• Anonym (känsligt)

    Hur får man någon att som saknar självinsikt förstå ?

    Har en vän sen många år tillbaka som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till längre.
    Jag vet att denne mår dåligt, och har en massa problem med sig själv, men är totalt insikts lös. Tyvärr känner jag att jag inte längre kan vara tyst. Allt h*n pratar om är hur andra människor har och gör. Hur kan man orka bry sig om vad andra människor pysslar med och strunta i att se sig om i sitt eget hus. Otaliga gånger har jag haft lust och påtala bristerna som h*n anser sig andra ha, genom att hänvisa lite snyggt till dennes eget liv. Som är en inte alltför angelägen soppa. Jag har svårt för att vara så rak och konkret elak. Hur ska jag på ett inte alltför anklagande sätt föra in samtalet kring dennes många gånger helt absurda och plockade ur luften anklagelser h*n slänger ur sig om andra, och få h*n och förstå att det är dags att ta tag i sitt eget liv och skita andras?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-17 15:33
    Hur får man någon som saknar självinsikt att förstå, ska det stå.

  • Svar på tråden Hur får man någon att som saknar självinsikt förstå ?
  • Anonym (känsligt)
    SupersurasunkSara skrev 2012-06-17 15:32:52 följande:
    Man kan inflika att det man stör sig på hos andra är ofta saker man inte gillar hos sig själv.
    Ja det var väldigt fyndigt!
  • Barbamamah

    Jag tror inte att det går tyvärr.. Eller kanske om du klarar av att vara superempatisk och superpedagogisk. Risken är att han inte vill se sina egna brister och tycker att du är störd och elak.

  • Anonym (känsligt)

    Tyvärr ligger sanningsgraden på kring 50% och resten är h*n egna hop kokade historia med bland annat amatörpsykologi som står för resten. Jag tycker det är tråkigt att umgås socialt med denne nuförtiden då jag vet att när vi blir ensamma får jag utvärderingar h*n kommit fram till. H*n förvränger nästan allt h*n hör och ser. Hur ofta står jag inte med Förvånad har ibland lust och skratta av det absurda, men inte längre.
    Varför gör man så? 

  • Anonym (känsligt)
    Barbamamah skrev 2012-06-17 15:38:26 följande:
    Jag tror inte att det går tyvärr.. Eller kanske om du klarar av att vara superempatisk och superpedagogisk. Risken är att han inte vill se sina egna brister och tycker att du är störd och elak.
    Just det har fått mig att avstå, men kokar jag vid varje incident och har svårare att sitta oberörd när h*n maniskt froterar sig i den helt förvrängda storyn.sin syn på en människas liv, som jag anser leva ett helt vanligt liv.
    Kan det vara så att ditt eget liv känns lättare att leva får vissa genom att dra ner andra i sin nivå?
  • Anonym (känsligt)

    Puffar!!!  nästan 200 men inte många svar, lite råd tackar ödmjukast för er tid.

  • NadiaMi

    Byt ämne och ta upp något annat du hellre pratar om.
    Gärna saker som "Det var ett tag sedan jag hörde något om hur du har det privat nu, hur går det med huset/jobbet/träningen...?" för då flyttas fokus tillbaka till personen själv.

    Fråga om personen pratar om dig med andra på samma sätt som h*n pratar om andra med dig.
    Förmodligen gör h*n det, eftersom det brukar vara ett typiskt drag för personer som ägnar största delen av sin tid med att snacka skit om andra.

    Se personen lugnt i ögonen och säg "Men du, hur mår du egentligen? Du klagar på så mycket att jag blir orolig för dig. Har det hänt något?"

  • Barbamamah
    Anonym (känsligt) skrev 2012-06-17 15:56:50 följande:
    Just det har fått mig att avstå, men kokar jag vid varje incident och har svårare att sitta oberörd när h*n maniskt froterar sig i den helt förvrängda storyn.sin syn på en människas liv, som jag anser leva ett helt vanligt liv. Kan det vara så att ditt eget liv känns lättare att leva får vissa genom att dra ner andra i sin nivå?

    Jag tror inte att han nödvändigtvis ljuger medvetet. Kanske använder han sig av selektiv uppfattningsförmåga och har en jävig hjärnverksamhet till sin egen fördel. Vissa behöver tro illa om andra för att kunna må bättre själv. Kanske dyker det någon psykolog här som kan förklara närmare hur denna person fungerar. Jag tror inte att jag skulle orka umgås med människan själv kan jag tillägga som tröst. Vad har du för relation till honom/henne? Måste du ha kvar er relation?
  • Anonym (känsligt)

    Jag måste inte, men har svårt och svika vår vänskap utan att försökt få h*n inse lite av problemet och vad fan h*n engagerar sin tid med istället för att ta tag i sitt eget liv. Jag bryr mig om h*n trots allt. Han mår inte bra med sig själv just nu heller.

Svar på tråden Hur får man någon att som saknar självinsikt förstå ?