Inlägg från: Norrland77 |Visa alla inlägg
  • Norrland77

Dricka Rooibos?

Rooiboste
    Rooibos är lik kamomill, anis, fänkål och kummin i verkan.
    Det innehåller inget koffein, innehåller mycket antioxidanter och många mineraler som t.ex. Järn, kalium, koppar, kalcium, mangan, magnesium, fluor, zink och natrium.
    Rooibos rekommenderas för huvudvärk, sömnproblem, oro, nervositet, mild depression och den lindrar vid astma, hösnuva och eksem.
    Vidare används det för mag- och matsmältningsproblem som t.ex. illamående, kräkning, sura uppstötningar, magsår och förstoppning.
    Rooiboste är kramplösande och används även vid kolikbesvär hos nyfödda.
    Rooibos har en mjukgörande effekt på huden och lindrar klåda vid eksem, akne och hjälper vid blöjeksem. Vid blöjeksem stryker man på teet efter varje blöjbyte.
    Under graviditet så ger det ett tillskott av järn som hjälper kroppen att hålla en högre nivå som när man använder nässelte. Det är bra att ge barn detta te som ett komplement av mineralerna kalcium, mangan och fluor för att stärka tänder och skelett.

från: web.telia.com/~u85547960/Nells_Healthroom_open/index.htm

• Norrland77

Snova, samma för mig, den bara kom från ingenstans! Har aldrig i hela mitt liv haft halsbränna tidigare, och så bara på 2 sekunder var den där. Fast den gick över på 5 minuter också...hade knappt hunnit fixa té på den tiden juh...

• Norrland77

"grönt the innehåller ungefär samma mängd koffein som grönt" lustigt

Köpte Rooibos på påse igår, det från Lipton...det var inte alls så tokigt. Bra att ha på jobbet tänkte jag.

• Norrland77

har också hört det där angående kryddor....tjejen på hälsokosten sa det....men hon kunde inte riktigt förklara varför man inte skulle dricka det...

• Norrland77

wow...snyggt! tack för den infon!

• Norrland77

...på vardagar blir det en gigantisk på morgonen, två på jobbet (eventuellt en plus en kaffe) samt en liten på kvällen vissa dagar...

på helgen....minst 3-4 gigantiska muggar

fast då är ju 80% av det rött té..100% på helgen

Svar på tråden Dricka Rooibos?