• Risgrynet

Dricka Rooibos?

SÅÅ gott te och så bra att det är utan teoin.
    Har dock fått för mig att jag har hört att man inte ska dricka det som gravid. Snälla, kan inte nån tala om för mig att jag hört eller minns fel?

• Svar på tråden Dricka Rooibos?
  • Eofrysina

Jag kan inte tänka mig att man inte får dricka det. Jag gillar också Rooibus.

• tallefjant

Jag dricker också Rooibus. Supergott med honung i!
    /Gravid v. 30

• lata kocken Johanna

tvärtom det är ju ett av de få teer som är koffeinfria och som dessutom rekommenderas till gravida

• Norrland77

Rooiboste
    Rooibos är lik kamomill, anis, fänkål och kummin i verkan.
    Det innehåller inget koffein, innehåller mycket antioxidanter och många mineraler som t.ex. Järn, kalium, koppar, kalcium, mangan, magnesium, fluor, zink och natrium.
    Rooibos rekommenderas för huvudvärk, sömnproblem, oro, nervositet, mild depression och den lindrar vid astma, hösnuva och eksem.
    Vidare används det för mag- och matsmältningsproblem som t.ex. illamående, kräkning, sura uppstötningar, magsår och förstoppning.
    Rooiboste är kramplösande och används även vid kolikbesvär hos nyfödda.
    Rooibos har en mjukgörande effekt på huden och lindrar klåda vid eksem, akne och hjälper vid blöjeksem. Vid blöjeksem stryker man på teet efter varje blöjbyte.
    Under graviditet så ger det ett tillskott av järn som hjälper kroppen att hålla en högre nivå som när man använder nässelte. Det är bra att ge barn detta te som ett komplement av mineralerna kalcium, mangan och fluor för att stärka tänder och skelett.

från: web.telia.com/~u85547960/Nells_Healthroom_open/index.htm

• Risgrynet

Hm, Rooibos verkar ju vara rena dundergrejorna ju

Ska genast gå och göra mig en kopp!

• Snova

Hmm...känns som om det skulle vara bra mot halsbränna också med tanke på inlägget ovan.

Halsbrännan slog till PANG ikväll...

• Det blåa huset

Dricker Rooibos varje dag sen jag fick reda på att det bor en liten i magen. Finns supergoda smaker i kaffe- och tehandlar. Min favorit är Rooibos Österlen (köpt i Gamla Stan). De vanliga i affärerna är lite för trista i smaken.

• Snova

Håller med, de vanliga är inget kul! Jag kör Rooibos Oriental från tehandeln i Västermalmsgallerian. Det smakar aningens ovanlig citrus, inte orientaliskt tycker jag, brukar ej gilla sånt!

• Kajak

Jag tycker om apelsin Rooibos.
    Mums mums tycker jag.
    Med lite honung eller utan går bra!

Svar på tråden Dricka Rooibos?