De stora läskburkarna minns jag också...VARFÖR försvann dem??????
Sen minns jag mjölk... vet inte hur det var runt er men när jag var liten drack man mjölk till maten, det var inte bara i min familj utan alla gjorde det helt enkelt....juice var "findricka" nästan och jag minns när jag började högstadiet då man kunde få måltidsdryck....vääääldigt extremt utspädd men ändå... någon gång då och då dök de metallfärgade kantinerna upp på dryckesbordet intill mjölkbehållaren och vattenkannorna.....då var det fest.
Hemma köptes aldrig mindre än 4 liter mjölk åt gången, vi var länge 2 vuxna och 2 barn som drack mjölk till alla måltider plus hade mjölk i te och kaffe.
Fika ute gjorde man inte... någonsin, på sin höjd kunde man tänka sig att gå på kondis och köpa någon liten fin bakelse eller bulle, förstår inte hur konditorierna höll sig ovanför ytan men de sålde ju matbröd också...
Första gången jag fikade ute gick jag i sexan eller sjuan, jag hade sålt jultidningar och fått en bra bonus och jag o bästisen skulle fram på byn och köpa julklappar, när vi var någorlunda färdiga hade vi lite småpengar kvar och då talade hon om att man kunde fika på fiket vid torget, där kostade ett glas saft 2 kr och så kunde man köpa kak-kross för 2 kronor och då fick man en liten tallrik fullt med blandade krossade kakor... det kostade oss 6 kr att fika, saften var så klart blandsaft (röd) apelsinsaft var vardagssaft... förstod aldrig varför men kanske var den billigare????