• Anonym (Remember)

Kommer du ihåg...

Sitter just nu och äter en kex choklad. Och när jag tar av papperet så minns jag hur den var förpackad förr. Istället för en tunn plastfolie så var det först en metallfolie och utanpå en pappersförpackning. 

För några år sedan när jag röjde i garaget så hittade jag en kartong med gamla LP-skivor. Yngste sonen blev nyfiken och utbrast "Vad är det för något"? Jag förklarade att det var föregångaren till cd-skivor, som var föregångaren till dagens mp3.

Har du något som du vill dela med dig av till yngre... gör det 

• Svar på tråden Kommer du ihåg...
  • Nyfiken gul
    Anonym (Remember) skrev 2012-06-25 23:27:00 följande:
    Aldrig hört talas om

Faktiskt på ovan nämda Domusvaruhus nånstans tidigt 80-tal. Fanns säkert även på andra varuhus också men just på Domus .

om jag inte minns helt fel så var det idrottsföreningar som var inblandad på något sätt    i detta system. Ungefär som dagens bingolottoförsälning skulle jag tro. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ernst Hugo
    Felidae skrev 2012-06-25 23:28:58 följande:

Domus finns i Östersund! Noterade det när jag var där på semester för ett par år sedan. Om de säljer jeans vet jag däremot inte, för jag gick aldrig in.
    *Noterar - Östersund semesterstopp*

Tack Solig 
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • u77

Glassen Lollipop

Att man samlade på metallringarna som man öppnade läskflaskorna med som satt på flaskhalsen.

Kålhuvuddockor! ...fick aldrig en för min mamma tyckte de va så fula....

Bruna mjölkflaskor i plast som man fick pant på.

25 öres kola i kassan på Konsum

5 kronors sedeln

Rosa pantern läsk, Vira blåtira läsk, Flintstones läsk och nån äcklig choklad läsk!

Manicklar! ...små plastbitar i olika former och färger som man samlade på och bytte med varandra.

Mmm det va tider det! Solig

• Nyfiken gul

barndomens sommarlov när man cyklade iväg till lanthandeln och vad man än köpte så slogs ldet in i brunt papper eller packades ner i en brun tjock papperspåse utan handtag. oftast vaxad utsida.

jag är inte SÅ gammal men lanthandeln minns jag mycket väl och där kunde man verkligen köpa allt man behövde allt ifrån färskvaror till en ny kratta .

bäst var det ju när man kom dit och räckte fram en pappersfemma till tanten i kassan och pekade på en glasmonter med godis och så fick man peka... "Två såna, en sån och tre såna där.."   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Tidningarna Frida och Okej. Chokladbiten three musketeers. Bullens brevfilmer "som vanligt är det inte tjejen i filmen som har skrivit brevet..."

• Felidae

Apropå kexchoklad minns jag kexnougaten. Riktigt längtade efter kexnougat i flera år efter att den försvann. Nuförtiden är jag allergisk mot nötter, så nu är det lite skit samma. ;)

• Iryelle
    u77 skrev 2012-06-25 23:32:33 följande:
    Glassen Lollipop

Att man samlade på metallringarna som man öppnade läskflaskorna med som satt på flaskhalsen.

Kålhuvuddockor! ...fick aldrig en för min mamma tyckte de va så fula....

Bruna mjölkflaskor i plast som man fick pant på.

25 öres kola i kassan på Konsum

5 kronors sedeln

Rosa pantern läsk, Vira blåtira läsk, Flintstones läsk och nån äcklig choklad läsk!

Manicklar! ...små plastbitar i olika former och färger som man samlade på och bytte med varandra.

Mmm det va tider det! 

Åh! Manicklar!

Jag kom osökt att tänka på den där saken som fanns på skolan i slutet av 80-talet där man vevade runt papper för att göra kopior. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

När glassen lakritspuck hade tuggummi i pinnen.
  • Felidae
    vampyria2 skrev 2012-06-25 22:24:01 följande:
    Huvää flortanten kom jag på nu när jag sitter och tänker tillbaka, fy tusan vad man avskydde när hon kom >.<

Flourtanten lever! Hon kommer varje måndagsmorgon till skolan jag jobbar på. Hon föredrar att titulera sig tandsköterska, men principen är densamma...
  • Ville och Agnes

Var tvungen att gå in på youtube och titta på lite gamla barnprogram

Toffelhjältarna, Solstollar, Lördagsgodis mm
    Härliga tider!!!

• Anonym
    Iryelle skrev 2012-06-25 23:49:17 följande:
    Åh! Manicklar!

Jag kom osökt att tänka på den där saken som fanns på skolan i slutet av 80-talet där man vevade runt papper för att göra kopior. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

När glassen lakritspuck hade tuggummi i pinnen.

Blåstecileringaapparater! Man blev lite hög på lukten nästan...
Svar på tråden Kommer du ihåg...