Anonym (l) skrev 2012-06-26 13:12:51 följande:
Funderar på att skaffa linser men funderar lite på vad man ska ha, Självklart går jag ju till en optiker och diskuterar innan jag bestämmer mig helt men det är ju bra att vara lite förberedd.
Tycker att det verkar krångligt att sköta linserna när man tar ut dom. Ni som har linser är det krångligt? Och hur lång tid tar det att fixa med linserna på kvällarna?
Har hört talas om endagslinser. Är det ett bra alternativ om man vill slippa skötseln eller blir det jättedyrt?
Först: Linser är AWESOME. Man ser precis som man ska göra, utan förminskningseffekter som glasögon ger.
Sedan: Jag har cadillac-versionen av linser. Ett hett tips - ta inte en ekonomimodell. Det här är trots allt någonting man ska ha direkt mot ögat. Det ska vara säkert, syregenomsläppligt och inte kännas torrt. Prisskillnaden finns där, men den är inte enorm. Endagslinser är dyrare men lite lättare att hantera, dock ganska överflödigt om man vill ha linser varje dag. Köp ett bra märke av månadslinser istället.
Det är INTE krångligt att sköta linserna när man har vant sig. Jag sätter i och tar ut mina på ca 10 sekunder per lins och sköljer lite. Det är inte konstigare än att sköta om glasögon.