• Anonym

Är det ens möjligt??

Jag har separerat från mina barns pappa. Jag har dem på heltid, vilket vi båda är överens om. Barnen träffar pappan 1-2 ggr/v och då ca 2-4 timmar per gång. 
    Jag kommer inte härifrån (inte pappan heller men han har nog mer umgänge här än jag) och eftersom jag har NOLL hjälp från någon angående barnen så börjar det bli rätt tärande. Jag har lust att flytta närmre min släkt men de verkar ju vara omöjligt om man har barn med någon!

Jag har enskild vårdnad så rent juridiskt kan jag ju flytta men jag är rädd att pappan ska ställa till "trubbel" och gå till rätten.
    I nuläget vill han inte ha barnen mer men vem vet??

Jag känner mig helt låst. jag tar ALLT ansvar men ändå så är jag låst där jag är och får bli helt ensam bara för att han ska träffa dem några timmar!

Finns det NÅGON möjlighet att flytta?? jag blir så hemskt frustrerad att han inte vill ha barnen mer än några timmar men dessa timmar gör att jag är fast här!  

• Svar på tråden Är det ens möjligt??
  • Anonym
    Pippilångstrump skrev 2012-06-18 21:56:24 följande:
    Har du enskild vårdnad så kan du flytta utan problem.
    jag vet att jag kan göra det rent juridiskt, men vad händer om han får för sig att stämma mig för jag försvårar umgänget??
    Jag vill ju inte att barnen ska vara utan sin pappa. I mitt tycke borde en gång i månaden räcka men enligt honom så kanske det inte gör det och då kan han ju motsätta sig det rättsligt! 
  • Anonym

Du har giltiga skäl till att flytta så det kommer inte anses som att du försvårar. Däremot kommer du bli skyldig att betala resor för att pappan ska ha umgänge om han kräver det. Flytta du, han strider ju inte ens nu.

• Barbamamah

Fråga honom först om han vill ha mer umgänge. Både för barnens skull så att de får tillbrinhga mer tid med honom men också för din egen skull då du behöver avlastning och han som förälder borde vara den som avlastar i första hand. Om han inte är intresserad av utökat umgänge så tycker jag att du ska flytta. Tror inte heller att det kommer att belasta dig vid en eventuell tvist.

• Kjell2

Ta ett snack med pappan. Fixa ett fastställt umgängesschema via familjerätten. Flytta sen och se till att du inte sabbar schemat.

Flytta men se till att umgänget fortsätter. Flyttar du lång får du vara beredd att stå för en del resande och eventuellt acceptera längre umgängespass.

• Pippilångstrump
    Anonym skrev 2012-06-19 20:53:40 följande:
    Du har giltiga skäl till att flytta så det kommer inte anses som att du försvårar. Däremot kommer du bli skyldig att betala resor för att pappan ska ha umgänge om han kräver det. Flytta du, han strider ju inte ens nu.
    det tror jag icke, det är umgängesföräldern som ska ansvara och betala för umgänget och resorna, boendeföräldern ska inte försvåra umgänget utan underlätta det.

Däremot kan man ju bete sig som vuxna och hjälpas åt, jag har barnen boendes heltid hos mig och jag bekostar resorna och kör dem 25mil enkelväg för att de ska få träffa sin pappa varannan helg. Han har hämtat och lämnat en gång och lämnat ytterligare en gång. Men enligt lagen är det han som ska bekosta och också resa. 
  • h8him
    Anonym skrev 2012-06-18 22:05:24 följande:
    jag vet att jag kan göra det rent juridiskt, men vad händer om han får för sig att stämma mig för jag försvårar umgänget??
    Jag vill ju inte att barnen ska vara utan sin pappa. I mitt tycke borde en gång i månaden räcka men enligt honom så kanske det inte gör det och då kan han ju motsätta sig det rättsligt! 
    Nu blir jag fundersam. Varför skulle det räcka för barnens kontakt och relation med sin pappa att de träffas en gång per månad istället för, som nu, 1-2 gånger per vecka? Hur gamla är barnen?
  • Barbamamah
    h8him skrev 2012-06-20 08:59:09 följande:
    Nu blir jag fundersam. Varför skulle det räcka för barnens kontakt och relation med sin pappa att de träffas en gång per månad istället för, som nu, 1-2 gånger per vecka? Hur gamla är barnen?

I nuläget är umgänget endast någon timme åt gången, oklart varför. Om det är på grund av ointresse från pappans sida så lär barnen inte lida av att umgänget minskar. Om det är på grund av psykisk sjukdom så är det kanske också det bästa för barnen att minska umgänget.
  • h8him
    Barbamamah skrev 2012-06-20 09:06:42 följande:
    I nuläget är umgänget endast någon timme åt gången, oklart varför. Om det är på grund av ointresse från pappans sida så lär barnen inte lida av att umgänget minskar. Om det är på grund av psykisk sjukdom så är det kanske också det bästa för barnen att minska umgänget.
    Klart barnen drabbas om umgänget blir mindre. Är pappan ointresserad så lär han inte orka med umgänge 1-2 ggr/vecka enligt min uppfattning. Varför skulle pappan ha en psykisk sjukdom? Jag kan inte se att ts skrivit något som insinuerar på det. Snarare får jag intrycket att ts inte anser att barnen behöver umgänge med sin pappa då hon anser att en gång per månad räcker.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-06-20 09:09:49 följande:
    Klart barnen drabbas om umgänget blir mindre. Är pappan ointresserad så lär han inte orka med umgänge 1-2 ggr/vecka enligt min uppfattning. Varför skulle pappan ha en psykisk sjukdom? Jag kan inte se att ts skrivit något som insinuerar på det. Snarare får jag intrycket att ts inte anser att barnen behöver umgänge med sin pappa då hon anser att en gång per månad räcker.
    pappan har psykiskt sjukdom
Svar på tråden Är det ens möjligt??