Jojile skrev 2012-06-18 09:56:13 följande:
Jag kan inte citera från mobilen. Fiinally: det är bra att du mår bra idag, det tycker jag verkligen, och att barn försvarar och förlåtet sina föräldrar för allt vet vi alla. Hur mådde du som barn? Var du glad att ingen gjorde något då? Jag är av den starka tron att barn inte behöver sin mamma och pappa BARA för att det är mamma och pappa. Barn behöver vuxna förebilder som behandlar dom med värdighet, ömhet, kärlek och framförallt tryggt och respektfullt. Vilket Ts ex inte gör och vilket Ts och den andra mamman inte gör om de inte gör någonting.
Ja det var jag. Jag kommer ihåg 3 tillfällen från när jag var liten då jag trodde min pappa skulle åka till polisen. En gång trodde jag min mormor skulle anmäla honom, men så fort jag förstod att jag sagt nått dumt lyckades jag ljuga mig ut det så hon inte skulle ringa. En annan gång var det för han sparkade på en bil som höll på att köra på min bror men lika ledsen blev jag för det, polisen kom dit och jag stod med min mamma och grät och grät för jag trodde dom skulle ta honom. Sista gången var det skolan som jag tror var nära på att anmäla honom. Dom kallade in min mamma för att prata med henne, slutade med att dom fick lämna mig och gå i ett separat rum och prata för jag blev helt hysterisk när jag förstod vad det handlade om. Jag hade ritat och skrivit om massa han hade gjort i min dagbok, man skulle ju skriva vad man gjort dagen innan så hade jag suttit ute i ladan för att han sparkat ut mig så var det ju det jag ritade. Och när man skulle rita vad man var mest rädd för, då ritade jag en bild på när jag och min bror gömde oss från honom.
När jag blev lite äldre sa flera av mina kompisar åt mig att ringa polisen. Och jag tänkte ofta på det, jag visste ju att han inte fick lov att göra som han gjorde, men jag vågade aldrig riskera att polisen skulle ta honom ifrån oss, jag ville ju bara att han skulle vara snäll, inte åka till fängelset. (Som liten visste jag inget om soc osv utan det var polisen och sen fängelset som gällde, för det är olagligt att slå barn.)
Som tonåring, tänkte jag DEFINITIVT på att anmäla honom, och hotade med det ofta. Men det gick bara inte. Jag vill inte att han ska bli anmäld helt enkelt. Och det har jag aldrig. Han får ju lida nu när vi är vuxna istället :/'
Och igen, jag har ALDRIG sagt att TS inte ska göra något. Det ENDA jag har sagt är att det KAN finnas dåliga konsekvenser även där och att hon borde tänka igenom allting ordentligt innan hon gör något. Och att det inte MÅSTE vara värre för barnet att vara kvar i situationen. Självklart vet jag inte om jag är den ENDA i världen som tycker som jag, det kanske jag är, men man måste tänka på alla alternativ. Och ingen av oss vet hur hennes dotter är.