• TvåTrollungar

adoptera bort

Till Ts!

Jag förstår inte varför du blir så upprörd när folk undrar och vill veta mer om din situation, det hör ju nämligen inte till vanligheten att en förälder speciellt en mamma resonerar som du, därför undrar man ju utifrån det du skriver vad som är grunderna till ditt agerande. Det går inte att skriva luddiga/ hattiga och osammanhängande meddelande utan att folk fortsätter undra. Du har ju inte delgett oss adekvat fakta för att bli bemött på rätt sett! Varför då starta en tråd om du inte vill ge information som vi kan bemöta dig med? Och sen bli sur när folk agerar utifrån de luddiga svar du gett.

• TvåTrollungar

Fördelarna med adoption i ditt fall är väl att pappan då kan fatta viktiga beslut själv och du blir helt utan någon rättslig rätt och där av behöver ni aldrig mer ha med varandra att göra! du blir heller inte ekonomiskt försörjninsskyldig!

Nackdelen är ju att du och barnet förlorar sin rätt till varandra ( eller egentligen hon sin rätt till dig) hon förlorar sin arvsrätt till dig och du är på papper inte hennes mor längre och dom kan göra precis vad dom vill utan att du får veta det och det kan hända varsomhelst med flickan utan att du får reda på det!

Tycker hellre pappan kan ta hela vårdnaden.

• TvåTrollungar

Jag undrar TS vad det är för situation du befinner dig i som inte det flesta andra gör? Det är svårt att sätta sig in i någons beslut utan att veta orsaken. Jag tror säker Ts att du hör rätt beslut vad det gäller ditt barn och att du gör de i tron om din dotters bästa ! Ingen här inne vet något om din situation. Även om jag inte stödjer att man skall adoptera bort sina barn så har inte alla samma förutsättningar och situationen blir då annorlunda.

Ts ligger redan så sluta trampa ner mer!

• TvåTrollungar

Att folk ens orkar hålla denna tråd rullande.

Det finns en problematik bakom allt detta och det borde inte vara så svårt att förstå, utifrån det jag läser är det ganska tydligt. Detta är en människa som redan ligger och att ni ens orkar tjafsa. Hon villa ha för och nackdelar med en adoption inget annat. Sen vad vi andra tycker om hennes eventuella beslut är ganska oväsentligt.

Om ni har någon förståelse för andra människor vare sig de har kognitiva nedsättningar, psykiska sjukdomar, är alkohol eller missbrukare eller är helt "normala". så lägger ni ned.

• TvåTrollungar
    elitae skrev 2012-07-02 23:32:14 följande:
    Om jag ställer en helt normal fråga o hon påstår att min man är typ dum i huvudet som skaffar barn med mig o att jag inte borde ha barn, då ska jag bara ignorera eller ? Du kanske kan det, men jag funkar inte så. Att du inte vill vara kvar i diskussionen får stå för dig, men låt dom som vill vara kvar vara kvar.
    Men du förstår inte att det finns problem bakom som gör att hon skriver så?
  • TvåTrollungar
    elitae skrev 2012-07-02 23:41:04 följande:
    Det struntar jag i, jag kan inte anklaga henne för att ha "problem", ingen här inne känner henne o därmed vet ingen av oss om hon har någon form av "problem".Hon kan mycket väl lika gärna ha taskig attityd. Och jag tänker inte låta henne "komma undan" med en sådan kommentar... Man säger inte så till NÅGON.
    fast det lyser igenom ganska tydligt,och jag tror inte du behöver känna till vad för problematik som finns för att se att det faktiskt finns. Jag vet inte av en enda människa som inte har problem som skulle kunna resonera som Ts

man måste lära sig att visa lite ödmjukhet inför andra människor och deras problematik. Vissa dagar på jobbat ex så kan jag få höra både de ena och de tredje och vist i stunden blir man ledsen och irriterad men det försvinner lika fort eftersom att jag vet att det finns en problematik bakom.

Du har ju aldrig träffat Ts och hon har ju ingen aning om vem du är så att ens ta åt sig för något helt obefogad är ju bara onödigt jobbigt för dig?
  • TvåTrollungar
    elitae skrev 2012-07-02 23:52:02 följande:
    Jag tar inte åt mig, självklart. Hon känner som sagt inte mig, o självklart är det något som itne stämmer om man häver ur sig något sådant helt utan anledning. Men jag tycker inte det är okej att säga en sådan sak. För mig spelar det ingen roll om hon känner personen eller inte. För eller senare kanske hon säger det till någon som tar illa upp på riktigt av en eller flera anledningar. Därför tycker jag att det är rätt av mig att säga åt henne att man inte säger sådana saker. Folk KAN ta illa upp, vissa är mer lättpåverkade än andra...
    Det kan väl aldrig ses som okej, men den som då har förståndet ger ju inte samma tillbaka eller spär på kvarnen?

Hur som vi vet inget om Ts problematik som gör att hon agerar så. Det finns mängder av olika anledningar.
    Hon kan ha en psykisk sjukdom/nedsättning, någon NPF diagnos, svagbegåvning/utvecklingsstörning, missbruksproblematik, alkoholism,  blivit misshandlad och hotat av x:et,, JA i princip vad som helst men något finns där och vi vet inte vad. Vi vet heller inte om det är pappan som "förbjuder umgänge, eller om det finns någon dom eller soc beslut etc
Svar på tråden adoptera bort