• Anonym

hur blir man av med " extra magen" ?

Hej! min dotter är 2,5 år.    jag födde henne med kesjarsnitt.. jag har ff  kvar som en "extra mage" som putar ut,
    det ser inte alls snyggt ut..

vad gör man åt det ? vilka övning osv ? blir verkligen glad för svar !!!

// Sandra 30 år         

• Svar på tråden hur blir man av med " extra magen" ?
  • Anonym

Hej och tack för ditt svar !

Du menar att jag inte ska äta så mycket kolhydrater som potatis och bröd eller?  vad är magert protein, som ägg, fisk o sådant menar du?  

plankor, hur utför man sådana? och hur många kan man göra varje dag . kan man göra för många? eller det går inte=)?

Jag har hört att situps inte hjälper mot denna " extra mage" är det verkligen sant?

Jag hoppas du kan skriva svar på detta också !! blir verkligen glad då.          !!!

• Träningsexpert Elmina

Självklart svarar jag, bra att du ställer följdfrågor.

Kolhydrater ger energi och för att bli av med "extramagen" behöver du äta mindre energi och göra av med mer energi genom träning. Det är skillnad på kolhydrater i form av socker och kolhydrater i form av fibrer.

Hjärnan och musklerna behöver lite kolhydrater och därför rek jag dig inte att sluta helt.

Ät gärna fiberrika kolhydrater som fullkornsprodukter, grönsaker, bär, frön, linser och bönor.
    Strunta helt i sockerrika livsmedel och är du inte hårt tränande kan du även strunta stärkelserika kolhydrater som finns i pasta, bröd och ris (välj isåfall fullkornsvarianter)  

Protein och fett ger också energi och fett ger allra mest energi samtidigt som det mättar ganska dåligt så se upp för feta såser, fristerad mat, bakelser och godis.  

Protein mättar bra, men det är både dyrt och resurskrävande så överdriv inte. Magert protein är ägg, magra mjölkprodukter, linser och bönor, magert kött och vit fisk (all fisk är dock bra för hälsan så länge den inte innehåller miljögifter)  

Du kan nog inte göra för många plankor, gör dem i 5 minuter 2 ggr om dagen. Tänk att du ska vara som en planka så att inte rumpan åker upp eller ner. Se till att magmusklerna är påkopplade och avbryt om du får ont i ryggen.

Lycka till

Svar på tråden hur blir man av med " extra magen" ?