• Anonym (Orolig)

Blodpropp i vaden?

Jag är lite orolig...Har i säkert en veckas tid , kanske mer, haft ont i vaden. Det stramar, spänner och känns konstigt. Har intalat mig själv att det är nog bara för att jag är ovan att gå och stå så mycket, eftersom jag bytt från stillasittande till ett mer fysiskt arbete, där man står och går mest hela tiden. Och mina skor är väl inte de bästa...

Men nu känner jag ändå oro att det är en blodpropp... För jag är osäker på om jag kände aa det innan jag började jobba....Eller borde jag ha fler symtom?
    Äter inte p-piller. Väger lite för mycket gör jag ju...(kanske 10 kg). Räknas väl inte till att vara äldre. Inte heller gravid. För tydligen är det riskgrupper om man googlar på det...

Just nu har jag lite ont i andra vaden känner jag också. Kan man ha blodpropp i båda vaderna?

För nån månad sen sökte jag läkarvård pga av att jag tyckte hjärtat slog så konstigt. Vaknade mitt i nätterna av hjärtklappning och hugg. Men läkaren hittade inget konstigt på ekg:t och han tyckte det lät ok när han lyssnade på hjärtat. Dock ville han ta ett blodprov (stick i fingret) för att utesluta att det var en propp i benet som vandrat upp i lungan och orsakat huggen... Vet att han frågade då om jag hade ont i vaderna. Så nu tänker jag ju på det förstås..Och oroar mig...       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-10 22:19
    Jag känner mig lite fånig...Men måste rådfråga här igen...Har känt av vaden nu i ett antal veckor...Har inte haft så ont att jag inte kunnat stå på foten, har inte upplevt att det varit annan färg på vaden, kan inte påstå att jag tyckt att det varit svullet, men det har stramat och gjort lite ont. Fast vissa dagar har jag knappt tänkt på det.

Men nu ikväll upptäckte jag ett litet blåmärke, kanske 1-1,5 cm i diameter. Det är ganska ömt och känns som en liten knöl bakom märket.

Nu har jag ju självklart panik och känner mig yr, ont i knät, ont lite varstans faktiskt...Och kopplar allt till att jag har fått en propp...
    Kan det kännas som en knöl bakom ett vanligt blåmärke?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-14 17:01
    Jag vet inte om jag är mest arg eller ledsen just nu...

Är på min hemort nu i helgen. Nu i eftermiddag fick jag så enormt ont i vaden, det värkte och strålade både ner i foten och uppåt i benet. Sen fick jag se att blodådrorna stod ut ur huden bak på vaden och det var ömt. Det lilla blåmärket på vaden är fortfarande kvar och gör ont när man trycker på det.

Ringde sjukvårdsrådgivningingen och väntade tålmodigt i en halvtimme innan jag kom fram. Fick prata med en distriktssköterska och sa som det var att jag har jätteont i vaden. Jag kan gå och stå på foten men det gör ont. Och hela benet värker. Hon tyckte att det där var bäst att kollas upp på en gång. Så hon ordnade en tid direkt hos en disktriktsjourläkare på sjukhuset. Det hade jag absolut inte väntat mig!! Så det kändes som att det kanske verkligen är värt att det undersöks!

Jag fick skynda mig att gå dit. Går ingen buss från mig till sjukhuset och det tar 20 min att gå och det gjorde lite ont att måste jag erkänna.

Kom dit och blev uppropad av en sköterska som frågade lite och tyckte det var jättebra att jag kollade upp det ifall det är en propp.

Sen fick jag sitta och vänta på läkaren... När han väl kom in så visar det sig vara en otrevlig nonchalant gubbj*vel som dessutom pratade danska.. Förstår verkligen inte danska!

Han kände lite hastigt på vaden, bad mig vinkla foten åt olika håll. Han blev skitarg för att jag vinklade åt vänster fast han menade vänster.
    Sen fick jag gå på tå i rummet och sen skällde han ut mig för att jag sökt hjälp hos akuten! "Till akuten går man bara om det är akut. Tex om man har halsfluss så får man pencillin. Men mig kunde han inte hjälpa. Utan jag fick så lov att söka hjälp hos min vårdcentral." Det var det jag uppfattade från hans utskällning..

Jag blev så jävla besviken! Försökte förklara att jag var orolig att det är en propp. Men han sa att jag kunde ta Ipren... Sen gick han ut ur rummet...

Jag grinade hela vägen hem och sitter och grinar fortfarande. Jag har betalat 250 kr för att bli utskälld och nonchalerad. Känner mig mer rädd nu än innan och har sån jävla värk i vaden...

