• Anonym (Remember)

Kommer du ihåg...

Sitter just nu och äter en kex choklad. Och när jag tar av papperet så minns jag hur den var förpackad förr. Istället för en tunn plastfolie så var det först en metallfolie och utanpå en pappersförpackning. 

För några år sedan när jag röjde i garaget så hittade jag en kartong med gamla LP-skivor. Yngste sonen blev nyfiken och utbrast "Vad är det för något"? Jag förklarade att det var föregångaren till cd-skivor, som var föregångaren till dagens mp3.

Har du något som du vill dela med dig av till yngre... gör det 

• Svar på tråden Kommer du ihåg...
  • Tom Araya
    Plektrum skrev 2012-07-04 19:58:32 följande:
    Reklam jag minns:

Fina fräcka flickor får f-müsli till frukost. flera färska frukter, förvånande fräscht! Funkar fint för fina flickor, får fart på familjen. Det finns fibrer fullt i filen, flera fillioner. Det är fruktansvärt friskt och fruktansvärt fräckt. Är f:et på förpackningen förkortning för "banan"? Nej, f:et på vår müsli står för Friskhet hela dan"

" target="_blank">

Och så:

"Starkt jobbat PG"

Lotto-Åke (du har ju hela helgen på dig)

"Jag köper görbillig fulöl på internet!"
    ...och Bosse i sin Volvo 240 med egen fil.
  • snällochgla
    CaptainM skrev 2012-07-04 20:22:11 följande:
    I en liten affar i Helsingborg kunde man kopa losa cigaretter sa sent som 2010, men det ar den enda affaren jag har sett det i.
    Ja det finns extrema undantag. Här där jag bor fick småungar köpa lösa cigaretter alldeles nyligen i en butik ägd av en invandrare som nog inte kände till detta med åldersgränsen?!
  • Plektrum
    Tom Araya skrev 2012-07-04 21:14:08 följande:
    ...och Bosse i sin Volvo 240 med egen fil.
    Ja! "Bli onödigt rik"
    Motion är bara trams. Är man frisk behöver man det inte och är man sjuk så ska man undvika det - Henry Ford
  • dec2010

"nu undrar ni varför jag gjorde sådär! Jag vill bara upplysa er om att gula sidorna finns på internet".

• Glädje58

Sen var det reklamen för choklad, där han alltid drog sig undan när han åt av den. Det var väl på tåget och andra offentliga ställen.

Sen kommer jag ihåg reklamen för jordnötter med Björn Gustavsson. Där han har fastnat hos den ryska tullen. De undrar vad det står för siffror på jordnötspåsarna. "Vad betyder siffrorna? ... Det är datumstämpel.... Men, de är ju färska!.... Ja just det" 

• Khaleesi

Det har tagit mig säkert 20 år att tvätta bort mottot "Frihet, det är att slippa motionera!" från hjärnan. Jag tyckte det var jättefyndigt när det sades i O.B.-reklamen på 80-talet, och har använt det som "vuxenursäkt" att slippa motionera ever since. Hur dum får man vara! Snacka om att reklamen gick hem, men kanske inte så som marknadsföringsfolket hade tänkt...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Modgun

Jag kommer ihåg;

Pippi pelikan.
    Fablernas värld.
    Stora cola och fantaburkar
    Glassen svalan.
    Klings glass.
    Små ciggaretpaket.

• slemtorsk i din bralla

De stora läskburkarna minns jag också...VARFÖR försvann dem??????

Sen minns jag mjölk... vet inte hur det var runt er men när jag var liten drack man mjölk till maten, det var inte bara i min familj utan alla gjorde det helt enkelt....juice var "findricka" nästan och jag minns när jag började högstadiet då man kunde få måltidsdryck....vääääldigt extremt utspädd men ändå... någon gång då och då dök de metallfärgade kantinerna upp på dryckesbordet intill mjölkbehållaren och vattenkannorna.....då var det fest.

Hemma köptes aldrig mindre än 4 liter mjölk åt gången, vi var länge 2 vuxna och 2 barn som drack mjölk till alla måltider plus hade mjölk i te och kaffe.

Fika ute gjorde man inte... någonsin, på sin höjd kunde man tänka sig att gå på kondis och köpa någon liten fin bakelse eller bulle, förstår inte hur konditorierna höll sig ovanför ytan men de sålde ju matbröd också...

Första gången jag fikade ute gick jag i sexan eller sjuan, jag hade sålt jultidningar och fått en bra bonus och jag o bästisen skulle fram på byn och köpa julklappar, när vi var någorlunda färdiga hade vi lite småpengar kvar och då talade hon om att man kunde fika på fiket vid torget, där kostade ett glas saft 2 kr och så kunde man köpa kak-kross för 2 kronor och då fick man en liten tallrik fullt med blandade krossade kakor... det kostade oss 6 kr att fika, saften var så klart blandsaft (röd) apelsinsaft var vardagssaft... förstod aldrig varför men kanske var den billigare????

Svar på tråden Kommer du ihåg...