• Anonym (Orolig)

Blodpropp i vaden?

Jag är lite orolig...Har i säkert en veckas tid , kanske mer, haft ont i vaden. Det stramar, spänner och känns konstigt. Har intalat mig själv att det är nog bara för att jag är ovan att gå och stå så mycket, eftersom jag bytt från stillasittande till ett mer fysiskt arbete, där man står och går mest hela tiden. Och mina skor är väl inte de bästa...

Men nu känner jag ändå oro att det är en blodpropp... För jag är osäker på om jag kände aa det innan jag började jobba....Eller borde jag ha fler symtom?
    Äter inte p-piller. Väger lite för mycket gör jag ju...(kanske 10 kg). Räknas väl inte till att vara äldre. Inte heller gravid. För tydligen är det riskgrupper om man googlar på det...

Just nu har jag lite ont i andra vaden känner jag också. Kan man ha blodpropp i båda vaderna?

För nån månad sen sökte jag läkarvård pga av att jag tyckte hjärtat slog så konstigt. Vaknade mitt i nätterna av hjärtklappning och hugg. Men läkaren hittade inget konstigt på ekg:t och han tyckte det lät ok när han lyssnade på hjärtat. Dock ville han ta ett blodprov (stick i fingret) för att utesluta att det var en propp i benet som vandrat upp i lungan och orsakat huggen... Vet att han frågade då om jag hade ont i vaderna. Så nu tänker jag ju på det förstås..Och oroar mig...       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-10 22:19
    Jag känner mig lite fånig...Men måste rådfråga här igen...Har känt av vaden nu i ett antal veckor...Har inte haft så ont att jag inte kunnat stå på foten, har inte upplevt att det varit annan färg på vaden, kan inte påstå att jag tyckt att det varit svullet, men det har stramat och gjort lite ont. Fast vissa dagar har jag knappt tänkt på det.

Men nu ikväll upptäckte jag ett litet blåmärke, kanske 1-1,5 cm i diameter. Det är ganska ömt och känns som en liten knöl bakom märket.

Nu har jag ju självklart panik och känner mig yr, ont i knät, ont lite varstans faktiskt...Och kopplar allt till att jag har fått en propp...
    Kan det kännas som en knöl bakom ett vanligt blåmärke?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-14 17:01
    Jag vet inte om jag är mest arg eller ledsen just nu...

Är på min hemort nu i helgen. Nu i eftermiddag fick jag så enormt ont i vaden, det värkte och strålade både ner i foten och uppåt i benet. Sen fick jag se att blodådrorna stod ut ur huden bak på vaden och det var ömt. Det lilla blåmärket på vaden är fortfarande kvar och gör ont när man trycker på det.

Ringde sjukvårdsrådgivningingen och väntade tålmodigt i en halvtimme innan jag kom fram. Fick prata med en distriktssköterska och sa som det var att jag har jätteont i vaden. Jag kan gå och stå på foten men det gör ont. Och hela benet värker. Hon tyckte att det där var bäst att kollas upp på en gång. Så hon ordnade en tid direkt hos en disktriktsjourläkare på sjukhuset. Det hade jag absolut inte väntat mig!! Så det kändes som att det kanske verkligen är värt att det undersöks!

Jag fick skynda mig att gå dit. Går ingen buss från mig till sjukhuset och det tar 20 min att gå och det gjorde lite ont att måste jag erkänna.

Kom dit och blev uppropad av en sköterska som frågade lite och tyckte det var jättebra att jag kollade upp det ifall det är en propp.

Sen fick jag sitta och vänta på läkaren... När han väl kom in så visar det sig vara en otrevlig nonchalant gubbj*vel som dessutom pratade danska.. Förstår verkligen inte danska!

Han kände lite hastigt på vaden, bad mig vinkla foten åt olika håll. Han blev skitarg för att jag vinklade åt vänster fast han menade vänster.
    Sen fick jag gå på tå i rummet och sen skällde han ut mig för att jag sökt hjälp hos akuten! "Till akuten går man bara om det är akut. Tex om man har halsfluss så får man pencillin. Men mig kunde han inte hjälpa. Utan jag fick så lov att söka hjälp hos min vårdcentral." Det var det jag uppfattade från hans utskällning..

Jag blev så jävla besviken! Försökte förklara att jag var orolig att det är en propp. Men han sa att jag kunde ta Ipren... Sen gick han ut ur rummet...

Jag grinade hela vägen hem och sitter och grinar fortfarande. Jag har betalat 250 kr för att bli utskälld och nonchalerad. Känner mig mer rädd nu än innan och har sån jävla värk i vaden...

• Svar på tråden Blodpropp i vaden?
  • Anonym (Orolig)

Nu har det ju gått nån vecka...Har inte varit till läkare.
    Känner av att det gör ont i vaden, det spänner och spränger i den. Fast inte hela tiden tror jag..
     Men det är ingen annorlunda färg    och jag tycker inte det varken ser eller känns svullet..
    Borde det blivit värre om det är en propp? Eller kan man gå med en propp utan att det blir värre? 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (ont överallt) skrev 2012-06-19 18:56:53 följande:
    Att du får ont lite överallt har med att göra att du förmodligen går lite konstigt när du har ont. och då belastar du fel, hela vägen upp till öronen... Så du kan få ont precis överallt av det.

