cloudberry79 skrev 2012-06-27 19:25:58 följande:
Pja, läs boken "Hemligheten" (KBT-inriktad bok om relationer baserad på modern psykologisk forskning) så får du perspektiv på hur det kan bli när man blir övergiven och har dålig anknytning som barn. Det påverkar resten av ens liv helt enkelt, man får svårare att ha långa och hållbara relationer, får taskig självkänsla och löper högre risk att drabbas av psykisk sjukdom. Har inte barnet en trygg anknytning till någon annan än mamman så förstör man mer än barnets humör för tillfället om man försvinner en längre tid. För min fyraåring hade det fungerat att vara med mormor några dagar, men då bor vi också grannar och är hos dem flera gånger i veckan tillsammans, jag hade aldrig lämnat honom till någon som han inte är tryggt anknuten till.
"Men allvarligt vem har pratat om att bli övergiven?
Jag ser inget fel i att lämna barn hos folk de är trygga med."
Det är ok att lämna barn hos folk de är tryggt anknutna till (hur länge beror naturligtvis både på ålder och barnets personlighet). Problemet tycker jag är att man tror att bara för att det är mormor så är det ok. Om man träffar mormor var och varannan dag, så ja, det kanske är bra. Träffar man mormor en gång i veckan kanske det inte är alls bra, även om barnet gillar mormor.
Man gör klokt i att läsa mer om anknytning och anknytningsforskning som förälder. Anknytningen är det allra viktigaste vi har i vårt liv.