Anonym (Undrar) skrev 2012-06-18 09:32:23 följande:
Dessvärre har jag en konflikt med styrelsen, och styrelsen har inre konflikter, så de tar bara beslut för att träta. Ankedningen till att jag vill hyra ut är att avgiften har höjts kraftigt efter alla bråk och ogenomtänkta beslut.
Så jag kan inte sälja eftersom ingen vill flytta in i en sån brf, men har inte längre råd...
Så jag behöver veta om jag kan hyra ut rent lagligt, för sunt förnuft finns inte i vår brf.
Jag har ju bara en röst vid stämman eftersom det är ett hushåll, de har dessutom varit och inspekterat och sett öppningen, så i nuläge är det ett enda bostad.
Ingen som har varit med om samma?
Det du måste gör är att läsa stadgarna. Om det står där att två lägenheter med dörr emellan räknas som en lägenhet så behöver du inte godkännande. Står det bara att andra-handsuthyrning kräver godkännande och det är två lägenheter, så måste du ha godkännande.
Att ni använder den som en bostad är en sak. Men vad står det i fastighetsbeskrivningen, har de ändrat de två lägenheterna till en? Får ni två avgiftsavier? Om de räknar det som två lägenheter ska ni givetvis också ha två röster vid årsmötet.
Om ni har konflikter i föreningen hade jag inte chansat. Risken finns att de kommer på dig och tycker att du brutit mot stadgarna och då kan du råka ännu sämre ut.