Ruggugglan skrev 2012-06-20 00:23:28 följande:
Nej, en 11 åring ska inte ha klackskor till vardags. Till fest är det väl okej.
När min dotter hade skolavslutning i torsdags såg jag många 6 (!) åringar som hade klackskor. Hur tänker man som förälder då? Tjejerna sprang runt och lekte som 6 åringar gör. Kan ju inte ha varit bekvämt öht.
Jag var på stan innan skolavslutningen och kollade på finskor åt dottern. Nu ska jag villigt erkänna att jag hade bråttom och bara var in på affärer a la skopunkten så det kanske finns bättre utbud på andra ställen - MEN där jag kollade så var det klack på det mesta i finskoväg över strl 30 förutom remsandaler och rena ballerina.
Min dotter som precis fyllt 8 har jättesmå fötter och kunde ha skorna som var från strl 20-29 och då fanns i princip samma modell med platt sula (eller typ 0.5 cm kilklack) som de för större barn som hade klack. Så vi blev båda nöjda. Men hade hon haft 30 eller uppåt hade jag fått leta betydligt bättre för att hitta något.
Hade det nu bara varit för skolavslutningen så fine - då hade väl även en 8-åring kunnat få ha lite klack men jag vill att hon ska kunna ha skorna vid andra tillfällen också och framförallt vill jag att hon ska kunna leka när hon har dem. Så jag undviker klack så länge jag bara kan.