• Rödnäbba

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Jag ser det som så att det vore bra och jämställt om det (på en samhällsnivå) inte var nån skillnad på män och kvinnor avseende att göra gratisarbete. Det blir nämligen väldig maktobalans om det ena könet har mycket mer pengar än det andra.

Hur var och en löser det hemma är ganska oväsentligt så länge båda är nöjda.

Jag är en hen!

• Rödnäbba
    MammaPlutt skrev 2012-06-19 10:13:29 följande:
    För alla svenska kvinnor är ju likadana?

Obestämd 

Finns nog svenska kvinnor också som inte har nån åsikt och som bara vill vara mannens lilla hushållerska...men jag tror TS menar generellt...:-/

• Rödnäbba
    PumpkinQueen skrev 2012-06-19 10:38:09 följande:

TS, jag tycker att det låter som ett väldigt tråkigt förhållande. Du har alltså skaffat din en tjänare, som inte har någon egen identitet. Du utnyttjar henne för sex, städning och matlagning och hon utnyttjar dig för pengar. Så länge ni båda är nöjda med detta arrangemang är det väl inga problem. Men jag tror att du kommer att tröttna på henne när du blir äldre och får bättre självförtroende. Då kommer du att vilja ha en vuxen människa som partner, någon som du kan prata med som en jämlike.

Personligen skulle jag aldrig vilja vara någons visitkort. Jag skulle kändes väldigt konstigt om en människa ansåg sig vara MITT visitkort. Jag är glad att min man är förmögen att både laga mat och att städa undan sin skit själv; att vi kan diskutera med varandra som jämbördiga och bemöta varandra med ömsesidig respekt.

Det där med traditionella arbetsuppgifter i hemmet stämmer inte i vårt fall. Vi har i och för sig ingen bil, inga barn och inget hus, så många i och med det är det aldrig frågan om att "klippa gräsmattan" eller "laga bilen". Men när det gäller att rensa avloppen och byta glödlampor är det jag som gör det. Vi delar på allt annat, bortsett från datorerna (maken är utbildad på området, alltså sköter han dem) och katterna (de är mina, alltså tar jag hand om dem).

• Rödnäbba
    Pompeia01 skrev 2012-06-19 12:07:25 följande:
    Fast problemet idag är ju, att kvinnor tvingas in i en roll som inte är traditionellt kvinnlig, och som passar bara ett litet fåtal. Nämligen familjeförsörjarens. Helst inom ett manligt område som sagt, och helst med en rejäl karriärutveckling. Och detta trots att många - de flesta? - kvinnor inte har någon tävlingsinstinkt, och mycket hellre skulle vilja få vara hemma och vårda sina barn, laga mat och pyssla, virka och brodera, fika och prata med andra mammor... Detta om något är väl att "tvinga in människor i en norm"..?
    Det är nog snarare så att flickor lärs/tvingas in i en omvårdande, pysslande, fikande roll ...och då blir det ju svårare för dem att konkurrera på arbetsmarknaden.
  • Rödnäbba
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:23:39 följande:
    Som jag skrev tidigare sätter jag undan pengar till henne varje månad i konton som hon står på. 
    Får ni lika mycket?
  • Rödnäbba
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:51:34 följande:
    Får? Nej, jag har mer pengar än hon, precis som vilka andra par som helst där det med säkerhet är så att den som tjänar mest inte överför på pengar till den andra så att de ska få kronor samma summa. 
    Varför ska ni ha olika mycket? Är ditt arbete värt mer?
  • Rödnäbba
    Pompeia01 skrev 2012-06-27 10:56:51 följande:
    Nej, det är så att de samhällen som ordnat sin arbetsfördelning mest ändamålsenligt överlever. Och jag kan tänka mig att en stam som lät kvinnorna vara hemma och hålla reda på barnen och hålla elden brinnande, medan de fysiskt starkare männen fick ägna sig åt att dra hem det viktiga köttet, samt tränade sig i vapenbruk så de kunde försvara kvinnor och barn om en fientlig stam anföll. Klarade sig bättre än en där alla plottrade på med lite av varje, och ingen blev särskilt duktig på någonting, och det blev varken hackat eller malet.

På detta sätt kunde fler barnkära, hemkära kvinnor - och deras barn - överleva och föra sina gener vidare. Liksom fler män med anlag för att vara goda jägare och krigare. 

Ni feminister har missförstått. Kvinnan blir inte mannens egendom för att hon är hemma med barnen. Utan mannen och kvinnan har OLIKA uppgifter - men som båda är lika viktiga och lika mycket värda. Därför är de också lika mycket värda som personer. Det är om en kvinna ska börja dömas efter hur mycket pengar hon drar till hushållet, och mannen tycker att hon bidrar med för lite för att hon tjänar mindre än han, och han därför vill ha delad ekonomi - som det verkliga kvinnoförtrycket startar... 

Eller - hur förklarar du att den traditionella uppdelningen ser precis likadan ut överallt på jorden..?

Hur många röstar på fp? Hur många röstar på C? Hur många röstar på V? 6 procent för ett jämförelsevis nytt parti, är ganska goda siffror! 

Min erfarenhet av att prata med människor - och då inte bara Sd:are utan människor som man kommer i samspråk med överallt - är att gemene man är emot massinvandringen och feminismens avarter. För den skull behöver de inte ha tagit steget till att rösta på Sd. ÄN. Sossarna t.ex. håller fortfarande landets LO-medlemmar i ett hårt psykologiskt grepp. Det var inte länge sedan de tvånganslöts till partiet när de gick med i facket, och många av dem känner fortfarande att det är tryggast att rösta på S.  
    Men de OLIKA uppgifter ÄR ju inte lika viktiga och lika mycket värda.  Man (läs : kvinnan) får ju oftast inte alls betalt för att städa och laga mat och passa barn, eller så får man rätt dåligt betalt.
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall