• Anonym

Katter

Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 14:25:49 följande:
    Fast grannens katter är ca: 5-7 år gamla. Den ena katten ser färdig ut för graven nästan. En annan granne som bott här länge räknade på åldern och minst 7 år gammal är den ena. Vänjer de av sig då också?
    7 år är ingen ålder på en katt, så ser den skruttig ut kanske den är sjuk och det är därför den kissar?
  • Anonym
    Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 14:50:29 följande:
    Kanske så. Men det var inte det som var frågan. Frågan var om en katt som är minst 7 år vänjer sig av med att revirmarkera. Och den ser inte "skruttig" ut, den ser gammal ut.
    De kanske fortsätter att revirmarkera även om de är kastrerade men inte i samma utsträckning och dessutom luktar det inte som när de är okastrerade.

Jag har två kastrerade hankatter båda revirmarkerar, har även haft kastrerade honkatter som gjort så.

Tycker att du ska försöka förklara att även om de skulle fortsätta markera efter kastrering så kommer det inte stinak som det gör efter okastrerade hanar. 
  • Anonym

Jag tycker att det var sjysst gjort av honom att be om ursäkt och erbjuda er pengar. Snälla du, var inte sur - han försöker ju ordna upp det här och han går längre än vad han måste. Då är det bra om du är sjysst tillbaka och visar att du är villig att jobba på saken.

Att kastrera en hankatt kostar ca 500 kronor. Dvs ca 1000 kr för 2 st. Det är inte jättemycket pengar, men vissa kan ha svårt att få fram det så fort en granne knäpper med fingrarna.

Att kastrera vuxna katter kan absolut ändra deras beteenden och grannen bör göra detta. Det finns ingen lag på det ännu, men det kommer en och det hör till allmänt hyfs att kastrera katter i täta bostadsområden.

I mellantiden så tycker jag att ni ska se till att hålla batterier i er kattskrämma. Fungerar den så är det ju lysande, och rent juridiskt så har grannen INTE ansvar för att katterna pinkar på era dynor. Det är ni själva som är ansvariga för prylarna om ni lämnar dem utomhus där djur kan komma åt dem, precis som ni hade fått skylla er själva om en fiskmås hade bajsat på leksakerna eller dynan. Det kan tyckas tråkigt, men så är det.

Försök att samarbeta. Det bästa är om han kastrerar katterna och du stoppar nya batterier i skrämman.

• Anonym
    ruccoless skrev 2012-06-25 15:32:16 följande:
    Jag tror jag betalade ca 400 för min hankatt, kan nog skilja sig var man bor och var man gör det.
    Man får ofta en liten mängdrabatt om man kommer in med flera djur samtidigt.

Hankatt kostar ca 450-500 kr.
  • Anonym
    Anonym (Elaka grannen TS) skrev 2012-06-25 15:23:40 följande:
    Vad kostar en kastrering?
    Ofta brukar man kunna få rabatt vid kastrering av fler än en katt.
    Om personen har tajt ekonomi så skulle ni grannar kunna erbjuda er att bidra med lite pengar.

Ni skulle även kunna påpeka att det kan vara skönt för katterna av "gå i pension",  det är ansträngande att vara okastrerad katt.

Där jag bor stryker det omkring en okastrerad katt som revirmarkerar över hela min terass så att den i princip är obrukbar, dessvärre är det antagligen en ladugårdskatt som tycker att även min trädgård ingår i reviret samt att den tycker att den kan stjäla mina katters mat.

Jag väntar bara på att den ska dö av ålder för den är åtminstone 10 år. 
Svar på tråden Katter