• Risgrynet

Dricka Rooibos?

SÅÅ gott te och så bra att det är utan teoin.
    Har dock fått för mig att jag har hört att man inte ska dricka det som gravid. Snälla, kan inte nån tala om för mig att jag hört eller minns fel?

• Svar på tråden Dricka Rooibos?
  • Realmilla

jag använder tefilter....inget vidare när dt flyter runt massa i te koppen....blir såååå irriterad när jag går på café o beställer Rooibos då använder de vanlig tesil så det flyter runt i hela koppen ursh...inget mysigt att dricka då

• Nype

Vad kul att jag snubblade över en riktig Tétråd!
    Jag älskar te!!! Har väl blivit lite skadad eftersom mina föräldrar alltid druckit mycket te.. jag har väl fått det med bröstmjölken kan man säga.

Jag använder faktiskt bryggare!
    Inte samma som jag brygger kaffe i såklart (det blir ju vidrigt) utan vi har två olika, en till kaffe och en till té.
    Det är smidigt, man får inte en massa teblad i muggen och munnen och vattnet blir lagom varmt. Kan inte bli bättre!
    Skönt även att kunna ladda bryggaren på kvällen innan man lägger sig och bara behöva trycka på en knapp då man har bråttom på morgonen innan jobbet.
    Testa det, vettja!

mmm, Rooibos! Smaskens!
    Har inte hört att det skulle vara dåligt att dricka under graviditeten.. däremot att man ska undvika svart té... Har hört att Rooibos ska vara jättebra att dricka under amningen eftersom det finns oljor i det som ska vara bra för mjölkproduktionen och se till att det inte stockar sig lika lätt.
    Återstår att se om det är sant!

Ha en bra dag alla!

• Babe

Happy The-time!!!
    Här en till the-fantast *ler* Min absoluta favvo är grönt the, finns även som supergod påsthe: Tetleys JavaGreen The, som är lite starkare.
    Rött är också helt OK, men helst naturell... dricker den med lite mjölk i.
    Ja, tillagningen är ju viktig, tex att vattnet inte är kokande, det förstör vissa ämnen i all the och grönt the ska inte dra lika länge, då det blir beskt.
    Bryggare är ju en supergrej att ha till the, Nype, tack för tipset, ska genast fixa en! Här går vattenkokaren varm flera gg perdag....
    OK, grönt the ska man inte dricka i massor (i samband med mat) vid grav då det kan försämra upptaget av folsyra, men annars är all the ett sunt alt. till kaffe! Bäst är väl kanske roiboos, då den är helt koffeinfri, men jag behöver få i mig lite koffein *ler*

Happy The-time, friends!
    Babe

• Petra S H

Annu en teentusiast som kommenterar...

Jag har i alla fall inte hört att rött te är dåligt för gravida, tvärt om. Att det inte finns koffein i teet gör ju att man kan dricka det till mat och ändå ta upp näring.

• Tess71

På tal om kokhett vatten eller inte så är det bara grönt te som blir beskt av det. Rött te kan du låta dra hur länge som helst, nåja... det blir i alla fall inte beskt.

Huruvida näringsämnen försvinner vet jag inte, men det är säkert så att lite försvinner men att både rött och grönt te innehåller så stora mängder med nyttigheter att det inte gör något.
    Annars skulle man väl inte rekommendera te för allt det nyttiga, det går ju inte att brygga te på ljummet eller kallt vatten!

• Snova

Nype; vraför ska man undvika svart te under grav? För att det hämmar järnupptag och annat och innehåller tein eller?

Tess;men det är ju olika saker lite. Jag har hört att man ej ska ha kokhett vatten över rött/grönt för att man "pajar" näringsämnen som finns i. Har ej märkt att grönt blir beskt av det dock! Rött är godare ju längre det drar tycker jag. Speciellt mitt favvo, det får en underbar bismak när det dragit riktig länge, killar nästan i halsen. Flummigt!

