• Anonym (Jenny)

Jobba borta i veckorna, hur ska jag klara av det?

Jag ska börja jobba borta i veckorna.. har aldrig gjort det förut och vet inte vad jag kommer tycka om det. Har alltid velat ha mitt eget "hemma", men nu kommer jag att bo på olika vandrarhem varje vecka. Kommer jobba mån-tors vilket innebär att jag får åka sön eftermiddag och åka hem torsdag kväll. Vet inte hur jag ska få maten att funka, vill ju inte äta McD alla dagar både lunch och middag. Någon som jobbat på det här sättet som kan berätta hur ni tycker att det var/är? Hur löste ni matfrågan?

Kan tillägga att jag är ensamstående sen 3 mån, men vill ju gärna hitta "den rätte" och starta familj. Börjar ju snart bli gammal ju.. (34) och jag vet inte hur det ska gå till att hitta någon när jag kommer jobba på olika arbetsplatser varje vecka.. Vad tusan har jag gett mig in på? Hade inte något riktigt val heller eftersom jag precis tagit examen från högskolan och VERKLIGEN behöver pengar och här på orten finns inga jobb förnärvarande och att flytta nu känns inte riktigt rätt.. Är visserligen "bara" en provanställning, så det är ju inte förevigt om jag inte vill.. men jag som alltid velat ha tryggheten ska nu ge mig ut på totalt okänt vatten!! Sitter här och mår skitdåligt över det här nu :( Vill ju vara glad över att jag har ett jobb..

• Svar på tråden Jobba borta i veckorna, hur ska jag klara av det?
  • Anonym (tänk positivt)

Med ensamstående menar du då att det bara är du eller har du barn hemma? Om jag var barnlös skulle jag nästan vara avundsjuk på dig. Jag gillar att reda omkring i Sverige och skulle jag dessutom få betalt för det skulle det ju vara toppen. Men det är jag det.

Vad gäller matfrågan brukar det ju finnas möjlighet att fixa egen mat om man bor på vandrarhem så det borde väl kunna fungera att du tar med så du kan fixa egen frukost på morgonen. Lunch skulle jag äta ute då dagens lunch är en skaplig deal jämfört med att äta middag ute. Om du äter en rejäl lunch så borde du kunna fixa till nåt enklare kvällsmål också på vandrarhemmet.

Beroende på var du ska åka runt så kan du ju kolla upp vad billigaste hotellrummet kostar dit du ska. Behöver ju inte vara så mycket dyrare än vandrarhem om man räknar med att man då kan få frukost på köpet.   Eller kosta på dig det nån natt i veckan bara för att få en lite lyxigare känsla nån gång ibland.

• Anonym (Jenny)

Tack för svaret! Jag har inga barn och är sedan 3 mån singel..

Jag är nog inte riktigt lika "äventyrlig" som dig gissar jag :) Är därför det känns så läskigt antar jag. Ja, frukost ska jag försöka fixa själv men lunch är tvunget att bli ute eftersom det inte finns tid att åka till vandrarhemmet och laga något och ingen möjlighet att värma matlådor. Bra idé att försöka äta en stadig lunch och sedan fixa något lättare på kvällen! Det jobbiga är att hinna med att handla. Kanske ska försöka göra det på helgen och sedan ta med sig allt man tänkt ha som kvällsmat för hela veckan.. Kommer jobba 10 h dagar så man lär vara rätt trött på kvällen :) Måste försöka undvika typ McD också.. är säkert lätt hänt att det blir sån mat för det är snabbt och enkelt..

Att jag kommer bo på vandrarhem beror på att företaget jag jobbar åt betalar boendet där, så hotellrum är inte riktigt aktuellt, tyvärr.. 

• minst

Gillar du gröt? Gröt och ett kokt ägg till kvällsmat/ frukost är både billigt och gott!  Låna några bra böcker på biblioteket som du kan ta med dig och läsa om kvällarna.

För att må bra behöver du röra på dig också så ta med träningskläder och "gåstavar" så ser du till att du tar en långpromenad minst varannan dag. Ät en stadig lunch ute och ta gärna ett mellis vid 15:00- tiden så orkar du träna innan middag/kvällsmål. Käka en frukt och en yoghurt eller något annat som håller dig mätt till mellis.