• Svar på tråden Blodpropp i vaden?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lina) skrev 2012-06-18 19:02:29 följande:
    Det låter mer som att du överansträngt dig, gått med dåliga skor lr så. Sen om du går och tänker mkt på det kan det bli att du går och spänner vaden, eller att i spänner den för att det gör ont och få blir det ju lite av en ond cirkel.
    Konstigt att du inte får gå till ortens vårdcentral?! Trodde man kunde gå överallt bara att det kostar 200 ist för 100 om man inte är listad där. Men det kanske är olika? Ring dem igen och tjata lite, det kan hjälpa. Annars kan du alltid ringa 1177, men de kan också vara lite överdrivna och rekommendera akuten för allt möjligt för att de inte vill hamna i blåsväder...

Ja jag försöker ju intala mig det men är osäker...Har som sagt lite ont i andra vaden idag också, det värker lite.. Och knäna. Ena foten. Och ena höften. Så visst kan det bero på skorna! Och att man går mycket på hårt golv...

Men just högra vaden har känts så obehaglig i flera dagar...   Det borde ha blivit bättre under helgen...
    Har legat på en värmedyna och upplevde att det kändes lite bättre då...Kan ha varit önsketänkande dock... 
  • Anonym (Orolig)
    Vickan I skrev 2012-06-18 20:02:55 följande:
    Jag har haft en propp i vaden. Det gjorde så galet ont. Kunde inte nudda med tårna i golvet med det benet för då kändes det som tusen nålar och myrkrig i benet gånger tusen. Den vaden var även lite kallare. Läkaren sade dock att jag hade tur i oturen som fick så ont så det upptäcktes fort.

Usch va otrevligt!
    Vad gjordes sen då? Vad fick du för behandling? 
  • Vickan I

Först gjordes ett ultraljud där man kunde se proppen i vaden. Man såg där blodet gick ner i benet, men det var stop så det inte kunde gå upp därav den kallare känslan på vaden. Behandlades först med fragminsprutor i några dagar och sedan fick jag under några månader äts waran (tabl) och springa på vc för blodprover för att reglera antal tabl jag skulle ta.

• Anonym (Orolig)
    astro skrev 2012-06-19 00:18:32 följande:
    Om nu VC inte vill hjälpa, ts, kanske du kan åka till närmaste akut? Det är ändå dit man ska OM man får en propp.
    Närmsta akut är 18 mil härifrån...Vi snackar glesbygd där jag är nu alltså... :-/
  • Anonym (Orolig)
    Vickan I skrev 2012-06-19 08:08:53 följande:
    Först gjordes ett ultraljud där man kunde se proppen i vaden. Man såg där blodet gick ner i benet, men det var stop så det inte kunde gå upp därav den kallare känslan på vaden. Behandlades först med fragminsprutor i några dagar och sedan fick jag under några månader äts waran (tabl) och springa på vc för blodprover för att reglera antal tabl jag skulle ta.

Ok..flera månader? Usch då...
    Vad händer om proppen inte behandlas i tid?

Jag har köpt nåt slags linement idag och tänkte smörja in vaderna. Ifall det är musklerna som ömmar...Är så svårt att avgöra! 
    Har ju varit full fart på jobbet idag så jag har inte tänkt så mycket på hur ont det gjort. Men nu när jag sitter ner så känner jag av det mer... 
  • Anonym

Smörj inte med linement om du inte vill att tillståndet ska förvärras. Man ska aldrig smörja med linement när man har (ev) en blodpropp i benet!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-06-19 17:58:07 följande:
    Smörj inte med linement om du inte vill att tillståndet ska förvärras. Man ska aldrig smörja med linement när man har (ev) en blodpropp i benet!
    Varför inte?

Är sån ormsalva jag köpt.. 
  • Anonym

För att det kan få proppen att vandra uppåt.

• Anonym (ont överallt)

Att du får ont lite överallt har med att göra att du förmodligen går lite konstigt när du har ont. och då belastar du fel, hela vägen upp till öronen... Så du kan få ont precis överallt av det.

Men sök hjälp, ont ska du ju inte ha? Min lekmannamässiga diagnos säger att du inte drabbats av en propp, men man ska inte ha ont så ngt är det ju ändå. Men det behöver verkligen inte vara allvarligt..

Du är inte svullen, har annan färg än normalt? Tänker på inflammation, det kan man få i både muskler, senor, benhinnor osv... Och det kan "smitta" till andra benet, genom att du belastar det mer vid smärta i första benet så du överbelastar vilket i sin tur kan leda till en infl. Drar det när du vickar på foten, bränner, kittlar, känns ingenting speciellt? Hur är det med känseln när du tar på fvaden och foten?

Den där salvan du fick är troligen mot hematom. Hematom är typ blåmärken. Det kan man få lite överallt och salvan jobbar bort blödningen.      

Svar på tråden Blodpropp i vaden?