• Anonym (Undrar)

Hyra ut del av bostadsrätt?

Undrar om någon vet vad som gäller...
    Vi bor i två bostadsrätter där vi har öppnat upp en dörr mellan en 3:a och en 1:a.
    Nu vill vi hyra ut 1:an under en period. Är det någon som vet om det räknas som uthyrning av del av bostad eller andrahandsuthyrning?
    Alltså om vi kan hyra ut utan att informera styrelsen?
    Vi har tidigare bott i bägge lägenheterna och kommer att göra det igen, om det spelar någon roll...men nu hyr vi ut en del med egen ingång, eget badrum och köksvrå, men som har en vanlig innedörr som delar av mot resten av bostaden, där vi bor.
    Någon som vet säkert?

• Svar på tråden Hyra ut del av bostadsrätt?
  • Anonym

Är det en eller två lägenheter? Om det är två som det råkar finnas en dörr mellan måste ni kontakta styrelsen, då den har en egen ägarandel i föreningen och då ska det anmälas.

Att ni ska flytta tillbaka in i ettan senare har inget med saken att göra.

• Anonym (Undrar)

Det är två lägenheter. Dörren har vi öppnat upp med styrelsens godkännande, så det är inget som bara råkar finnas. Vi använder bägge lägenheter som en enda bostad i nuläget.

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-06-17 21:45:35 följande:
    Det är två lägenheter. Dörren har vi öppnat upp med styrelsens godkännande, så det är inget som bara råkar finnas. Vi använder bägge lägenheter som en enda bostad i nuläget.
    Ok. då måste ni ha godkännande för att hyra ut ettan. Den räknas som en självständig lägenhet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-06-17 21:51:11 följande:
    Ok. då måste ni ha godkännande för att hyra ut ettan. Den räknas som en självständig lägenhet.

Vet du det säkert? Jag har nämligen hört att när lägenheterna är öppnade så räknas som inneboende, dvs uthyrning av del av lägenhet.
  • Anonym (Undrar)

Ingen mer som har varit med om samma? Eller som vet säkert?

• Kjell2

Enklast är väl om ni kolla med styrelsen. Fråga om det behöv ett ok. Alltid bra att snack med dem så slipper man massa missförstånd och bråk efter.

• Butterscotch

Jag håller med Kjell, fråga styrelsen.

Vi bor också i en lägenhet som en gång varit två lägenheter (det finns två ingångar, och två elmätare). Men idag räknas den som en lägenhet och upptas som sådan i lägenhetsregistret + vi får endast en räkning från föreningen för avgiften. Skulle vi hyra ut är jag övertygad om att det skulle räknas som uthyrning av del av bostad, och inte andrahandsuthyrning (även om vi teoretiskt sett hade kunnat sätta in en dörr för att avgränsa var hyresgästen ska kunna röra sig).

• Anonym
    Butterscotch skrev 2012-06-18 09:16:48 följande:
    Jag håller med Kjell, fråga styrelsen.

Vi bor också i en lägenhet som en gång varit två lägenheter (det finns två ingångar, och två elmätare). Men idag räknas den som en lägenhet och upptas som sådan i lägenhetsregistret + vi får endast en räkning från föreningen för avgiften. Skulle vi hyra ut är jag övertygad om att det skulle räknas som uthyrning av del av bostad, och inte andrahandsuthyrning (även om vi teoretiskt sett hade kunnat sätta in en dörr för att avgränsa var hyresgästen ska kunna röra sig).
    Det är det jag säger också. Eftersom dessa lägenheter räknas som två stycken och inte en, så ska det ju finnas kontrakt och godkännande från styrelsen (om styrelsen följer gängse regler).
    Anonym (Undrar) skrev 2012-06-17 22:08:00 följande:
    Vet du det säkert? Jag har nämligen hört att när lägenheterna är öppnade så räknas som inneboende, dvs uthyrning av del av lägenhet.
    Så brukar det funka i de allra flesta föreningar. Men du måste givetvis prata med din egen styrelse för att få ett hundraprocentigt svar. Ni kanske har något annat inskrivet i era stadgar.
  • Jättekul

Hur betalar du när månadsavgiften kommer? Får du två separata räkningar eller en räkning?

Är det en räkning räknas den som en lägenhet och du kan således hyra ut del av lägenhet utan att styrelsen lägger sig i. 

• Anonym

Det är väl bara att ringa eller maila styrelsen så har du svar i eftermiddag. Det är bättre än att du bara får spekulationer.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-06-18 09:22:50 följande:
    Det är det jag säger också. Eftersom dessa lägenheter räknas som två stycken och inte en, så ska det ju finnas kontrakt och godkännande från styrelsen (om styrelsen följer gängse regler).Så brukar det funka i de allra flesta föreningar. Men du måste givetvis prata med din egen styrelse för att få ett hundraprocentigt svar. Ni kanske har något annat inskrivet i era stadgar.

