Mattebegåvad ettagluttare
vattumannen81 skrev 2012-08-03 10:30:59 följande:
Jag skulle inte säga att läroplanerna är så dåliga i Sverige. Problemet är snarare att eleverna inte kan det de förväntas kunna och detta släpar efter varje åk. Följden blir att vi på gy måste traggla bråk, procent, grundläggande aritmetik mm för att huvudtaget kunna gå in på gy kursinnehåll. På universitet/högskolan klagar de också på att studenterna på tex ingenjörsprogrammen har alldeles för dåliga matematikkunskaper. Har läst att många högskolor/universitet erbjuder matematikstöd för studenter just pga detta. Helt sjukt! Själv känns det som att skriva åtgärdsprogram är nästan det enda jag gör på gy. I vissa klasser/grupper har jag skrivit upp till 75% åtgärdsprogram.. Men det hela är bara konstgjord andning. Hur ska dessa elever för det första ta igen stora kunskapsluckor från grundskolan och sen för det andra tillgodogöra sig innehållet i nya kurser?I matte har vi iaf på gy precis genomfört de nya kursplanerna och svårighetsgraden har höjts avsevärt iaf på de högskoleförb. prog. Men det hjälper ju inte att vi på gy höjer standarden om eleverna inte har bättre kunskaper från grundskolan.
Men har du nånsin jämfört de metoder som används i Sverige med de som används i Singapore? Väldigt mycket forskning finns kring Singapore maths och varför denna läroplan är överlägsen.
Jag känner så många svenska barn som inte ens kan multiplikationstabellerna!
Allt du nämner borde vara behärskat i slutet av lågstadiet.