• JanaLiiN

Jahaaa

Jag hade nog stannat hemma, Tycker inte att så små barn ska vara utan sin/sina närmaste anknytningspersoner (mots mamma eller pappa) mer än någon dag. Man har sett att anknytningen tar skada och det kan ta många veckor att reparera igen. (Det är alltså ingen katastrof, men man får vara beredd att jobba på relationen ett tag för att komma tillbaka till där man var)

• JanaLiiN
    Helle333 skrev 2012-06-26 18:06:56 följande:
    Hon är 15 månader när kick offen är men i och med att jag inte har någon bra lösning på dottern så blir det nog hemma för mig hur som helst.
    Jag pratar om barn under tre år.
  • JanaLiiN
    Helle333 skrev 2012-06-26 19:57:14 följande:
    Tre dagar känns så länge. Hade det varit över nattn så sure thing men tre dagar och jag ska åka ända från Gtb och upp utanför Norrköping. Det är långt bort. Nej. Det blir ingen kick off i år heller helt enkelt
    Bra beslut. Det är ändå kort tid som barnen är små, sen har du din egen tid tillbaka igen.
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-26 20:25:34 följande:
    Trams. