• saelma

munsår, tips?

Hej, har fått munsår och upptäckte att jag inte kan använda de vanliga salvorna, ex vectavir eller anti nu när jag är gravid. Nån som har någon bra huskur istället?

• Svar på tråden munsår, tips?
  • Majsan70

Vanlig honung gör susen. Det tar bort stickningarna o läker ut såret på nolltid. Jag använder alltid det..

• MickisW

Vanlig Nivea eller Idominsalva?

• Lena

Tandkräm! Så fort jag känner att det är på väg sätter jag på lite tandkräm, det är ju uttorkande. Brukar fungera hyfsat!

• Jenny

Testa med vanlig tandkräm annars, fungerar uttorkande. Annars kan man köpa zinkpasta på Apoteket, det borde väl gå att anv. ävn om man är gravid?

• SaraLotta

Får man inte använda Vectavir när man är gravid???

• Beckasin

Zinkpasta använder jag det blir mindre stelt än tandkräm (som torkar)

• Fru Snorkfröken

Jag brukar gnida hårt med alsolsprit på bomullstuss (ont skall med ont fördrivas och sedan smaska på zinkpasta

• Medsyster

Under Anit+ Vectavir står det i Fass:

Graviditet
    Erfarenhet av användning under graviditet är begränsad. Rådgör därför med läkare före användning under graviditet.

Men själv tar jag en synål. Baddar den med sprit. Sticker hål på blåsorna så att jag kan torka bort vätskan snabbt med tops. Därefter baddar jag på med ren sprit med ny tops (ju högre % desto bättre) för att torka ut munsåret snabbt. Det svider, men det är det värt. Avskyr att gå och ha ont och känna hur det bränner och svider. På någon dag är de helt borta!!

Om du inte kan stå ut med att det är torrt sedan kan du ju prova med zinkpasta över. Men allra bästa att låta det torka över natten. Gör detta när blåsorna slutat pulsera och inte blåssar upp fler. Funkar jättebra för mig! Inget direkt jag "får lov" att rekommendera i mitt jobb.....Men ibland måste jag få dela med mig av egna "goda"erfarenheter när jag vet att det funkar bra. Lycka till!

• Fru Snorkfröken

Jag tror Medsyster och jag har samma inställning till det där obehagliga!
    En sak glömde jag, direkt när man känner att de är på G (det liksom pirrar och sticker i läppen): bit (eller synål) sönder och sedan på m sprit.

• liten

Min läkare har sagt åt mig att absolut inte sticka hål på blåsorna. Vätskan i dem är det som smittar mest, och då kan det sprida sig! Ring en läkare och hör om Vectavir är ok, skulle tro att det inte är nån fara, så där står det ju på de flesta läkemedel. Men det är bäst att kolla först.

Svar på tråden munsår, tips?