• år78

13 årig flicka

min 13 åring  är i hop  med en 17 åring fick veta detta i går 
    först ljög  hon sa 15 sen visa det sig han va 17

självklart blir jag orolig  ang sex   ringt ungdomsm nu på morgonen och  dom tyckte jag skulle ringa pojken  och prata med honom  hur farligt det är att ha sex med min dotter som ej är byxmyndig

vad ska jag göra ? min dotter avskyr mig just nu  vill inte ens tala med mig  

• Svar på tråden 13 årig flicka
  • FruLiNi
    år78 skrev 2012-06-19 09:54:59 följande:
    jag har fått tid  för p-piller 28  juni kl 11  men hon kan ju ändå inte börja förens nästa månad
    Men snälla...p-piller till en flicka på 13 år?!
  • Sweet life
    hellokill3r skrev 2012-06-19 10:02:28 följande:
    På vilket sätt påverkar det kroppen negativt med minipiller/ppiller i tidig ålder?
    Alla hormonella p-medel påverkar kroppen negativt mer eller mindre. Du stör den naturliga hormonbalansen och man vet ju att det finns viss ökad risk för cancer och blodpropp. Så egentligen är det ju ingen höjdare oavsett ålder. Så varför ge det till ett barn (för det är en trettonåring) vars kropp eller endokrina system inte är helt och hållet utvecklat ännu till skillnad från en vuxens?
  • pluvdo

Det enda du kan göra är nog att vara så accepterande som möjligt så att din dotter känner att hon kan lita på dig och hon kan prata med dig om hon undrar saker relaterat till förhållanden, sex och så vidare. Att hindra henne från att träffa honom känns ju inte särskilt framgångsrikt.

Försök dock att låta dem träffas hemma hos dig ibland när du är där så du ser vad han är för sorts kille. Jag hade ihop det med en fyra år äldre kille när jag var tretton och det visade sig sedan att han bara lekt med mig. Självklart finns det 17-åringar som får genuina känslor för 13-åringar, men... ja, i den åldern så är det en ganska stor åldersskillnad.

• La Lola
    hellokill3r skrev 2012-06-19 10:02:28 följande:
    På vilket sätt påverkar det kroppen negativt med minipiller/ppiller i tidig ålder?
    "Påverkar p-piller och hormonbehandling risken att få bröstcancer?

Studier har visat att risken för bröstcancer är lätt förhöjd för kvinnor som äter p-piller. Den ökade risken försvinner när kvinnan slutat ta p-piller. Även östrogenbehandling i samband med och efter klimakteriet innebär en ökad risk."

www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Fragor-och-svar/Vanliga-fragor-om-brostcancer/

Bara ett exempel....

Börjar man ta hormonpreparat när man fortfarande är ett barn är övertygad om att det inte är nyttigt för kroppen på sikt.
    Detta är bara vad jag tror dock.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Almis11

Jag var 13 när jag träffade mitt ex, han var då 18. 
    Mina föräldrar hindrade oss och det har lämnat negativa spår i vår relation resten av livet.
    Hur mycket dom än kämpade valde jag att vara med honom - jag hade ett behov av att lära mig själv.
    Jag har alltid önskat att dom gav det en chans från början, att dom träffade honom, pratade om hur man skyddar sig.. istället för att säga "Nej ni får inte vara tillsammans"

Efter 3 år tog det slut ändå, jag stod inte ut med känslan av att svika min familj, kärlek kommer och går.
    Idag saknar jag honom än men jag vet att det var rätt beslut då, man möts igen om det var rätt.
    Idag förstår jag också att vi var helt fel för varandra, en katastrof relation pga ålder..
    Men jag kunde inte förstå det då, då när någon stod och sa att jag inte fick...

Jag var tvungen och inse det själv. Det svider säkert som förälder och är jättejobbigt, men ju mer du hindrar henne ju mer kommer hon göra precis tvärtom och hata dig mycket, kanske resten av livet. Bättre ni kommer fram till en lösning, t ex att du får träffa honom, sätt ihop ett schema t ex att dom ej får sova över under vardagar m.m.
    Skydd.

Lycka till! 

