Svenska tjejer - ett socialt förfall
Hej hej!
Vet ej riktig hur jag ska börja men jag har läst TS inlägg och vill ge min analys.
Jag själv kommer från Balkan och ser klart och tydligt att din ukrainska flickväns beteende finns även i mitt hemland. Kvinnorna passar upp sina karlar och sköter hemmasysslorna.
Jämställdhet existerar inte över huvudtaget. Inte rent praktiskt i alla fall.
Männen ska utföra grovgöra och jobba tungt och när de kommer hem så väntar mat på bordet och ett rent hem.
Om jag ska vara ärlig handlar det inte om en ideologisk uppfostran utan för att det fungerar inte att ha ett genusmedveten syn på arbetsuppgifterna när de flesta människor i landet är bönder.
En kvinna fixar inte ensam det hårda arbetet åkrar och boskap kräver.
Vad prioriterar man då? Sitt uppehälle eller att ha ett jämställt liv? Det säger sig självt.
När det gäller Sverige och svenska kvinnor.
Under 1950-60 talen byggdes den nya välfärden.
Man skaffade skyddsnät och man satsade resurser på kvinnors utbildning. Jämte det så måste man också se det hela ur en ekonomisk synvinkel. Inflationen i landet ökar och saker kostar mer och mer. En vanlig barnfamilj låt oss säga två tre barn klarar inte av att leva på en enda lön.
Detta är de största faktorerna idag varför kvinnor jobbar.
Här måste jag säga att om en kvinna jobbar och samtidigt ska ta hand om hem och barn resulterar i att det blir en alldeles för stor belastning på henne. Därför finns det saker som t.ex. dagis och pappaledighet.
Nu för att komma till själva diskussionen i sig.
Svenska kvinnor är inte socialt förfall. De har bara lärt sig själva att kanske livet trots allt inte handlar om att slita ut sig och att aldrig kunna få som dem själv önskar? Behöver kvinnor sluka ett hemmafruideal med hår och hull?
Men däremot kan jag tycka att svenska kvinnor ibland kan ha en otrolig nedsättande och ibland rasistisk syn på oss kvinnor som kommer från öst. Vi är vare sig luder eller saknar eget tänkande. Att vi är "slavar" för våra män.
Många kvinnor lägger mycket heder och stort arbete bakom det. Inte bara för att det ska se fint och bra ut , utan för det ofta hänger ihop med vår kultur. Sedan har det ofta varit krig där jag kommer ifrån. Vem ska ta hand om barnen när männen går ut i strid?
Angående TS så kan jag säga såhär. TS flickvän gör så inte för att hon är någon aktiv anti-feminist utan för att oftast är det det enda sättet som fungerar. Och det måste även svenska kvinnor förstå.
Vi slaviska kvinnor har inte dold agenda att ta era män eller på något sätt bekämpa jämställdhet. Utan det har mycket med hur landet fungerar i som helhet. Historiskt och ekonomiskt och socialt.
Jag tror ni behöver åka till ett "öst-land" för att se själva hur det fungerar för det är svårt att förklara bara såhär.
Jag tycker att det är bra att TS trivs i sitt förhållande.
Problemet som jag kan se är i sådana förhållanden är att de är ganska innehållslösa. Förutom att hon gör god mat och håller hemmet rent och kristallklart och ni har gott sexliv vad pratar ni om?
Ni har ju inga gemensamma referenser.
Även om det är bra med utbyte av varandra så måste det kännas fruktansvärt tomt för henne. I synnerhet att du har haft en så mycket mer privilegierad bakgrund. Sedan att någonstans måste era värderingar köra ihop sig.
Det viktigt att kunna ha en realistisk syn på det hela och inte glorifiera detta. TS förhållande kanske håller men jag vet många som går åt helvete.
Det är nog där en svensk kvinna kanske vinner över en kvinna från öst eller Thailand. Även om hon kanske inte orkar att pimpinetta sig hela dagarna.