• Anonym

Får man ta ut föräldrarpenning vid semester?

Är pappa och har 60 dagar i föräldrardagar .. Nu när jag har semester i sommar får jag ta ut föräldrardagar samtidigt som jag får ersättning från jobb?? Givetvist så är barnet hemma

• Svar på tråden Får man ta ut föräldrarpenning vid semester?
  • Anonym (Wildat)

Naturligtvis kan du INTE ta föräldraledigt och semester samtidigt. Föräldrapenningen är ersättning för dagar du inte har lön utan är hemma med ditt barn istället.

• Barbabok

FK har en fråga Hanna där man kan ställa såna frågor, det gjorde jag nu.

Du skrev:  FP och semester samtidigt 

Svar:  Du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester och ersättning från din arbetsgivare. Du kan i stället avbryta föräldrapenningen och ta ut semester i stället och få semesterlön från din arbetsgivare. 

• Seven Costanza

Nej det tror jag inte. Man måste avstå från att arbeta för att få ta ut föräldrapenning, och det gör du ju inte med anledning av föräldraledighet utan pga semester.

• Anonym

Nej, det kan du inte göra. Men du kan byta dina semesterdagar mot föräldradagar och spara semestern till senare eller skjuta den till nästa år (så mycket som ni får spara).

• PerG

Nej, du får inte ta ut det samtidigt! Om arbetsgivaren går med på det så här tätt inpå kan du ju byta ut hela eller delar av semestern och ta föräldraledigt (med föräldrapenning) istället. Eller förläng semestern och var hemma lite extra?

Anonym skrev 2012-06-19 09:40:33 följande:
    Är pappa och har 60 dagar i föräldrardagar .. Nu när jag har semester i sommar får jag ta ut föräldrardagar samtidigt som jag får ersättning från jobb?? Givetvist så är barnet hemma

• Anonym

TS: Nej, men du skulle kunna ta ut FP på sgi-nivå på lördag och söndag när du har semester, om du även tar fredagen före helgen eller måndagen efter. Lägstanivådagar kan du ut på lördagar och söndagar utan att ta ut någon dag i anslutning.  

• Anonym (NEJ)

Du anonym, då måste ts fortfarande avbryta sin semester...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-19 09:46:53 följande:
    TS: Nej, men du skulle kunna ta ut FP på sgi-nivå på lördag och söndag när du har semester, om du även tar fredagen före helgen eller måndagen efter. Lägstanivådagar kan du ut på lördagar och söndagar utan att ta ut någon dag i anslutning.  
    Ja..? I mitt fall skulle jag sagt till min chef att "jag vill vara ledig 6 veckor i sommar, kommer då ta ut x semesterdagar och resten föräldraledigt". Inget större problem? Jag vet inte hur det funkar på andra arbetsplatser, dock...?

Och lägstanivådagar kan man väl ta på helgen, oavsett vad man gör på veckan?
  • Anonym (NEJ)

Föräldraledighet ska man ansöka om 2 månader i förväg, annars kan ens arbetsgivare neka.

Svar på tråden Får man ta ut föräldrarpenning vid semester?