• SaxofoN

Till er ( oss ) Rökare!

Är det OK att röka på stan?
    Bor i en relativt stor stad, med mycket folk i omlopp, och massor med butiker.

När och var är det inte ok att röka tycker ni?
    Jag personligen visar grymt mycket hänsyn, röker varken på busshållplatser, stan,  ibland heller inte på balkonger om jag ser att det sitter människor i närliggande balkong ( om jag inte vet att dom röker ).

Jag förstår inte hur folk inte förstår att det kanske inte är så kul att få en cigarett i ansiktet då man inte röker..
    En sak jag som jag också försöker signalera är när jag möter barn, eventuellt barnvagnar, då brukar jag verkligen hålla bort ciggen åt andra hållet, så att dom mötande ser att jag respekterar dom, på så vis bidrar jag till att visa hänsyn, så diskussionsunderlag är väl rökning rent generellt, vart är det ok? vad blir ni irriterade på? hur gör ni osv?

• Svar på tråden Till er ( oss ) Rökare!
  • Quickman

Jag är ej rökare själv, men håller inte med. Självklart ska rökare i största möjliga mån undvika att röka bland folk, men om man förbjuder en form av förorening borde man i konsekvensens namn förbjuda alla.

• SaxofoN
    cyklar skrev 2012-06-24 23:56:11 följande:
    Men känns det inte som att man inte snackar om sånt här. Folk vågar inte säga till. Jag kan ju säga att när jag var 18 hade inte jag en jäkla tänke på att folk irriterade sig på om jag rökte vid busshållplatsen tex. O ingen sa något till mig nån gång.

Vågar man inte? Är det inte socialt accepterat?
     Om jag får tala för mig själv så rökte jag aldrig vid busshållplatserna, inte när jag var mindre heller, har alltid varit på något sätt förstående, ( med det sagt, menar jag inget emot dig ).

Som jag tror så var det väl rätt inne att röka på 90talet - tidigt 2000, och nu börjar folk få upp ögonen för det, så folk lär väl börja tala om vad dom tycker angående rökning, men tror fortfarande det tar emot att säga till, men det är just det jag stör mig på, folk som inte är observanta kring sin omgivning, som för mig sker helt naturligt.
  • SaxofoN
    Quickman skrev 2012-06-25 00:01:55 följande:
    Jag är ej rökare själv, men håller inte med. Självklart ska rökare i största möjliga mån undvika att röka bland folk, men om man förbjuder en form av förorening borde man i konsekvensens namn förbjuda alla.
    Ta upp några exempel så kan vi dra slutsatser tillsammans.

Den passiva rökning, och för att inte tala om lukten, borde vara jätte jobbig för folk som inte röker, hur jag som röker kan inse det, är för att jag vet vad jag tyckte innan jag själv började röka.

I Nairobi är det rökförbud utomhus, du kan få böter eller alternativt upp till 3 månaders fängelse för att ha en tänd cigarett utomhus, det är såklart överdrivet, men om man jämför, och ser det stora gapet på olika länder och regler, så kan man tämligen göra så gott man kan för att undvika den passiva rökningen, speciellt emot barn/gravida.
  • cyklar

Tur att man blivit lite smartare med åren då Glad

Måste berätta. Någon vecka sen var jag ensam vid min busshållplats. Bor som sagt lite på landet så jag tog en cigg o väntade på bussen. Inga människor eller hus speciellt nära.

Då kommer två tjejer, en med barnvagn så jag börjar snabbt gå bortåt och släcker min cigg. Går till baka med det släckta fimpen och slänger den i soptunnan vid hållplatsen. Ler lite ursäktande mot tjejen med barnvagnen. Fick ett höjt ögonbryn och en blick som sa att jag betedde med konstigt. Fick dåligt samvete en kort stund.  

Då tänder ena tjejen en cigg o pratar på med sin kompis med barnvagnen. Böjer sig också ner o tittar på barnet samtidigt som hon står o röker. 

Jag brukar inte bry mig om vad andra sysslar med speciellt mycket men då gjorde jag det.

Hur tänkte hon? De såg också vad jag gjorde men måste tyckt att jag var helt knäpp som typ sprang bort och släckte min cigarett så fort jag såg dem. 

Alla är vi olika Flört 

• Súdamerika

Röker inomhus, på stan röker jag som vanligt. Däremot undviker jag folksamlingar som vid busshållplatser och liknande ställen.

Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • SaxofoN
    cyklar skrev 2012-06-25 00:11:28 följande:
    Tur att man blivit lite smartare med åren då Glad

Måste berätta. Någon vecka sen var jag ensam vid min busshållplats. Bor som sagt lite på landet så jag tog en cigg o väntade på bussen. Inga människor eller hus speciellt nära.

Då kommer två tjejer, en med barnvagn så jag börjar snabbt gå bortåt och släcker min cigg. Går till baka med det släckta fimpen och slänger den i soptunnan vid hållplatsen. Ler lite ursäktande mot tjejen med barnvagnen. Fick ett höjt ögonbryn och en blick som sa att jag betedde med konstigt. Fick dåligt samvete en kort stund.  

Då tänder ena tjejen en cigg o pratar på med sin kompis med barnvagnen. Böjer sig också ner o tittar på barnet samtidigt som hon står o röker. 

Jag brukar inte bry mig om vad andra sysslar med speciellt mycket men då gjorde jag det.

Hur tänkte hon? De såg också vad jag gjorde men måste tyckt att jag var helt knäpp som typ sprang bort och släckte min cigarett så fort jag såg dem. 

Alla är vi olika Flört 
    Dålig mamma isåfall, och ja, den slutsatsen drar jag så det skriker om det, vad någon annan än säger.

Men som du säger, alla är vi olika, men att göra så är helt sjukt tycker jag :)
  • SaxofoN
    Súdamerika skrev 2012-06-25 00:20:48 följande:
    Röker inomhus, på stan röker jag som vanligt. Däremot undviker jag folksamlingar som vid busshållplatser och liknande ställen.
    Röker jag på stan är det särskilda platser, där man kan undvika att blåsa rök på folk, är väl jag som tänker för mycket, inte något jag lär sluta med iallafall,..
  • LillaEmlaan

Jag tänkte mig också mycket för när jag rökte. (Vek undan för barnvagnar m.m.) Nu är jag gravid och har inte tagit ett bloss sedan jag plussade.

Har däremot en vän som inte riktigt verkar fatta hur man borde bete sig som rökare... Hon röker t.o.m mitt framför mig när vi är på stan ! Jag brukar försöka gå undan lite, hålla mig vid sidan av men hon vänder sig mot mig och blåser verkligen röken i ansiktet på mig ! Har sagt till henne flertalet gånger att jag inte vill bli utsatt för röken eftersom att jag är gravid och har slutat själv, men då säger hon bara "Äsch, det märker väl inte ungen av iallafall?"  Blev skogstokig och har sedan dess försökt undvika henne men det verkar inte gå in huvudet på henne då hon fortfarande hör av sig som om vi skulle vara lika "tajta" som när vi gick i årkurs 5... *Suck*

• SaxofoN
    LillaEmlaan skrev 2012-06-25 05:29:13 följande:
    Jag tänkte mig också mycket för när jag rökte. (Vek undan för barnvagnar m.m.) Nu är jag gravid och har inte tagit ett bloss sedan jag plussade.

Har däremot en vän som inte riktigt verkar fatta hur man borde bete sig som rökare... Hon röker t.o.m mitt framför mig när vi är på stan ! Jag brukar försöka gå undan lite, hålla mig vid sidan av men hon vänder sig mot mig och blåser verkligen röken i ansiktet på mig ! Har sagt till henne flertalet gånger att jag inte vill bli utsatt för röken eftersom att jag är gravid och har slutat själv, men då säger hon bara "Äsch, det märker väl inte ungen av iallafall?"  Blev skogstokig och har sedan dess försökt undvika henne men det verkar inte gå in huvudet på henne då hon fortfarande hör av sig som om vi skulle vara lika "tajta" som när vi gick i årkurs 5... *Suck*
    Hmm.. tråkigt att höra!
    Bra att du slutade, ansvarsfullt gjort av dig <3

Bra att du undviker henne, folk som är respektlösa är inget att ha!!

Lycka till och hoppas allt går bra med barnet :)
  • LillaEmlaan
    SaxofoN skrev 2012-06-25 09:09:31 följande:
    Hmm.. tråkigt att höra!
    Bra att du slutade, ansvarsfullt gjort av dig <3

Bra att du undviker henne, folk som är respektlösa är inget att ha!!

