Nyligen upptäckt att jag inte känner honom... .
Vi träffades för 12 år sedan. Fick barn tillsammans. Vi har alltid varit överens om det mesta, och det har alltid skiljt sig lite från den vanligaste uppfattningen om saker och ting. Vi separerade för 4 år sedan, lovade varandra både innan och efter att hur osams vi än blir så ska vi aldrig dra in myndigheterna i våra bråk. Vi hade djupa diskussioner om att det bara skulle göra saker värre. Både han och jag lovade att inte dra igång vårdnadstvister eller sånt.
Sen skaffade han en ny flickvän. Och han drog igång en tvist. Jag vägrar bråka. Jag vägrar sitta och smutskasta honom och hitta på saker bara för att framstå som den bästa. Jag gick på mötena, gick till Tingsrätten, sa inte mer än att jag vägrar bråka, jag vägrar ta detta inför domstol. Han sa både det ena och det andra om mig. Han vann vårdnaden och nu har jag inte träffat barnen på ca 1 år. Jag har skrivit brev till barnen ibland att jag saknar dom och gärna vill träffa dom osv. Men tyvärr vet jag inte ens om dom får dem.
Jag kan gå till tingsrätten och begära umgänge om jag vill, men gynnar det verkligen barnen? Att kastas fram och tillbaka, höra allt skitsnack, bli använda som något slags verktyg för att vi vuxna inte är sams. Jag är redan nu så besviken. Allt vi lovade varandra och allt vi var så överens om existerar inte sedan den nya flickvännen kom in i bilden. Jag känner inte honom. Han har skaffat nya uppfostringsmetoder som är så långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag är så ledsen. Tänk om vi bara kunde sitta ner och prata. Men han vill inte...