• Anonym

Nyligen upptäckt att jag inte känner honom... .

Vi träffades för 12 år sedan. Fick barn tillsammans. Vi har alltid varit överens om det mesta, och det har alltid skiljt sig lite från den vanligaste uppfattningen om saker och ting. Vi separerade för 4 år sedan, lovade varandra både innan och efter att hur osams vi än blir så ska vi aldrig dra in myndigheterna i våra bråk. Vi hade djupa diskussioner om att det bara skulle göra saker värre. Både han och jag lovade att inte dra igång vårdnadstvister eller sånt.

Sen skaffade han en ny flickvän. Och han drog igång en tvist. Jag vägrar bråka. Jag vägrar sitta och smutskasta honom och hitta på saker bara för att framstå som den bästa. Jag gick på mötena, gick till Tingsrätten, sa inte mer än att jag vägrar bråka, jag vägrar ta detta inför domstol. Han sa både det ena och det andra om mig. Han vann vårdnaden och nu har jag inte träffat barnen på ca 1 år. Jag har skrivit brev till barnen ibland att jag saknar dom och gärna vill träffa dom osv. Men tyvärr vet jag inte ens om dom får dem.

Jag kan gå till tingsrätten och begära umgänge om jag vill, men gynnar det verkligen barnen? Att kastas fram och tillbaka, höra allt skitsnack, bli använda som något slags verktyg för att vi vuxna inte är sams. Jag är redan nu så besviken. Allt vi lovade varandra och allt vi var så överens om existerar inte sedan den nya flickvännen kom in i bilden. Jag känner inte honom. Han har skaffat nya uppfostringsmetoder som är så långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag är så ledsen. Tänk om vi bara kunde sitta ner och prata. Men han vill inte...

• Svar på tråden Nyligen upptäckt att jag inte känner honom... .
  • Anonym

Ni vet inte vad som ligger bakom så jag tycker det är fel att säga som ni gör. Deras styvmamma är helt knäpp och särbehandlar dom genom att "glömma bort" att väcka när de är dags för skola, har blött ner deras skor i handfatet innan de ska åka nånstans typ psykisk terror men detta har hon bara gjort under tiden jag varit inblandad. När jag tog ett steg tillbaka slutade allting detta och såvitt jag vet är hon bra nu. Pappan också  har uppfostringsmetoder som inte är ok för mig vilket har gjort att barnen inte alls är samma personer utan har fått en helt skev världsbild. Ett umgänge skulle bara göra att barnen får det dåligt hos pappan och bråk med mig eftersom jag inte accepterar deras nya tankebanor. Nu är allting lugnt och dom har de bra. Det är som att välja mellan pest eller kolera men detta alternativ är def bättre.

• FlamingRed
    Anonym skrev 2012-06-28 11:28:45 följande:
    Ni vet inte vad som ligger bakom så jag tycker det är fel att säga som ni gör. Deras styvmamma är helt knäpp och särbehandlar dom genom att "glömma bort" att väcka när de är dags för skola, har blött ner deras skor i handfatet innan de ska åka nånstans typ psykisk terror men detta har hon bara gjort under tiden jag varit inblandad. När jag tog ett steg tillbaka slutade allting detta och såvitt jag vet är hon bra nu. Pappan också  har uppfostringsmetoder som inte är ok för mig vilket har gjort att barnen inte alls är samma personer utan har fått en helt skev världsbild. Ett umgänge skulle bara göra att barnen får det dåligt hos pappan och bråk med mig eftersom jag inte accepterar deras nya tankebanor. Nu är allting lugnt och dom har de bra. Det är som att välja mellan pest eller kolera men detta alternativ är def bättre.
    Nej, återigen nej.

Barn klarar vid 50/50-boende av att se skillnad på vad som är sunt respektive inte sunt, och klarar att leva i två världar med olika uppfostran och mår bra av att ha en sund värld. Nu lämnar du dom istället att få "skev världsbild", samt läxan att en mor kan överge sina barn.

Ursäkta hårda ord eller påhopp,

Det gynnar verkligen verkligen verkligen barnen att få balans till den miljö där styvmordern är kapabel till sådan misshandel.
  • Läs vad som står och inget annat
    FlamingRed skrev 2012-06-28 13:38:09 följande:
    Nej, återigen nej.

Barn klarar vid 50/50-boende av att se skillnad på vad som är sunt respektive inte sunt, och klarar att leva i två världar med olika uppfostran och mår bra av att ha en sund värld. Nu lämnar du dom istället att få "skev världsbild", samt läxan att en mor kan överge sina barn.