• Astrogirlie
    pluvdo skrev 2012-06-19 10:07:30 följande:
    Det enda du kan göra är nog att vara så accepterande som möjligt så att din dotter känner att hon kan lita på dig och hon kan prata med dig om hon undrar saker relaterat till förhållanden, sex och så vidare. Att hindra henne från att träffa honom känns ju inte särskilt framgångsrikt.

Försök dock att låta dem träffas hemma hos dig ibland när du är där så du ser vad han är för sorts kille. Jag hade ihop det med en fyra år äldre kille när jag var tretton och det visade sig sedan att han bara lekt med mig. Självklart finns det 17-åringar som får genuina känslor för 13-åringar, men... ja, i den åldern så är det en ganska stor åldersskillnad.

• hellokill3r
    La Lola skrev 2012-06-19 10:08:44 följande:
    "Påverkar p-piller och hormonbehandling risken att få bröstcancer?

Studier har visat att risken för bröstcancer är lätt förhöjd för kvinnor som äter p-piller. Den ökade risken försvinner när kvinnan slutat ta p-piller. Även östrogenbehandling i samband med och efter klimakteriet innebär en ökad risk."www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Fragor-och-svar/Vanliga-fragor-om-brostcancer/ Bara ett exempel.... Börjar man ta hormonpreparat när man fortfarande är ett barn är övertygad om att det inte är nyttigt för kroppen på sikt.

Detta är bara vad jag tror dock.

Ja men dåså, då gäller det ju kvinnor i alla åldrar. Trodde först jag missat någon fakta som jag borde haft men då var det som jag tänkte.
  • vad ska man heta

men du ska väl på fullaste allvar ge henne p-piller? hon ska inte ha sex eller pojkvän när hon är 13 år. sätt in henne på en aktivitet så hon får rätt vänner och håller sig sysselsatt med annat!

• hellokill3r
    Almis11 skrev 2012-06-19 10:09:11 följande:
    Jag var 13 när jag träffade mitt ex, han var då 18. 

Mina föräldrar hindrade oss och det har lämnat negativa spår i vår relation resten av livet.

Hur mycket dom än kämpade valde jag att vara med honom - jag hade ett behov av att lära mig själv.

Jag har alltid önskat att dom gav det en chans från början, att dom träffade honom, pratade om hur man skyddar sig.. istället för att säga "Nej ni får inte vara tillsammans"

Efter 3 år tog det slut ändå, jag stod inte ut med känslan av att svika min familj, kärlek kommer och går.

Idag saknar jag honom än men jag vet att det var rätt beslut då, man möts igen om det var rätt.

Idag förstår jag också att vi var helt fel för varandra, en katastrof relation pga ålder..

Men jag kunde inte förstå det då, då när någon stod och sa att jag inte fick...

Jag var tvungen och inse det själv. Det svider säkert som förälder och är jättejobbigt, men ju mer du hindrar henne ju mer kommer hon göra precis tvärtom och hata dig mycket, kanske resten av livet. Bättre ni kommer fram till en lösning, t ex att du får träffa honom, sätt ihop ett schema t ex att dom ej får sova över under vardagar m.m.

Skydd.

Lycka till! 

Samma hände mig, men vi blev isärslitna så fort det uppdagades. 13 och 17 år var vi. Nu har snart nio gått och efter sju år isär utan kontakt så återfick vi kontakten, hade aldrig glömt varandra, och nu bor vi ihop, nyligen fått reda på att vi väntar mitt andra och vårt första gemensamma barn. Han är och har alltid varit den mest omtänksamma och snälla pojkvännen jag haft. Har aldrig riktigt förlåtit mina föräldrar som vägrade ens träffa honom och utvärdera honom utan bara tog bort min trlefon, datortid och gav mig utegångsförbud i 1 års tid. Jag fick inte ens en chans att förklara eller göra slut.
  • år78

jag  tänker inte förbjuda dom , självklart får dom vara i hop 
    jag har talat med min dotter  det här med sex  och att jag ej accepterar detta
    men att jag tänkte ge henne skydd va för att  om det händer att dom har sex så  är hon i alla fall skyddad mot graviditet
    , jag  tänker även  prata med pojkens föräldrar försöker få tag på dom nu
    jag ger som sagt  inte  p-piller för att jag accepterar  att hon har sex  men jag kan ju hindra henne från bli gravid

Svar på tråden 13 årig flicka