Svenska tjejer - ett socialt förfall
Jag minns en underbar dam från Japan som besökte min familj när jag var i tonåren. Hon var akademiker och berättade med uppenbar sorg att hon inte hade barn (eler man) eftersom hon av traditionella skäl inte hade kunnat ha kvar sitt arbete om hon hade bildat familj. Då hade hennes roll varit att i första hand vara fru, mamma, uppassning för hans mamma samt hushållsassistent - ungefär. Och det hade inte alls passat sig att ha kvar jobbet (jag fick intrycket att det kanske kunde ha gått om hon bara inte hade haft ett chefsjobb, men hon förklarade inte detta i detalj).
Även i Sverige finns det rester av detta sätt att tänka. Rejäla rester. När jag berättar att jag har många barn så utgår ALLA ifrån att barnen och hemmet tar upp all min tid. Nu råkar det vara så att det mestadels har varit jag som jobbat och maken som tagit större delen (sådär en 80%) av arbetet med barn och hushåll, men det utgår ingen ifrån och det är inte ens alltid jag blir trodd om jag förklarar detta. Ganska irriterande att vara ett undantag bara för att jag är kvinna och inte i första hand ägnar mig åt barn, make och hushåll.