Ursäkta hårda ord eller påhopp,

Det gynnar verkligen verkligen verkligen barnen att få balans till den miljö där styvmordern är kapabel till sådan misshandel.
    Klockrent !
  • KäRinGa2

Tack TS för att jag får se "den andra sidan" i ett sånt här tänkande, som jag bara kan hålla med ovanstående i.. Att du som förälder backar gynnar verkligen inte barnen!
    Jag själv sitter med med par barn som längtar ihjäl sig efter sin pappa, som har gjort exakt samma som du. Dvs dragit sig undan efter att jag gått t domstol för att bringa ordning i umgängeskaos, och boendekaos. Hans argument? "JAG VILL INTE BRÅKA!" Det är bara det, att det blir ju bråk, dock utan ord, när man väljer att INTE agera!! Barnens besvikelse blir så väldigt svår och väldigt stor! Det blir ett sår i hjärtat som inte kommer att kunna reparears, tyvärr  
    Oavsett om dom är mycket små, mellanstora eller stora barn, blir det ett förevigt tomrum hos dom.
    Javisst, jag känner inte bakgrunden till ditt argument, men det är inte köpbart, inte acceptabelt av en förälder som säger sig vilja träffa sina barn.. I min värld ska man som förälder inte endast "träffa" sina barn..
    Om du DESSUTOM anser att barnen far illa hos sin pappa, pga det du skrev, så visar du tyvärr bara barnen att det är okej, då du inte ställer dig på deras sida!    

Det finns alltid ett val till
  • Singoalla78

Du milde tid...det måste till å börja med ligga mer bakom än vad du talar om, um rätten är oerhört svårt att bli av med till å börja med, men klart att har du valt att avstå dina barn å "ge" bort dom till pappans nya så har du gjort ett val som bara du kan hållas till ansvar för, tyvärr så är det dina barn som får betala det priset.
    Hur i helvete kan man ge upp sina barn??? mitt x har skaffat ny sambo, en riktig hagga, skulle jag ge upp mitt barn? aldrig i hela helvete. Vi har varit i Tr 4 gng å jag slåss som ett djur!

• Anonym
    Varför tjatar alla om att jag ska ha "blivit av" med umgängesrätten?

Fattar ni inte vad jag skriver?

Jag kan inte bli av med någonting som jag inte bett om att få från första början!
  • The Green Witch

Jag har otroligt svårt för att förstå ditt agerande...

Själv älskar jag min dotter så mycket att jag skulle gå igenom eld för henne.
    Men du verkar mest tycka att "usch, jag ska inte bråka, låt honom ta barnen" ??? 

• FrökenCarlsson

Du har blivit av med umgängesrätten eftersom grundtanken är att båda föräldrar har umgänge.
    Har du funderat på om du har någon depression eller liknande, för hur du hanterar detta verkar faktiskt inte riktigt sunt, varken för dig eller för barnen som faktiskt behöver en mamma som står upp för dem!

• Läs vad som står och inget annat
    Anonym skrev 2012-06-30 09:09:18 följande:
    Varför tjatar alla om att jag ska ha "blivit av" med umgängesrätten?

Fattar ni inte vad jag skriver?

Jag kan inte bli av med någonting som jag inte bett om att få från första början!
    Pågrund av att man inte bara "blir av" med umgänget för en sån sak ! va o hur tror du barnen tänker när du avstår från att ha dom hos dig för en sån ursäkt ? Inser du inte hur fel det e mot dom alls ?
  • Anonym (pom tideli pom)
    Anonym skrev 2012-06-28 11:28:45 följande:
    Men då så? Du är nöjd. Varför starta en tråd om nåt du är nöjd med?
  • Anonym

oj det speglar mig fast i annan omfattning. jag måste upp i rätten i allt  ,och ett liv som endast består av tvister är inget för mig  så då tänker man vad e värt o vad e inte värt  , men nu  finns det lögner o skitsnack som blivit trovärdigt av någon anledning  så då e e det o lägga ner det är lönlöst. jag e nöjd tex själv att per automatik överlämna vårdnaden ev adoption till dom , då e jag mycket nöjd (-: men jag e inte nöjd med skitsnacket, ryktena  o lögnerna och baktalningen och helka det här kittet .

• Singoalla78
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-07-01 12:45:00 följande:
    Men då så? Du är nöjd. Varför starta en tråd om nåt du är nöjd med?
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2012-07-01 14:27:17 följande:
    oj det speglar mig fast i annan omfattning. jag måste upp i rätten i allt  ,och ett liv som endast består av tvister är inget för mig  så då tänker man vad e värt o vad e inte värt  , men nu  finns det lögner o skitsnack som blivit trovärdigt av någon anledning  så då e e det o lägga ner det är lönlöst. jag e nöjd tex själv att per automatik överlämna vårdnaden ev adoption till dom , då e jag mycket nöjd (-: men jag e inte nöjd med skitsnacket, ryktena  o lögnerna och baktalningen och helka det här kittet .

Men herre jissus! Hur är du snålt människa!?

Ingen normal människa hade väl "varit nöjd" att bli av med Sina barn. Ev. Adoption!? Jag tror du behöver söka! Vad säger din familj? Är dem också nöjda med att du inte träffar dina barn?
Svar på tråden Nyligen upptäckt att jag inte känner honom... .