• Pompeia01

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Anonym skrev 2012-06-19 12:10:14 följande:
    Min sambo dog hastigt för några år sedan och jag undrar vad som hade hänt med mig om jag inte hade klarat av att ta hand om mig själv? Många äldre idag lever precis så som du beskriver, mannen gör vissa saker medan kvinnan gör andra och när den ena dör blir den andra helt ställd på backen. Den kan inte utföra hälften av alla sysslor som måste göras!

Jag personligen kommer aldrig förstå hur man kan känna sig trygg med att inte kunna ta hand om sig själv, utan helt lägga hälften av allt ansvar i någon annans händer. 
    Fast då har man väl en son som kan hantera en borrmaskin, eller..? Det kan min i alla fall... Annars finns det sådant som bröder, vänner, eller kommunala verksamheter med Fas 3:are, samhallare etc. som gör sådant för en billig penning.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Marlean skrev 2012-06-19 12:14:54 följande:

Det kallas livet. Samt jämställdhet. Att vabba varannan gång är väl det idealiska men då män och kvinnors löner fortfarande skiljer sig såpass mycket så måste vi först få till jämställda löner innan barn faktiskt kan träffa sina pappor lika mycket som sina mammor när de bli sjuka.
    ...och barnen måste höra sina föräldrar bråka om vem som ska slippa ta hand om dem, och de får skuldkänslor för att de blivit sjuka och ställt till det... Spöke
  • Pompeia01
    Justus skrev 2012-06-19 12:18:53 följande:
    "en utopi"... OK, det säger väl allt! Du vill alltså gärna se en sån utveckling, som skickar in Sverige i en nedåtgående spiral. Tack och lov att de flesta kvinnor har helt andra värderingar än din kvinna har!

Att du under en period av ditt liv klarade av att leva på 17000 innebär inte att det skulle gå i längden och för alla. Du läste tydligen inte vad jag skrev om vad som händer om alla skulle göra likadant! Vi skulle hamna i en ekonomsik regression som skulle radera ut alla förutsättningar för vårt välfärdssamhälle. Sånt som är bra om man inte har så hög lön är t.ex. att utnyttja är mängder av statliga och kommunala inrättningar, som t.ex. kollektivtrafik, vägnätet, tåg etc. men det skulle inte kunna finansieras om hälften av arbetskraften valde att stanna hemma. Stora delar av vårt samhälle skulle få stänga ner eftersom vår BNP skulle minska dramatiskt.

Att ni kan välja att leva på det här sättet och fortfarande ha det fantastiska svenska samhället kvar som fond till ert liv beror på att det är en massa andra som INTE lever som ni gör och därmed får det att fungera. Ni är helt enkelt parasiter på den svenska jämställda samhällsmodellen. Åk till Ukraina och lev där istället, du kommer säkert att stormtrivas!
    Har du då räknat på vad barnomsorgen kostar för samhället..? Föräldrarna betalar ju bara en liten del, resten betalar skattebetalarna. (En plats kostar i sin helhet c:a 10 000 kr i månaden, och av det betalar föräldrarna runt en tiondel. Tänk då när det finns tre barn i familjen...)

Och har du räknat med alla kvinnor som försöker att dubbelarbeta, men går in i väggen och blir långtidssjukskrivna..? I stället för att varken kosta något eller bidra något i pengar för samhället, som en hemmafru, så blir hon nu en börda eftersom hon har rätt till sjukpenning, rehabilitering, arbetsanpassning o.s.v. i många herrans år...

Dessutom behöver vår jord inte mer tillväxt, utan snarare downsizing. Om vi ska överleva på den här planeten... Tillväxt är inte längre något att sträva efter.    

• Pompeia01
    Anonym skrev 2012-06-19 12:24:47 följande:
    Ville inte kvinnor vara hemma och vårda barnen helt plötsligt?
    Nej, i familjer där båda bär byxorna så att säga, så har det ju blivit så att kvinnan också måste försvara sin position på arbetsplatsen.
  • Pompeia01
    Plutteli skrev 2012-06-19 18:58:21 följande:
    *chock* herregud så historielöst!
    Nej, det är sant. Hur påstår du att det var då..? Kvinnorna jagade mammutarna och männen ammade spädbarnen, eller..?
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-06-20 02:23:55 följande:
    Tack! Underbart! Jag är själv kvinna (svensk), och tycker det är fruktansvärt hur feministerna lurat svenska tjejer till att tro att de blir lyckligast om de blir så manliga som möjligt. Konsekvenserna syns på våra barn och ungdomar. De blir övergivna av sina mödrar alldeles för tidigt och får dras med livslång ångest, väldigt många av dem. Det har blivit omodernt att vara moderlig och främst bry sig om sin avkomma (under de första åren när det är livsviktigt för barnen att vara nära sin mor). De kvinnor som följer sin modersinstinkt och tar hand om sina små blir i princip mobbade av sina medsystrar. Dessa modersberövade själar som nu växer upp utgör en tickande bomb i vårt samhälle. All heder åt din ukrainska kvinna. Jag förstår att inget i världen skulle kunna få henne att lämna bort era ev små barn. 

