Vilken ålder är lämplig för egen kamera?
Hej,
min dotter har pratat lite smått om en egen kamera, är osäker på om hon är "för liten" för detta, hon är 8 år.
Hur ser ni andra på saken, vilken ålder tycker ni är lagom för detta? Tack!
Hej,
min dotter har pratat lite smått om en egen kamera, är osäker på om hon är "för liten" för detta, hon är 8 år.
Hur ser ni andra på saken, vilken ålder tycker ni är lagom för detta? Tack!
Det beror helt på hur aktsam barnet skulle vara med en kamera. Min erfarenhet är att dagens kameror är väldigt ömtåliga.
Beror på vad för typ av kamera? En liten enkel digitalkamera kan vara ok, beror ju lite på vad hon vill ha en kamera till? Om hon är intresserad av att ta bilder tex djur och natur så hade jag uppmuntrat det intresset. Vill hon däremot bara ta kort på sig själv så är hon alldeles för ung i min åsikt :)
Tack för svar. Hon ska på ett läger i sommar och jag är osäker på om hon verkligen kommer ta fram kameran och fota, eller om den bara blir liggandes. Hon är inte överexalterad själv utan jag frågade och då sa hon att hon ville ha en. Så det är mer för att fota omgivningen och inte sig själv, dock är jag själv mycket fotointresserad så hon har alltid sett hur jag håller på med olika objektiv och kameror, men hon har själv inte visat mycket intresse. Det lutar nog åt att jag avvaktar ett tag tills hon själv frågar efter en kamera.
Min dotter som är 4 fick en kamera i julklapp. Så näe jag tycker inte att hon är för liten.
Lissen: då tycker jag du ska vänta tills hon själv vill ha en och då kommer hon nog bli väldigt glad när hon känner att hon har behov av den. Tror den kommer bli liggandes om du köper en nu när hon inte är så intresserad.
Min dotter kommer att få en enkel digitalkamera när hon fyller 6 år, många runtomkring fick när de fyllde 5 år men det tyckte jag var för tidigt. Nu står det högst upp på hennes önskelista! Men vi fotograferar mycket och hon har fotograferat en del med vår lilla kamera samt med mobilkameran, så ur ett perspektiv är hon van vid att hantera kamera. Men hon har ingen aning om hur man för över bilder till datorn och det måste man ju också lära sig.
Vi köpte en i 5-årspresent. Både jag och min man är intresserade av fotografering och har hyfsat dyra kameror så vi ville inte alls att hon skulle använda våra mycket bättre att hon hade en egen billig.
Sonen fick en i 7-årspresent.
Lilla dottern här har börjat låna min telefon och vår kamera väldigt mycket för att ta kort, på både våra djur,andras djur, kryp som hon älskar att artbestämma osv.. hon får nog en kamera i födelsedagspresent, hon fyller 9år då.
Vid 4 år har mina fått börja använda vanliga digitalkameror.