Men sök hjälp, ont ska du ju inte ha? Min lekmannamässiga diagnos säger att du inte drabbats av en propp, men man ska inte ha ont så ngt är det ju ändå. Men det behöver verkligen inte vara allvarligt..

Du är inte svullen, har annan färg än normalt? Tänker på inflammation, det kan man få i både muskler, senor, benhinnor osv... Och det kan "smitta" till andra benet, genom att du belastar det mer vid smärta i första benet så du överbelastar vilket i sin tur kan leda till en infl. Drar det när du vickar på foten, bränner, kittlar, känns ingenting speciellt? Hur är det med känseln när du tar på fvaden och foten?

Den där salvan du fick är troligen mot hematom. Hematom är typ blåmärken. Det kan man få lite överallt och salvan jobbar bort blödningen.      

När jag rör foten, eller när jag böjer den uppåt så spänner det  i vaden.
    När jag tar på vaden så känns det inte nå annorlunda mot om jag känner på den andra vaden...Är så svårt att avgöra egentligen...Jag är ju orolig och nästan letar fel...
  • Anonym (Orolig)

Har uppdaterat trådstarten...

• Anonym (Lina)

Ja man kan absolut få som en liten knöl i blåmärken, det blir ju lite svullet om man har slagit i - jag får ofta så. Tänk när man slår i låret ordentligt och får en rejäl lårkaka, man kan såklart få dessa i miniformat också!

Men det kanske är dags att boka en tid på vc och få kollat upp det hela? Inte minst för att du själv ska få ro! Går du och oroar dig är risken stor att du får fler märkliga symtom av stressen, typ hjärtklappning, svimningskänslor, yrsel osv. Eller ring 1177 och rådfråga först :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lina) skrev 2012-07-10 22:26:39 följande:
    Ja man kan absolut få som en liten knöl i blåmärken, det blir ju lite svullet om man har slagit i - jag får ofta så. Tänk när man slår i låret ordentligt och får en rejäl lårkaka, man kan såklart få dessa i miniformat också!
    Men det kanske är dags att boka en tid på vc och få kollat upp det hela? Inte minst för att du själv ska få ro! Går du och oroar dig är risken stor att du får fler märkliga symtom av stressen, typ hjärtklappning, svimningskänslor, yrsel osv. Eller ring 1177 och rådfråga först :)
    Jo jag vet...Måste kolla upp det här... Har tyckt att det känns bättre nu ett tag, eller så har jag bara blivit van...Är ju rätt många veckor nu som jag har känt av det så jag har kanske inte tänkt på det......
    Ska till läkaren efter helgen för ett annat ärende och har tänkt att jag kan ta upp det då. Men nu har jag sån panikångest! Är ute på vischan nu och har ett antal mil till närmaste vårdcentral...Ska försöka ringa 1177 iaf...

Jobbar ju fortfarande på mitt tillfälliga fysiska arbete, med mina dåliga skor. Men om det vore skorna så borde väl båda vaderna göra ont?
    Båda fötterna gör galet ont varje kväll iaf...Men det är bara i högra benet som vaden stramar och har blåmärke...Även i det benet som knät gör ont. Usch...Mår så illa nu...   
  • Anonym (Lina)

Vad bra att du ändå ska till läkaren! Tycker ändå att du kan ringa 1177 för rådgivning.

Tror nog det kan vara skorna/jobbet även om det bara gör ont i ena benet. Du kanske har för vana att "hänga" på ena benet, eller så blev du överansträngd i ena benet och började kompensera med andra, kan finnas flera orsaker till att bara ena benet gör ont.

Men självklart bör man utesluta att det är något farligt, förmodligen är det inte det men hellre söka en gång för mkt än en gång för lite! :)

• Anonym (Orolig)

Blåmärket på vaden börjar gå lite mot grönt nu..Borde det inte va lika blått om det vore en propp?
    Jag har verkligen ingen koll...Vet bara att när jag hade en knöl i underarmen för ett antal år sedan så var det en knallblå stenhård knöl som stack upp lite från huden. Å det var tydligen en ytlig propp som det räckte med att smörja...

Har inte haft tid att sitta i kö hos 1177 idag..20 minuters kö typ!! Men ska försöka få tag på dom ikväll.. Annars imorgon...Oro kan verkligen knäcka en.. 

• Anonym (Orolig)

Har uppdaterat trådstarten nu!

Är så jävla ledsen....  

• Anonym (Lina)

Idioter finns tyvärr överallt, fy fasen vilket dåligt bemötande!! Blir skitarg för din skull!!!

Men hoppas att det trots allt kan betyda att det inte är något farligt? Man kan ju tycka att han borde kunna känna igen tecken på blodpropp även om han råkar vara ett svin.

Försök söka på vc så fort du får möjlighet, lider med dig! Kram på dig!!

• nytt eller gammalt

Jag undrar om det inte är åderbråck du har fått? Jag har det i ena vaden , det började som för dig ungefär och klingade sakta av under ett halvår. Nuförtiden känner jag bara av det ibland (har gått 4 år) när jag är utomlands i värme, har flugit m m. Jag har ett åderbråck i ett djupt liggande blodkärl, det syns inte på benet.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lina) skrev 2012-07-14 17:41:26 följande:
    Idioter finns tyvärr överallt, fy fasen vilket dåligt bemötande!! Blir skitarg för din skull!!!
    Men hoppas att det trots allt kan betyda att det inte är något farligt? Man kan ju tycka att han borde kunna känna igen tecken på blodpropp även om han råkar vara ett svin.
    Försök söka på vc så fort du får möjlighet, lider med dig! Kram på dig!!

Ja jag är så jäkla ledsen...och arg.. Känner mig inte klokare nu än innan akutbesöket. Det hade inte tagit längre tid om han verkligen undersökt mig än att han satt och skällde på mig! Så jävla otrevligt av honom att bara resa sig upp och gå ut ur rummet också...

Vet att man kan ta ett blodprov från ett finger för att se om det finns några tecken på att man har en propp. Han kunde väl åtminstone ordnat ett sådant. 
    Om både sköterskan på sjukvårdsrådgivningen och sköterskan på akuten tyckte det var bra att jag kollade upp det nu, då känns det som att det verkligen vore det... Men han tyckte ju att jag kunde kollat upp det igår, eller på måndag. Hos min vårdcentral, varför just idag undrade han... Jaa...kanske för att det gör så jäkla ont, idag... Jävla gubbe!

Vet inte riktigt vad jag törs göra nu. Sitter i soffan och låter benet vila. Tror det skulle vara skönt om jag la benet på min värmedyna. Känns som att värme skulle lindra smärtan kanske...Men törs man det? Kan värme lösa upp och göra så att en eventuell propp vandrar iväg? 
  • Anonym (Orolig)
    nytt eller gammalt skrev 2012-07-14 17:51:37 följande:
    Jag undrar om det inte är åderbråck du har fått? Jag har det i ena vaden , det började som för dig ungefär och klingade sakta av under ett halvår. Nuförtiden känner jag bara av det ibland (har gått 4 år) när jag är utomlands i värme, har flugit m m. Jag har ett åderbråck i ett djupt liggande blodkärl, det syns inte på benet.
    Ja jag vet inte alls ja... Hade du ont i vaden ett halvår?!
  • nytt eller gammalt

Ja det började med ont som du beskriver, blåmärke som var hårt och ca 4 cm stort och som var kvar ovanligt länge. Benet var lite svullet men hade ingen konstig färg, jag tyckte det var lite rött möjligtvis. Ringde till Dsk som sa att det säkert var åderbråck och tipsade om en receptfri kräm som jag köpte.

Har du sett hur ben med proppar brukar se ut? Googla på det så kan du jämföra.

Jag är inte så orolig eller känslig av mig så det var inga problem att ha ont så länge, det blev ju allt mindre. Jag fick det i augusti, första vintern var det lite jobbigt med skidåkningen och även nu kan jag få som lite krampkänning när jag åker men annars funkar benet väldigt bra! Precis som innan

Hoppas jag kan lugna dig lite med dessa ord :) den otrevlige läkaren skulle nog sett om det såg allvarligt ut tror jag. Även fast han inte var så pedagogisk...

• Anonym (Orolig)

Hade du som värk i vaden? Spände det och sprängde det? Kunde det stråla både upp och ner?
    För så känns det för mig.
    Tycker det känns skumt med både blåmärket och utstående blodådror.. Men läkarjäveln tittade inte ens på det utan pratade bara om influensa...Förstod inte vad han menade... Jag har inte influensa nu!  

• Anonym (Orolig)

Nu har jag äntligen fått tid på vårdcentralen. Va där idag. Läkaren så lite bekymrad ut när jag berätta om mina besvär, och hon tyckte att det lutade åt en propp. Fick lämna ett blodprov, d-dimmer tror jag dom kallade det. Det var inget konstigt med det iaf. Så läkaren tyckte jag kunde avvakta... Måste åka 20 mil för att kunna göra ultraljud på vaden och hon tyckte inte att det var så akut helt plötsligt....

Däremot har jag tydligen ett jättestort åderbrock i knävecket typ. Det var tydliga rätt utstående blodådror. Ser rätt otäckt ut...  

• Zanna58

Hej. Jag har en svullnad i Vä Vad bak o haft i flera år och varit till Läkare men de säger att d kommer fr ryggen. Jag sökte privat och de sa att min Muskel bak var trasig och det får man vid belastning av att stå och gå. Man ska söka till rehab genast då blödningen måste stanna och köp binda att lägga om och lägg benet 30 cm ovan hjärtat och viloläge....ring beställ tid till sjukgymnast för de kan belastningsSkador.

Svar på tråden Blodpropp i vaden?