag skulle inte säga att läroplanerna är så dåliga i Sverige. Problemet är snarare att eleverna inte kan det de förväntas kunna och detta släpar efter varje åk. Följden blir att vi på gy måste traggla bråk, procent, grundläggande aritmetik mm för att huvudtaget kunna gå in på gy kursinnehåll. På universitet/högskolan klagar de också på att studenterna på tex ingenjörsprogrammen har alldeles för dåliga matematikkunskaper. Har läst att många högskolor/universitet erbjuder matematikstöd för studenter just pga detta. Helt sjukt! Själv känns det som att skriva åtgärdsprogram är nästan det enda jag gör på gy. I vissa klasser/grupper har jag skrivit upp till 75% åtgärdsprogram.. Men det hela är bara konstgjord andning. Hur ska dessa elever för det första ta igen stora kunskapsluckor från grundskolan och sen för det andra tillgodogöra sig innehållet i nya kurser?
    I matte har vi iaf på gy precis genomfört de nya kursplanerna och svårighetsgraden har höjts avsevärt iaf på de högskoleförb. prog. Men det hjälper ju inte att vi på gy höjer standarden om eleverna inte har bättre kunskaper från grundskolan.

Men har du nånsin jämfört de metoder som används i Sverige med de som används i Singapore? Väldigt mycket forskning finns kring Singapore maths och varför denna läroplan är överlägsen.

Jag känner så många svenska barn som inte ens kan multiplikationstabellerna!
    Allt du nämner borde vara behärskat i slutet av lågstadiet.

• caliningrad
    Stissig skrev 2012-08-03 10:38:37 följande:

Men jaja nu har vi fattat singapore är överlägsna i matte men de sociala kunskaperna om att inte spamma och tjata kommer de också från singapore eller?

Nu är vi tillbaka till sandlådan igen. Så snart man påpekar att den svenska läroplanen och framför allt de metoder som används är kassa och försöker ha en seriös diskussion kring det kommer vi in i det sociala samspelet som alternativ till kunskap.

Den svenska skolan är verkligen enbart ett nöjesfält. 
  • caliningrad

vattumannen81 skrev 2012-08-03 10:45:49 följande:
    Jag kan tyvärr inte uttala mig om Singapore för jag är inte insatt. Som lärare i Sverige måste jag naturligtvis följa de läroplaner/kursplaner som finns här oavsett vad jag tycker eller anser om innehållet eller svårighetsgraden. Men som jag skrev innan så tycker jag att kursinnehållet för matematikkurserna i gy11 är bra och väsentligt, mer anpassat för det program du går på.

Vad tycker om Safari matteböckerna?
    Jag tycker att de är katastrofalt dåliga och förklarar väldigt mycket om dyskalkuli epidemin i Sverige.

• caliningrad
    Stissig skrev 2012-08-03 10:57:10 följande:

Seriös? Är upprepande av samma sak hela hela tiden seriös? Du började ju genom att bete dig som en skitunge som inte får all uppmärksamhet. I SINGAPORE. Lite som "På Baliiiiii"

Jag är ointresserad av att diskutera med dig som har ingenting att tillföra. Jag vill veta vad Vattumannen tycker om Safari matteböckerna.
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 11:03:56 följande:
    Vad i den svenska läroplanen avseende matematik är det du syftar på? Utveckla så är du snäll.

---

Angående läroböckers förträfflighet/brist på förträfflighet så säger jag, åh, om det ändå vore så lätt...!!

Jag har hört att andelen 'riktigt matematiksvaga' i Sverige har varit lika stor, oavsett om det varit läroplaner från 69, 80, 94 oac och oavsett lärare och trenden för tillfället (t ex mängdlära eller algoritmnötning). Däremot har nästa grupp varierat något i storlek. Tyvärr kan jag inte koppla detta till en källa här på nätet,  mendetta är hört på en föreläsning av nationellt centrum för matematikutveckling i Göteborg, i Skolverkets regi.

Vad är din källa på att dyskaluli inte existerar? 
    Problemet är att hela svenska skolsystemet bygger på den sk kontruktivistiska ideologin.
    Eleven har redan alla kunskaper när den födds, skolan är bara till att hjälpa eleven att sätta lite ordning i dom med de resultat vi ser idag.

Därmed en massa flummiga aktiviteter i matte och i alla andra ämnen (utematte, laborativt matte osv) .

Faktumet att alla måste jobba i grupp jämt och inte tänker själva är också ett stort problem.

Faktumet att mattelärare har så dåligt betalt. Om man är riktigt bra på matte, varför ska man välja bli lärare i SVerige?  

Faktumet är allt "utan till" lärande betraktas som dåligt. Man lär sig inte ens multiplikationstabellerna längre.Skolverket har äntligen publicerat en seriös studie som visar att eleverna lär sig från traditionell undervisning, inte från laborativ. 

• caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-03 11:16:42 följande:
    Safariböckerna använder vi inte på gy. Det är böcker för grundskolan. Men det är att göra det väldigt enkelt att bara tro att har man en annan bok så blir allt bra. Problemet är nog snarare att många lärare (spekulerar nu) har svårt att frångå läroboken. Minns inte var jag läste det men alldeles för många elever i Sverige sitter mycket själva och räknar i boken dvs det pratas alldeles för lite matematik i klassrummet. Det skulle kunna vara en anledning till försämrade matematikkunskaper i Sverige. Man kan tycka vad man vill om "katederundervisning" men nog pratades det mer matematik förr i klassrummen.

Håller 100% med dig. Katederundervisning måste komma tillbaka. Lärarna måste överföra sina kunskaper till eleverna. Som sagt, hela den ideologi som präglar det svenska systemet, inte enbart i matte, är orsaken till sjunkande resultat.
    Det är ett stort drama för Sverige som civilisation och demokrati.
    Snart kommer enbart barn från bildade hem att ha tillgång till kunskaper, inte de andra. 
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 11:34:21 följande:
    Jag håller med dig om att våra svenska skolelevers matematikkunskaper generellt sätt är dåliga, men jag undrar hur stor insyn i verksamheten du har egentligen?

Vad är laborativ matematik för dig?

Och vad är grupparbete för dig? En jobbar och de andra åker bananskal? Så behöver det förstås inte vara. Kulturen i vår matematikundervisning har varit ensamhetsräkning, vilket är en av många anledningar till att vi har halkat efter. Vi behöver i större utsträckning göra det som i länderna som ligger före oss; 'prata matematik' och lösa problem i grupp.

Man lär sig multiplikationstabellerna och lägger förhållandevis mycket tid på automatiseringsträning. Men enligt mig så skjuter man sig sedan själv i foten när man tränar in algoritmer innan man nått sitt mål med automatiseringen. Eleverna slutar tänka.

Håller med om status och lön. Jag är orolig över vad jag kommer få för framtida kollegor. De som blev lärare för att de inte kom in någon annanstans?

Grupparbete gör att man blir idioter.  Gruppen anpassar sig alltid till de dåliga i gruppen och individer utvecklar inte eget tankande.

Tro att utantill lärandet gör att man inte tänker själv har varit en av de många misstag Sverige har gjort sen ett par decennier tillbaka nu och det kommer att vara svårt att backa.

Laborativ matematik är ett till sätt att förvandla skolan till ett nöjesfält och skapa en illusion av aktivitet, men egentligen hindrar abstraktionsförmåga.

Klart man måste utgår från det konkreta konceptet av tal (helst redan i förskolan, vilket inte görs i Sverige) och av de olika räknesätten men redan under lågstadiet är det viktigt att kunna förstå tal som abstrakt koncept.   

• caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 11:55:03 följande:
    Det var ord och inga visor det :D men jag tror jag får nöja mig med att konstatera att vi inte riktigt är på samma våglängd, du och jag!

Undrar dock fortfarande var det är i vår läroplan som du vänder dig emot!

Extremt långsam. Begrepp som undervisas på felaktigt sätt (hur många 10-åringar i Sverige kan räkna en division med uppställning istf substraktioner?)
    Ingen huvudräkning i stortsett.
    Väldigt lite problemlösning.

Jag bor nära International School i Stockholm. En mattelärare säger att de barn som kommer från det svenska systemet ligger 4 år senare än snitt.

Behöver jag säga något mer när ni själva erkänner att eleverna inte kan räkna  3 / 0,25 i åk 8 och blir ändå godkända ?!      
  • caliningrad
    Tuffen skrev 2012-08-03 14:02:41 följande:
    Problemet är väl inte läroplanen. Problemet är väl snarare att klasserna ofta är stora. Läraren har fullt upp med stökisar och med svagbegåvade. Tid finns inte till begåvade ungar. Skittrist tycker jag som mamma till en mattebegåvad kille som ska börja trean. 

Klasserna är väldigt små i Sverige jämfört med väldigt många länder som har mycket bättre resultat.
    Klart att disciplinen är ett stort problem, men inte enbart. Lärarna har låga ambitioner, läroplanen saknar innehåll och är anpassad till de svaga, ja.

Skittrist för Sverige som civilisation och demokrati.   
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 14:16:13 följande:
    Eller: Nä.

Börjar bli irriterad på riktigt, men inser att det är som att dunka huvudet i en riktigt tom tunna.

Du kan alltid försöka argumentera istf att vara irriterad. Gör en riktig jämförelse av Singapore Maths metoden och den svenska läroplanen och förklara för mig på vilket sätt skulle den svenska läroplanen vara något annat än ett stort skämt.
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare