• symaskinen

Klackskor på en 11åring??

Hej, jag har en 11 årig dotter som för några dagar sedan när vi skulle köpa skor valde ut ett par klackskor.
    Jag sa då till henne att jag inte tycker att man ska ha klackskor när man är så ung och att jag inte tänker köpa det till henne.
    Nu har hon då börjat klaga på att alla andra i hennes klass får det osv..

Tycker ni att man ska köpa klackskor till sin 11åring?

• Svar på tråden Klackskor på en 11åring??
  • La Lola

Nä, jag vill inte köpa det sånt till Alma (hon är 12 år).
    Eftersom hon inte skulle få använda såna dagligen så skulle dojjorna bli ståendes o knappt användas o det känns som ett onödigt inköp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Lumikki skrev 2012-06-19 18:22:52 följande:
    Är det 11-åringen själv som är TS? En vuxen skulle knappast skriva "klackskor"...
    Jag säger klackskor o är 38 år.....jag tror det räknas som vuxen? Obestämd
  • Lovali

Min 10 åring vill ha det, men får inte ännu.

Kanske kan hon snart få ett par finskor med liten klack men absolut inte till vardags.

• K med lilla E

Min 7-åring har några par klackskor som hon använder när hon går på tex kalas eller när hon och kompisarna leker och vill vara fina!  Jag har aldrig ens tänkt på att hon INTE skulle få ha det,  det är ju självklart att man inte kan vara ute och leka eller gå till skolan med dem, men det begriper dom ju själva, det gör i alla fall mitt barn.

• cosinus
    Ruggugglan skrev 2012-06-20 00:23:28 följande:
    Nej, en 11 åring ska inte ha klackskor till vardags. Till fest är det väl okej.

När min dotter hade skolavslutning i torsdags såg jag många 6 (!) åringar som hade klackskor. Hur tänker man som förälder då? Tjejerna sprang runt och lekte som 6 åringar gör. Kan ju inte ha varit bekvämt öht.
    Jag var på stan innan skolavslutningen och kollade på finskor åt dottern. Nu ska jag villigt erkänna att jag hade bråttom och bara var in på affärer a la skopunkten så det kanske finns bättre utbud på andra ställen - MEN där jag kollade så var det klack på det mesta i finskoväg över strl 30 förutom remsandaler och rena ballerina.

Min dotter som precis fyllt 8 har jättesmå fötter och kunde ha skorna som var från strl 20-29 och då fanns i princip samma modell med platt sula (eller typ 0.5 cm kilklack) som de för större barn som hade klack. Så vi blev båda nöjda. Men hade hon haft 30 eller uppåt hade jag fått leta betydligt bättre för att hitta något.

Hade det nu bara varit för skolavslutningen så fine - då hade väl även en 8-åring kunnat få ha lite klack men jag vill att hon ska kunna ha skorna vid andra tillfällen också och framförallt vill jag att hon ska kunna leka när hon har dem. Så jag undviker klack så länge jag bara kan.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Vår snart 5 åring fick förra året ett par klackskor av sin pappa från Mallorca. Nu har vi nyss varit där igen och hon fick 2 par till eftersom de använts sönder! Mkt poppis men inget hon går i till dagis eller när hon är ute och leker. Klacken är väl ca 3 cm. Skorna har spännen och inget skav får hon. En 11 åring är ju bra mkt äldre, helt ok tycker jag men inte till vardags liksom.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • sportmamman

Mina äldsta dotter Elsa är 11 år (ska fylla 12) men dessa är de skorna med högst klack som hon har
    http://www.putfeetfirst.com/se/skopunkten/Kvinna/Pumps/Pumps/p/268673dom har en klack på 11 cm
     dock bara finskor
    Dom högsta som hon får ha som vardags skor är dessa
       http://www.shoestyle.se/products/bjorn-borg-kilklackspumps-jelena-36-41/056612/1061343857.aspx
    med en klack på8 cm
    Fast den reglen över skrids ganska fort.
    Den minsta som har klack skor är Fillipa och hon är precis 6 år och då har hon dessa

http://www.putfeetfirst.com/se/skopunkten/Kille_+_Tjej/Sandaler/Sandalett/p/267629
    och dom har en klack på 4,5  

Jag annser att om barnen klarar av skorna så får dom ha dem. Jag skulle alldrig hindra mina barn att få testa om dom vill ha det och funkar det inte så funkar det inte

• Saramamma01
    sportmamman skrev 2012-07-02 08:26:13 följande:
    Mina äldsta dotter Elsa är 11 år (ska fylla 12) men dessa är de skorna med högst klack som hon har
    www.putfeetfirst.com/se/skopunkten/Kvinna/Pum... har en klack på 11 cm
     dock bara finskor
    Dom högsta som hon får ha som vardags skor är dessa
       www.shoestyle.se/products/bjorn-borg-kilklack...
    med en klack på8 cm
    Fast den reglen över skrids ganska fort.
    Den minsta som har klack skor är Fillipa och hon är precis 6 år och då har hon dessa

www.putfeetfirst.com/se/skopunkten/Kille_+_Tj...
    och dom har en klack på 4,5  

Jag annser att om barnen klarar av skorna så får dom ha dem. Jag skulle alldrig hindra mina barn att få testa om dom vill ha det och funkar det inte så funkar det inte
    Den första länken fungerade inte, men annars tycker jag att Björn Borg modellen var superfin!
  • sportmamman
    Saramamma01 skrev 2012-07-02 11:54:52 följande:
    Den första länken fungerade inte, men annars tycker jag att Björn Borg modellen var superfin!

Visst är björn borg skorna fina
  • La Lola
    sportmamman skrev 2012-07-02 14:53:30 följande:
    Ja hon går faktiskt väldigt bra i dom
    Måste vara ovanligt för ett barn eftersom många vuxna inte kan gå snyggt i högklackat.
  • sportmamman

Nej kanske inte men det kanske går i Familjen för jag har haft sådana klack skor sedan jag va runt 12 år och jag har alltid kunnat gå bra i dem

• Indianica

Min dotter fick sina första "klackeskor" när hon var åtta, att ha på fest, då köpte jag denna typ av skor ifrån märket Wildflower, just Brandos verkar inte alls ha många modeller att välja på i år, men det kan ju finnas på andra ställe. Tycker det är lagom höjd på klacken och bra form på denna typ av sko: www.brandos.se/wildflower/plano-08670938-01-white/a46360

Min dotter har en kompis som stövlar runt i vedervärdigt höga klackar, säkert runt 10 cm, det ser inte klokt ut enligt mig och kan absolut inte vara bra för kroppen att gå runt så ofta!

• 010306

11 åringen här har inte klackar till vardags men sån med liten klack till fest nångång & då barnklackar med 3 cm ca   . Men oftast väljer hon hellre converse

• lovelyfamily

Tycker också att det är helt ok att 11 åringar använder klackskor, dock inte till vardags. Utan fest, bröllop osv.
    Min 12 åring har två par skor med klackar som hon bara använder vid lite "finare tillfällen".  Mina barn är galna i Converse och springer mest runt i dom varje dag.  

Mamma till 8 underbara barn ♥
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Risken är väl rätt stor att få hallux valgus om man använder mkt klacksskor och trånga skor. Värt att tänka på iaf.

• Tinahej334

Det är klart att hon kan ha skor med klack?men inte över 12 cm?10-11 cm kan en 11 åring gå i hela dagen?bara bra att hon vänjer sig?ger bra hållning med?men låt henne inte ha platå typ den stilen är inte bra?man can vricka foten lätt. Vanliga pumps eller loafers med ca 11 cm klack är bäst.

Svar på tråden Klackskor på en 11åring??