• Babe

Njuter som bäst av mitt morgonthe...

Kikade runt på tips ang vattentemp:
    För grönt the ska vattnet helst va 70-80grader och det ska helst inte dra mer än 2min för att inte bli beskt.
    För svart är det kokhett vatten/90grader som rek, och det kan dra 3-5min eller efter smak.

Snova: Ang. svart the: svart the innehåller koffein (mer än grönt och rött=inget) men det är helt OK att dricka upp till 5 koppar svart the/dag (motsvarar koffein i ca 3 koppar kaffe). Roibos är väl helt OK, då den inte innehåller koffein alls...?

Babe

• lata kocken Johanna

babe

grönt the innehåller ungefär samma mängd koffein som grönt
    det är ju samma buske! koffeinet tillkommer inte vid jäsningen av bladen (till svart)

rött däremot är koffeinfritt eftersom det är en heeeelt annan växt

• Norrland77

"grönt the innehåller ungefär samma mängd koffein som grönt" lustigt

Köpte Rooibos på påse igår, det från Lipton...det var inte alls så tokigt. Bra att ha på jobbet tänkte jag.

• Duracell

Jag misstänker,men det är absolut inget jag har något belägg för, att man ska undvika grönt som gravid. Detta beroende på att jag är en storkonsument av just grön Sencha. Hur som helst så har jag ca 10min efter intaget av en kopp spytt som en gris båda mina sista graviditeter. Oavsett om jag ätit innan eller ej. Fast har jag ätit så kommer spyattacken något senare. Så jag tror att det är någonting i just grönt som inte är bra för mig som gravid.
    En tant i en hälsokostbutik sa nångång till mig för flera år sen att man inte ska ge för mycket grönt T till barn ,för att det hämmar tillväxten. Fast jag frågade aldrig då vad hon fått den infon ifrån. Hmmm.... någon mer som hört något om detta

• prinsens

Drick yogithe!!
    Det är min absoluta favorit. Den innehåller inget the utan är en kryddblandning!!
    Ska ta en kopp nu!! Mmmm...

• KarinaL

Liten varning ang yogite... Man ska inte dricka för mycket te med kanel eller kryddnejlika när man är gravid. Ingefära är helt OK och funkar jättebra mot förkylning även när man är gravid. En kopp da och da är säkert OK men inte att hälla i sig massor. Min ayurveda- och yogalärare sa det till mig nu när jag är gravid. Annars haller jag med om att det är jättegott!

• Norrland77

har också hört det där angående kryddor....tjejen på hälsokosten sa det....men hon kunde inte riktigt förklara varför man inte skulle dricka det...

• pendula

det är bra att dricka rött the, innehåller vitaminer o mineraler som dessutom ska främja amningen!

• Skusan

Både kanel och kryddnejlika kan orsaka sammandragningar i livmodern, vilket man inte vill ha tidigt i en gravitidtet. Men när man gått tiden ut och inget händer kan man ju testa det och se om nåt händer...

Kryddnejlika:
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i den sista veckorna före beräknad förlossning, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten. 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar.

Kanel:
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar.

• Norrland77

wow...snyggt! tack för den infon!

• Skusan

Här finns mer info om örter och annat under fliken "förlossning" uppe till vänster...

Men läs föreskrifter och varningar först så som sajtägaren med skriver: ALLT SKER PÅ EGEN RISK!!

• prinsens

Oj!!! Jag som mer och mer gått över till yogi för jag tänkte att det ät ju bättre än vanligt the... Men nä hä.. Får ta det lite lungt med det då..
    Hur många muggar the om dan dricker ni totalt??

• Norrland77

...på vardagar blir det en gigantisk på morgonen, två på jobbet (eventuellt en plus en kaffe) samt en liten på kvällen vissa dagar...

på helgen....minst 3-4 gigantiska muggar

fast då är ju 80% av det rött té..100% på helgen

Svar på tråden Dricka Rooibos?