Precis så, ja! Men det är i alla fall tur att många har börjat vakna nu.
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-06-20 02:26:13 följande:
    Radera hela sin personlighet? Vad snackar du om? Du vill ju att hon ska radera hela sin personlighet för att passa in i dina normer! Fattar du inte att hon lever helt och fullt det liv hon vill efter sin egen personlighet? Var inte så trångsynt!

Ja precis! Men det känns som att vissa inte förstår vad man säger... En gång till då: att tvinga in en feminin kvinna med traditionellt feminina intressen i en manlig roll, är minst lika illa som att tvinga in en manhaftig kvinna med traditionellt manliga intressen i en kvinnlig roll. Eller VÄRRE skulle jag säga...
  • Pompeia01
    stikkem skrev 2012-06-20 00:19:58 följande:
    Agree. Hade aldrig kunnat komma med nagot sa dumt som "ja MIN man ar inte svensk och jag hade aaaaaldrig kunnat ha svensk man igen!". Alla ar ju olika, oavsett nationalitet.

Finns ju gott om menlosa tofflor bland svenskor ocksa, bara las tradan sa poppar dom upp. Stortstolta over att vara fast i en kvinnofalla (for det passar dom ju sa braaaaa!) och sitta i en situation dar de sitter rejalt i skiten och bittra nar mannen trottnar pa frugan som sitter hemma och totalt missar alla intryck fran omvarlden. Hur mycket kan ma ha att diskutera om da?

Fast "missar alla intryck från omvärlden"..? Jag måste säga, att jag har aldrig varit så insatt i omvärlden som när jag var hemmafru, för då hade jag tid att hänga med i nyheterna, att läsa tidningar o.s.v.. När man dubbelarbetar (heltidsarbete plus hem o barn) så hinner man ibland inte öppna en dagstidning på hela arbetsveckan... Knappast på helgen heller ibland, eftersom man då måste ta igen hushållsarbetet man inte hunnit på vardagarna. Såvida man inte har ett jobb där man är mitt i smeten förstås, på en nyhetsredaktion eller på ett departement, så att det ingår i jobbet att ta del av de sakerna...

Nu förutsätter du liksom att alla kvinnor som arbetar har "intressanta" jobb, där de en massa intressanta intryck och kunskaper hela dagen. Men verkligheten är ju att de oftast jobbar inom vården (och då får de inte berätta något om sina patienter p.g.a. sekretessen), på dagis, i skolan, i butik, eller som städerskor, frisörskor, servitriser etc., eller med enklare monotona jobb inom industrin. Finns inte så mycket spännande att diskutera med sin man på kvällen då... Hade nog funnits mer om man legat på soffan och läst en roman..!   
  • Pompeia01
    Jordgubbssmak skrev 2012-06-20 07:22:05 följande:
    En sista fråga, TS? Är det lika jämställt om jag hämtar hem en ung afrikan som är hemma och förbereder massage, maratonsex och middagar medan jag försörjer oss?
     Eller är svenska männens "sociala förfall" att det är så jäkla kassa på att tjäna pengar så att det inte kan hålla oss kvinnor ekonomiskt lyckliga och trygga utan att vi ska behöva hjälpa till med den ekonomiska biten i hemmet?
    Fast i de flesta av jordens länder, så är det precis så det är. Den allmänna åsikten är, att en man som inte kan försörja sin fru och sina barn är en loser. Det gäller förstås inte om kvinnan är högutbildad och har en hög tjänst inom ett område som hon själv har valt. Men om en man måste skicka ut sin fru att städa hos andra t.ex., så anses han inte vara någon riktig man...

Jag kan faktiskt tycka att det är lite konstigt, att så många svenska kvinnor väljer att nöja sig med en man som inte klarar av att försörja en familj. Vad beror det på - dåligt självförtroende..? Att man inte tror att man är värd bättre..? Att man tror att man är för ful för att få någon mer lyckad..? 
  • Pompeia01
    Jordgubbssmak skrev 2012-06-20 07:37:24 följande:
    Tror du inte det till stor del beror på Sveriges löneläge, Sveriges skattenivåer och Sveriges kostnadsläge? Ska alla män som tjänar mindre än 65 tusen bli utan fru då eller?
    Fast man behöver inga 65 000 för att dra runt en familj. Min pappa klarade det på en vaktmästarlön - min mamma jobbade aldrig mer ute efter att jag föddes - och jag upplevde aldrig att vi saknade något.
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall