• Anonym

adoptera bort

funderat ett tag o har inte riktigt bestämt mig än , men jag känner att jag ev vill adoptera bort mitt ena barn till pappan och styv mamman ,då jag inte känner mig som mamma till barnet på samma sätt och har ingen kontakt alls . hon har det bra hos dom o vet att hon kommer fortsätta ha det och hon tycker om sin styvmamma och det är bra  .det kanske låter konstigt visst gör det ont djävligt ont , men det gör lika ont att inte ha någonting tills på så länge , hur går man till väga . jag har inte riktigt bestämt mig än ,det skulle va till deras fördel och till min . inget illa menat till vare sig dom eller mig. e det någon med erfarenhet av detta vad e för och nackdelar med det.

• Svar på tråden adoptera bort
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-23 16:06:55 följande:
    funderat ett tag o har inte riktigt bestämt mig än , men jag känner att jag ev vill adoptera bort mitt ena barn till pappan och styv mamman ,då jag inte känner mig som mamma till barnet på samma sätt och har ingen kontakt alls . hon har det bra hos dom o vet att hon kommer fortsätta ha det och hon tycker om sin styvmamma och det är bra  .det kanske låter konstigt visst gör det ont djävligt ont , men det gör lika ont att inte ha någonting tills på så länge , hur går man till väga . jag har inte riktigt bestämt mig än ,det skulle va till deras fördel och till min . inget illa menat till vare sig dom eller mig. e det någon med erfarenhet av detta vad e för och nackdelar med det.
    vill barnet ändå hälsa på e barnet naturligtvis välkommen , men om någon kan förstå vad jag menar.
  • Chianti

Kontakta socialförvaltningen. Det är de som hanterar adoptioner så de vet allt du behöver veta.

• HejAlice

Men måste det bli som en adoption? Kan inte bara pappan få hela vårdnaden?

• Anonym
    HejAlice skrev 2012-06-23 16:14:11 följande:
    Men måste det bli som en adoption? Kan inte bara pappan få hela vårdnaden?
    nej antingen allt eller inget.
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-06-23 16:17:23 följande:
    Har du den inställningen kommer du få nej till adoption.
    vaddå menar du , d , ska man ha hela vårdnaden så kan man adoptera med det finns ingen skillnad anser jag.
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-06-23 16:17:23 följande:
    Har du den inställningen kommer du få nej till adoption.
    du kan väl försöka att se det ur en annan synvinkel  än att dra en sådan slutsats .för det roliga är att där är ingen skillnad mer än att dom tappar underhållet. jag är också människa med känslor.
  • Anonym (Mama Mias)

Adoptera bort betyder bland annat att:

Barnet ärver inte automatiskt dig (om du inte skriver testamente som säger att barnet ska ärva dig).

Du vill kanske slippa betala underhållsbidrag varje månad fram till barnet gått ut gymnasiet - det slipper du
    alltså om hon adopterats i nya familjen, vad jag förstått....

• Slagathor

Jag kritiserar dig inte, men är väldigt nyfiken på vad som kan göra att man vill adoptera något man skapat, burit på, fött, uppfostrar och älskar? 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Anonym
    Anonym (Mama Mias) skrev 2012-06-23 16:28:29 följande:

Adoptera bort betyder bland annat att:

Barnet ärver inte automatiskt dig (om du inte skriver testamente som säger att barnet ska ärva dig).

Du vill kanske slippa betala underhållsbidrag varje månad fram till barnet gått ut gymnasiet - det slipper du
    alltså om hon adopterats i nya familjen, vad jag förstått....

ja just det , ja egentligen har det inte med pengarna och underhållet o göra  spelar ingen roll , men jag tänkte mer att då kan dom bli som en riktig familj , och jag behöver inte komma i kläm , och få börja om  o släppa den här biten . men att hon e välkommen o hälsa på om hon sedan vill själv.
Svar på tråden adoptera bort