Se också till att du utnyttjar varje ställe du är på till att träffa folk. Prata med andra på vandrarhemmet, få tips på sevärdheter i närheten, knyt kontakter. Jag tror att allt blir vad man gör det till. Ge inte upp utan att ha prövat på det hela!

Nu vet jag inte vad du ska jobba med men finns det chans att göra något på kvällarna med dem du träffar på dagarna? Finns det simhall kanske du kan simma. Det är bara du själv som begränsar dig!  Lycka till!

• Anonym

Jag tror du kommer att se det som en upplevelse. Jag har jobbat borta i Europa i perioder. Jag hade stenhårt program på kvällarna. Måndagar var jag på gym, tisdagar simmade jag, onsdagar fönstershoppade jag och torsdagar gick jag på bio. Jag bodde visserligen alltid på hotell och fick frukost. Lunch åt jag på jobbet men på kvällen brukade jag köpa färdig sallad på ställen typ Ica. 
    Men jag blir lite nyfiken på vad det är för företag som inhyser sina anställda på vandrarhem ? Får du traktamente ? Du skall ha omkring 200kr om dagen i Sverige.  

• Vinterankan

Jag reser mycket i jobbet och då brukar jag åka tidigt på måndag morgon eller mitt i natten för att få söndagen jobbfri. Man kan ju sedan gå och lägga sig direkt man slutar på måndagen så är man pigg igen på tisdagen.

• sportpappa

Du kanske kan bli inneboende hos någon. Räkna lite på kostnader för vandrarhem och mat kontra inneboende och den matkostnad som blir med den lösningen.
    Det kan vara skönt att ha ett eget rum att lägga sina saker och kanske även ett pentry med kylskåp. 

• fiamiaria
    Anonym (Jenny) skrev 2012-06-23 21:33:12 följande:
    men lunch är tvunget att bli ute eftersom det inte finns tid att åka till vandrarhemmet och laga något och ingen möjlighet att värma matlådor.
    Funderar lite vart du ska jobba där dom inte ger personalen möjlighet att värma mat....

Inte kanske det bästa men färdiga frysta pajer är ju annars ett alternativ. Kyl/frys finns ju alltid på vandrarhem om inte så håller den ju nån dag i kylen =)

Hur lång restid har du & hinner du handla på orten du kommer till eller kan du ta med dig mat hemifrån?
  • Anonym (Jenny)

Tack för alla svar! För er som undrar ska jag börja jobba inom bygg och anläggning, vilket kommer innebära bla jobb på järnväg och byggen på olika platser i Sverige. Kommer att jobba 10h dagar och ganska fysiskt, så man får väl se hur pigg man är på kvällen :) Jo, traktamente kommer jag ju att få, så det täcker ju att äta ute. Problemet med maten tycker jag är hur jag ska kunna äta nyttigt.. är ju van att göra all mat själv. Men det kanske löser sig när jag väl börjat jobba och ser hur det fungerar.

• Anonym

Jättebra att du har fått jobb! Var inte så orolig för hur det ska bli med mat, det ordnar sig alltid. Om du inte kan laga mat till lunch och värma lunchlåda så fixa mackor och frukt att äta till lunch.

Jag har jobbat på resande fot i 5 år nu. Det är både för och nackdelar med det. Än så länge har fördelarna vägt upp (lönen och flexibla arbetstider) men på sikt vill jag också ha ett mer 'normalt' liv och en fast punkt i tillvaron med ett eget hem och ett arbete där jag kan sova hemma varje natt.

Maten blir lite si och så ska jag erkänna. Jag äter gröt 2 ggr per dag, nåt frukt till lunch. Lever i min resväska, men det är skönt också - har inte samlat på mig en 'massa skit', onödigheter som jag ändå inte har behov för. Har under dessa år lyckats spara ihop 3 miljoner, hunnit träffat en partner som jag vill dela livet med så nu kommer jag snart sluta jobbresandet.

Ja, jag vet att jag inte levt riktig som alla andra de sista åren, och tidvis har det varit slitigt med långa arbetspass (10 h/dag - 6-7 dagar/v) men jag är glad för sparkapitalet, det kommer att komma till användning framöver.

Lycka till, det kommer säkerligen ordna sig för dig! Och när du provat på det ett tag och du tycker att det är pest så kan du alltid sluta.       

Svar på tråden Jobba borta i veckorna, hur ska jag klara av det?