• PolyPond

Strunta i smakportionerna?

För länge sedan lyssnade jag till en kvinna som jag tror var barnpsykolog i något avseende. Hennes idé var att strunta i det här med speciell barnmat, smakportioner och liknande och istället ge barnet mat när det själv började sträcka sig efter det. Hon föreslog att första maten till exempel kunde vara en bit gurka (som barnet kunde hålla i själv och gnaga på). Detta låter lite udda, men på något sätt vettigt ändå. Är det någon som känner igen det här eller kan komma med mera information?

• Svar på tråden Strunta i smakportionerna?
  • Lillsnufflan

Jag har inte hört talas om det. Problemet är väl att den mesta maten som ligger på våra tallrikar inte är särskilt anpassad till barn. T.ex. är den ju saltad, även när det är sådant som barnet skulle kunna äta (t.ex. potatismos), vilket inte är bra för bebisars njurar.

Dessutom har barn andra näringsbehov än vi, t.ex. rekommenderas ju att man tillsätter extra fett till bebisens mat. Så tar man mat direkt från ens egen tallrik har den ju inte rätt sammansättning. 

Däremot tror jag att det är bra att utnyttja barnens nyfikenhet och intresse. När min dotter sträckte sig mot min tallrik snarare än mot sin egen tog jag en bit potatis och mosade ihop med lite fett på hennes tallrik. Hon blev överlycklig så klart för att hon fick mammas mat. För mig är det inte antingen-eller, jag har gett barnen från min tallrik när det passat, men de har fått egen mat också.    

• tutubi

Metoden du skriver om kallas för Baby led weaning och det finns mycket information om den att hitta på internet och även ett par böcker att läsa :) du kan kolla på www.babyledweaning.com och så kan du googla såklart.

Det finns även en tråd här på FL under "Kost/Matvanor" 

Vi har kört med BLW sedan dottern var 6 månader och det har funkat toppen. Det känns som ett naturligt sätt att introducera fast föda och man gör det i bebisens takt och utgår ifrån dess eget intresse. Dessutom slipper man purea och ha sig utan ger bara av det man själv äter (utan salt). Supersmidigt! :)

• tutubi
    Lillsnufflan skrev 2012-06-24 23:00:12 följande:
    Jag har inte hört talas om det. Problemet är väl att den mesta maten som ligger på våra tallrikar inte är särskilt anpassad till barn. T.ex. är den ju saltad, även när det är sådant som barnet skulle kunna äta (t.ex. potatismos), vilket inte är bra för bebisars njurar.

Dessutom har barn andra näringsbehov än vi, t.ex. rekommenderas ju att man tillsätter extra fett till bebisens mat. Så tar man mat direkt från ens egen tallrik har den ju inte rätt sammansättning. 

Däremot tror jag att det är bra att utnyttja barnens nyfikenhet och intresse. När min dotter sträckte sig mot min tallrik snarare än mot sin egen tog jag en bit potatis och mosade ihop med lite fett på hennes tallrik. Hon blev överlycklig så klart för att hon fick mammas mat. För mig är det inte antingen-eller, jag har gett barnen från min tallrik när det passat, men de har fått egen mat också.    
    Man kan ta undan mat till barnet och salta på sedan på sin egen mat. Man behöver inte heller tillsätta extra fett om man kompletterar med bröstmjölk eller ersättning.
  • Lillsnufflan
    tutubi skrev 2012-06-24 23:08:34 följande:
    Man kan ta undan mat till barnet och salta på sedan på sin egen mat. Man behöver inte heller tillsätta extra fett om man kompletterar med bröstmjölk eller ersättning.

Jag känner som sagt var inte till metoden (ska så klart kolla upp den nu). Men jag fick uppfattningen att det skulle vara spontant och att poängen var att ge just från min tallrik. Annars är det väl inte så stor skillnad mot "den vanliga" metoden? Mer än att man inte mosar allt? (Om man inte bara kör med burkmat, alltså). Jag tar ju samma potatis, ärtor och broccoli som vi äter och mosar till barnet?

Vad gäller näringsinnehållet tänkte jag kanske mer på lite längre sikt. När det börjar övergå från smakportioner till måltider behövs ju fettet (liksom mer järn). Då är det svårt att ge barnet exakt samma. Men det kanske inte var meningen?

Ursäkta min okunnighet. Jag ska som sagt var kolla upp metoden, så slipper jag kanske verka så bakom flötet.   
  • tutubi

Nejdå du verkar inte bakom flötet, du frågar ju bara :)

Maten man ger är ju inte annorlunda än den man get med den "vanliga" metoden. Den ska ju vara balanserad, varierad och näringsrik såklart. Skillnaden är bara att man inte mosar och purear utan man ger maten i greppvänliga bitar och låter barnet äta själv. "Poängen" med metoden är just att barnet själv får styra och bestämma vad (av det man erbjuder) och hur mycket det vill äta eftersom man låter det äta själv.

När man kör BLW får man ofta komplettera med bröstmjölk eller ersättning under det första året åtminstone (men det är såklart olika från barn till barn) då det tar tid innan de kommer upp i en hel måltid. Det finns gott om järnrika livsmedel som man kan erbjuda när man kör BLW och om man ser till att erbjuda barnet varierad och näringsrik mat så kommer barnet tillgodogöra sig alla näringsämnen det behöver även fast man inte matar det. 
    Man kan ju tillföra extra fett om man vill/behöver, t.ex. en klick smör eller olja på potatisen/pastan/grönsakerna man erbjuder barnet.

• MalinEddie

Vi har introducerat mat till båda våra barn på det sättet. Känns helt rätt för oss.

Svar på tråden Strunta i smakportionerna?