Vilken ålder är lämplig för egen kamera?
Hej,
min dotter har pratat lite smått om en egen kamera, är osäker på om hon är "för liten" för detta, hon är 8 år.
Hur ser ni andra på saken, vilken ålder tycker ni är lagom för detta? Tack!
Hej,
min dotter har pratat lite smått om en egen kamera, är osäker på om hon är "för liten" för detta, hon är 8 år.
Hur ser ni andra på saken, vilken ålder tycker ni är lagom för detta? Tack!
Våra barn fick varsin i julklapp. De är födda 2004 resp 2007 men 2004 har haft en annan kamera sedan hon fyllde fem.
Vår 6 åriga dotter fick en kamera i födelsedagspresent och hon är rädd om sina saker och är jätteduktig och intresserad av fotografering, så det har funkat jättebra, frågar oss om hon inte vet hur man gör.
Hon tycker det är jätteskoj med att ta egna bilder.
Oj, jag tror min minsta dotter var nånstans mellan 5-7 när hon fick sin första egna kamera.
Min 4åring har en, men det är en begagnad sak som vi annars inte skulle använt. Kanske kan börja med nåt begagnat och se om hon är intresserad?
Mina tre döttrar som är fem är gamla fick en egen digitalkamera att ha tillsammans då dom tycker om att ta kort med storasystrarnas kameror men dom har systemkameror och är rätt försiktiga med dom och vill inte att småsyskonen ska använda deras därför fick trillingarna en billig och bra egen digitalkamera som används flitigt.
Tycker din dotter om att fota och absolut vill ha en så tycker jag att 8 år är helt ok, men det gäller också att vara försiktig med den så att den inte går sönder på en gång.
Min dotter på 12 år fick sin digitalkamera när hon fyllde nio och har tagit väl hand om den.
En liten, enkel digitalkamera är ju inte så dyr. Så jag tycker att barnen kan få en tidigt. Hur tidigt får man som förälder avgöra själv. Att fota är ju ett kul sätt att uttrycka sig på och när man väl köpt kameran så är det ju gratis att lägga in bilderna i datorn sedan. Barnet skulle dock inte få ta med kameran till skolan.
Våra barn har egna kameror, billiga enkla digitalkameror, de används olika. Ibland ligger de, ibland används de mycket. De är 5, 7 resp snart 9 år.
Vi har en kamera som tål det mesta (vattentät till 10m, tappas från 2m) men som tyvärr bara tar halvbra bilder. Dottern kommer få den så fort hon klarar av att ta bilder själv eftersom vi bevisligen inte använder den själva förutom i samband med bad. Vid det laget kommer kameran ha några år på nacken så skulle den komma bort är det ingen katastrof.
Vår fyraåring fick vår gamla enkla digitalkamera. Han tar jättemycket bilder och ibland faktiskt riktigt fina ute i naturen.
Man kan ju ge dem någon gammal avlagd digitalkamera eller kanske köpa en engångskamera att ha med på lägret. Har hon mobil finns ju även kamera i den, men det antar jag att ni tänkt på. Det blir ju inga toppenbilder med mobilkamera, men jag skulle inte skicka med en åttaåring en digitalkamera tror jag. Någon gammal i så fall.
Våra barn har fått börja med systemkamera när de varit runt 8-9 år då de varit nyfikna på den och det är en dyr sak. Ifrån början var jag cool och lät dem hantera dem själva och sonen älskade att filma med den, allt gick bra....Tyvärr lät sonen dock en kompis använda dem och kompisen blev så exalterad vid filmandet att han tappade den på stengolvet i källaren Och den gick sönder
Så ska ungarna hantera en kamera själva tycker jag det får vara någon billig sak. Även om barnet själv är rädd om den kan någon kompis få fnatt och vara mer ovarsam och lyckas låna den.
Min fyra åring fick en digitalkamera när han fyllde fyra av sin underbara bonusmamma, hon är fotograf och ville att han skulle ha en egen för att få upp intresset för det.
Han blev så lycklig och har sen dess tagit massor av jätte fina kort som han älskar att sitta och titta på, så köp en billig kamera till henne tycker jag
Det beror väl på vad man räknar som "egen". Kan ju få en egen men att alltid använda den tillsammans med vuxen är en bra kompromiss i början för att se hur hon klarar den. Vår stora fick en för flera år sedan och är jätterädd om den, var väl 6-7 när han fick en enkel digitalkompakt kamera då vi fick dubbla. Känner däremot att jag måste försöka introducera lillan, nyligen fyllda sju i fotograferandets värd.
Är man osäker finns ju fortfarande engångskameror att köpa om man ska iväg någonstans, obs då att man inte hejdlöst kan knäppa bilder som med digitalkameran!