• Anonym (l)

Linser.

Funderar på att skaffa linser men funderar lite på vad man ska ha, Självklart går jag ju till en optiker och diskuterar innan jag bestämmer mig helt men det är ju bra att vara lite förberedd.

Tycker att det verkar krångligt att sköta linserna när man tar ut dom. Ni som har linser är det krångligt? Och hur lång tid tar det att fixa med linserna på kvällarna?

Har hört talas om endagslinser. Är det ett bra alternativ om man vill slippa skötseln eller blir det jättedyrt?     

• Svar på tråden Linser.
  • Anonym
    Anonym (l) skrev 2012-06-26 13:22:54 följande:

Tack för alla svar.

Månadslinser innebär det att man har samma linser en månad i sträck och tar ut dom varje kväll? 

Månadslinser tar du i och ur morgon/kväll, endags tar du nya varje morgon och slänger på kvällen, dygnet runt har du en månad i sträck sen slänger du dem och tar nya. 
  • Bergkwist85

Jag har 2 veckors linser, dom släpper in mer syre i ögonen än va endag och månadslinser gör.  Dom är jätte sköna att ha på sej, känner inte att jag ha på dom.

Dom rekomenderar jag verkligen, har dom i linsboxen så jag få  2 par linser i brevlådan en gång  i månaden. =) ca 210: betalar jag på autogiro varje månad.  linskontroll en gång i halv året som inte kostar nått ingår i dom 210 kr man betalar varje månad.

Ta ut dom på kvällen, sätter in dom på morgonen. Jätte enkelt!! =D

• Fia 28
    Bergkwist85 skrev 2012-06-26 13:25:18 följande:
    Jag har 2 veckors linser, dom släpper in mer syre i ögonen än va endag och månadslinser gör.  Dom är jätte sköna att ha på sej, känner inte att jag ha på dom.

Dom rekomenderar jag verkligen, har dom i linsboxen så jag få  2 par linser i brevlådan en gång  i månaden. =) ca 210: betalar jag på autogiro varje månad.  linskontroll en gång i halv året som inte kostar nått ingår i dom 210 kr man betalar varje månad.

Hur fungerar det vintertid, fryser dom inte i postlådan?
  • Bergkwist85
    Bergkwist85 skrev 2012-06-26 13:25:18 följande:

ska lägga till att jag ha testat månadslinser, dom kände jag att jag hade i ögonen, kändes typ grusigt, å trött i ögonen. Skit jobbigt! Endags tycker jag blev aldeless för dyrt!

Dygnet runt skulle jag aldrig prova.... tror inte det är bra för ögonen. men det är min teori!
    en kompis har det, hon krånglar me dom. medans en annan vän har dom å ha inga problem. Det är från person till person.

Du få nog testa dej fram =D. Alla ha ju olika ögon =D.
  • Bergkwist85
    Fia 28 skrev 2012-06-26 13:27:42 följande:
    Hur fungerar det vintertid, fryser dom inte i postlådan?

nej nej =), dom är vä förpackade. jag ha haft mina i flera år å dom ha aldrig frusit, möjligtvis blivit kalla.
    men när jag få dom i postlådan så byter jag linserna dagen efter =)
  • Fia 28
    Bergkwist85 skrev 2012-06-26 13:29:05 följande:
    ska lägga till att jag ha testat månadslinser, dom kände jag att jag hade i ögonen, kändes typ grusigt, å trött i ögonen. Skit jobbigt! Endags tycker jag blev aldeless för dyrt!

Dygnet runt skulle jag aldrig prova.... tror inte det är bra för ögonen. men det är min teori!
    en kompis har det, hon krånglar me dom. medans en annan vän har dom å ha inga problem. Det är från person till person.

Precis, väldigt individuellt.
    Själv gillade jag månadsliner bättre för att de var större och tjockare (tåligare) än månadslinerna och var lättare att sätta i och ta ur.
  • Blgebo
    Bergkwist85 skrev 2012-06-26 13:29:05 följande:

Jag har dygnetrunt linser som jag använder som månadslins, dvs jag tar ut och gör rent varje dag. Det var helt enkelt de som var skönast. Fick  oerhört torra och känsliga ögon när jag ammade trean, så mina vanliga linser gjorde ont.
  • Fia 28
    Bergkwist85 skrev 2012-06-26 13:30:22 följande:
    nej nej =), dom är vä förpackade. jag ha haft mina i flera år å dom ha aldrig frusit, möjligtvis blivit kalla.
    men när jag få dom i postlådan så byter jag linserna dagen efter =)
    Undras om de klarar sej i postlådan vid -30 också? Hos mej kommer posten runt 10 och jag tömmer postlådan först runt 18 så de kan ligga 6+ timmar i kylan om vintern.
  • Bergkwist85
    Fia 28 skrev 2012-06-26 13:30:47 följande:
    Precis, väldigt individuellt.
    Själv gillade jag månadsliner bättre för att de var större och tjockare (tåligare) än månadslinerna och var lättare att sätta i och ta ur.

jaa dom är större å tjockare, därför tog jag 2 veckors, dom är tunnare =).
    Månadslins passade inte mina ögon, jag blev torr å grusig. mina ögon ville typ ha mer syre.

men alla e ju olika som sakt =D. det gäller att prova sej fram.
    Jag kör månads linser på mina färgade linser. brukar har svarta linser eller bruna =D
  • Bergkwist85
    Fia 28 skrev 2012-06-26 13:32:59 följande:
    Undras om de klarar sej i postlådan vid -30 också? Hos mej kommer posten runt 10 och jag tömmer postlådan först runt 18 så de kan ligga 6+ timmar i kylan om vintern.

bor du i norrland?? har min släkt där btw =D.
    Hör me optiken, dom borde ju kunna svara. du få säkert hämta ut dom hos optiken också.
Svar på tråden Linser.