Inlägg från: Medsyster |Visa alla inlägg
  • Medsyster

munsår, tips?

Under Anit+ Vectavir står det i Fass:

Graviditet
    Erfarenhet av användning under graviditet är begränsad. Rådgör därför med läkare före användning under graviditet.

Men själv tar jag en synål. Baddar den med sprit. Sticker hål på blåsorna så att jag kan torka bort vätskan snabbt med tops. Därefter baddar jag på med ren sprit med ny tops (ju högre % desto bättre) för att torka ut munsåret snabbt. Det svider, men det är det värt. Avskyr att gå och ha ont och känna hur det bränner och svider. På någon dag är de helt borta!!

Om du inte kan stå ut med att det är torrt sedan kan du ju prova med zinkpasta över. Men allra bästa att låta det torka över natten. Gör detta när blåsorna slutat pulsera och inte blåssar upp fler. Funkar jättebra för mig! Inget direkt jag "får lov" att rekommendera i mitt jobb.....Men ibland måste jag få dela med mig av egna "goda"erfarenheter när jag vet att det funkar bra. Lycka till!

• Medsyster

"liten" har rätt i att det är vätskan som smittar. Men det behöver inte sprida sig om man gör som jag beskrivit. Vätskan tar du bort med alsolspriten/el.alkholen direkt. Påsåvis hinner det inte sprida sig.Har själv haft munherpes sedan jag runt 8 år. Är 27 idag. Blåsorna "blåssar" upp allt från 4 gånger/år till 10. Så olika beroend jag varit utsatt för sol, stress, förkyldning etc. Men "gosis" du får prova dig fram. Det ena sättet kanske passar dig men inte det andra. Du hittar säkert en lösning!

Svar på tråden munsår, tips?