Lycka till och hoppas allt går bra med barnet :)
    Tack!
    Jo, det var inte särsklit svårt heller eftersom jag fick ett helt annat liv att ansvara för :)

Nej precis, och när jag liksom sagt åt henne flera gånger! Min mor har tyvärr inte heller alla bestick i lådan på den punkten, men hon försöker iallafall bättra sig, bara att hon inte tänker längre än näsan räcker ibland, men säger man åt henne så lyssnar hon  Solig

Tack så mycket ! Skrattande
  • SaxofoN
    LillaEmlaan skrev 2012-06-25 10:03:10 följande:
    Tack!
    Jo, det var inte särsklit svårt heller eftersom jag fick ett helt annat liv att ansvara för :)

Nej precis, och när jag liksom sagt åt henne flera gånger! Min mor har tyvärr inte heller alla bestick i lådan på den punkten, men hon försöker iallafall bättra sig, bara att hon inte tänker längre än näsan räcker ibland, men säger man åt henne så lyssnar hon  Solig

Tack så mycket ! Skrattande
    Håller med, ett nytt LIV, finaste som finns på jorden, då tycker man ju att folk borde vara funtade att värna om det ska bra det går.. :( tur att du är du iallafall, ha en bra dag, skola nu!
  • LillaEmlaan
    SaxofoN skrev 2012-06-25 10:07:53 följande:
    Håller med, ett nytt LIV, finaste som finns på jorden, då tycker man ju att folk borde vara funtade att värna om det ska bra det går.. :( tur att du är du iallafall, ha en bra dag, skola nu!
    Jo precis :)
    Ha en bra dag du med ! Lycka till med studierna ! Solig
  • Kille100
    SaxofoN skrev 2012-06-24 22:50:18 följande:
    Är det OK att röka på stan?
    Bor i en relativt stor stad, med mycket folk i omlopp, och massor med butiker.

När och var är det inte ok att röka tycker ni?
    Jag personligen visar grymt mycket hänsyn, röker varken på busshållplatser, stan,  ibland heller inte på balkonger om jag ser att det sitter människor i närliggande balkong ( om jag inte vet att dom röker ).

Jag förstår inte hur folk inte förstår att det kanske inte är så kul att få en cigarett i ansiktet då man inte röker..
    En sak jag som jag också försöker signalera är när jag möter barn, eventuellt barnvagnar, då brukar jag verkligen hålla bort ciggen åt andra hållet, så att dom mötande ser att jag respekterar dom, på så vis bidrar jag till att visa hänsyn, så diskussionsunderlag är väl rökning rent generellt, vart är det ok? vad blir ni irriterade på? hur gör ni osv?
    Det bästa är att inte röka alls, men om du måste hålla på med den dumheten så uppskattar jag som icke rökare att du visar hänsyn. Varför röker du vad är det för nytta med det.
  • Simon 681
    Bilar? Industri?
  • Selfish Geene

Jag håller med men jag tror inte att nya förbud alltid är det mest effektiva sättet att minska föroreningarna.

När det gäller bilarnas föroreningar måste många olika åtgärder vidtas, biltrafiken i innerstäderna och dubbade vinterdäck behöver minska tex genom att dra om vägar och höja kostnaderna för fossila bränslen, subventioner på bilar som gör mindre miljöpåverkan och utökad kollektivtrafik är andra åtgärder.

Miljöklassningar och kampanjer som gör konsumenterna medvetna om effekten av att de väljer miljöprofilerade företag är ett sätt att gynna miljötänkande i industrin

För rökningens del tror jag att en lagändring som förbjuder rökning på allmän plats är den enklaste och effektivaste lösningen
  • Kroa

Jag håller med TS.
    Jag är en ex rökare, och brukade alltid försöka ta hänsyn till andra runt omkring.
    Jag brukade ha svårt att ens tända en cigg i närheten utav folk, ex om jag går på en trottoar och personer går bakom. - alla vet nog att röklukten sprider sig.
    Då försökte jag alltid tända den där ciggen en bit bort eller så, och jag förstår alla som hatar rökare.
    Men jag känner ändå att vissa går för långt! Minns en gång då jag gått undan från en busshållsplats, tänder en cigg och röker - och det kommer fram en tjej till mig och säger "kan du röka någonannanstans? Jag vill oxå stå här"...
    Eller när folk sa "usch, du stinker! Fyfan vad vidrigt av er att hålla på"
    - ja, dumt att röka men jag kan inte visa er så mycket respekt att jag byter om och duschar för att ni inte ska klaga på min lukt!
    Och samtidigt tycker jag inte om hur vissa rökare beter sig heller.
    Jag är som sagt ex rökare och slutade när jag blev gravid - och folk har tänt cigg i bilen jag suttit i, i rummet jag varit i, under min fläkt osvosv. Varför? För så var det okej förr... Jag har både slutat, och väntar ett barn. 2 jäkligt bra anledningar att ta bort den där röken från mitt ansikte.. Rök på, men gör det utomhus.

Jag säger såhär:
    Till er rökare - visa respekt!
    Till er icke rökare - tänk på att inte gnälla för minsta lilla ..!

Svar på tråden Till er ( oss ) Rökare!