Dessvärre har jag en konflikt med styrelsen, och styrelsen har inre konflikter, så de tar bara beslut för att träta. Ankedningen till att jag vill hyra ut är att avgiften har höjts kraftigt efter alla bråk och ogenomtänkta beslut.

Så jag kan inte sälja eftersom ingen vill flytta in i en sån brf, men har inte längre råd...

Så jag behöver veta om jag kan hyra ut rent lagligt, för sunt förnuft finns inte i vår brf.

Jag har ju bara en röst vid stämman eftersom det är ett hushåll, de har dessutom varit och inspekterat och sett öppningen, så i nuläge är det ett enda bostad.

Ingen som har varit med om samma?
  • Jättekul
    Anonym skrev 2012-06-18 09:30:17 följande:
    Det är väl bara att ringa eller maila styrelsen så har du svar i eftermiddag. Det är bättre än att du bara får spekulationer.
    Det verkar som om TS inte vill det. Annars hade hon/han inte skrivit här.
  • Jättekul
    Anonym (Undrar) skrev 2012-06-18 09:32:23 följande:
    Dessvärre har jag en konflikt med styrelsen, och styrelsen har inre konflikter, så de tar bara beslut för att träta. Ankedningen till att jag vill hyra ut är att avgiften har höjts kraftigt efter alla bråk och ogenomtänkta beslut.
    Så jag kan inte sälja eftersom ingen vill flytta in i en sån brf, men har inte längre råd...
    Så jag behöver veta om jag kan hyra ut rent lagligt, för sunt förnuft finns inte i vår brf.
    Jag har ju bara en röst vid stämman eftersom det är ett hushåll, de har dessutom varit och inspekterat och sett öppningen, så i nuläge är det ett enda bostad.
    Hyr ut som del i lägenhet. Du har en öppning och använder den som 1 bostad. Hyr ut som ett rum. Säg till hyresgästen att hen inte får prata med andra om hur ni gjort (dvs hyr lägenheten) uan endast hyr ett rum sas.
  • Kjell2
    Eftrsom läger är lite lurigt så kan du chansa men vad händer om styrelsen fullständigt går i taket när de får reda på det, hittar en paragraf i lokala stadgarna där det tydligt är förbjudet och beordrar utflytt.

Då en brf i stor utsträckning gör sin egna regler, via årsmötet, är lång ifrån allt reglerat i lagtext och det går inte heller att med 100% säkerhet gå på hur det funkar i andra föreningar.
  • Anonym
    Det du måste gör är att läsa stadgarna. Om det står där att två lägenheter med dörr emellan räknas som en lägenhet så behöver du inte godkännande. Står det bara att andra-handsuthyrning kräver godkännande och det är två lägenheter, så måste du ha godkännande.

Att ni använder den som en bostad är en sak. Men vad står det i fastighetsbeskrivningen, har de ändrat de två lägenheterna till en? Får ni två avgiftsavier? Om de räknar det som två lägenheter ska ni givetvis också ha två röster vid årsmötet.

Om ni har konflikter i föreningen hade jag inte chansat. Risken finns att de kommer på dig och tycker att du brutit mot stadgarna och då kan du råka ännu sämre ut.
  • Anonym (Undrar)

Nu har jag pratat med en jurist och hon säger att dörren emellan gör att jag kan räkna hyresgästen som inneboende. Jag har fortfarande tillgång till den delen av bostaden, eftersom jag kan gå in i den från min bostad.

I stadgarna står inget om ihopslagna lägenheter. Jag får två avier, men en röst vid årstämman.

• Jättekul
    Anonym (Undrar) skrev 2012-06-18 14:32:12 följande:
    Nu har jag pratat med en jurist och hon säger att dörren emellan gör att jag kan räkna hyresgästen som inneboende. Jag har fortfarande tillgång till den delen av bostaden, eftersom jag kan gå in i den från min bostad.

I stadgarna står inget om ihopslagna lägenheter. Jag får två avier, men en röst vid årstämman.
    Perfekt:) men skriv kontraktet som inneboende i lägenheten. Jag är säker på att den som hyr förstår.
  • Anonym (Undrar)
    Jättekul skrev 2012-06-18 14:37:55 följande:
    Perfekt:) men skriv kontraktet som inneboende i lägenheten. Jag är säker på att den som hyr förstår.

Ja, det är nog inga problem. Dessutom ingår tv-licensen, i och med att det är inneboende.
  • Anonym

Får du två avier så har du två lägeneter, mao räknas inte din lägenhet som en utan som tvpå.

Svar på tråden Hyra ut del av bostadsrätt?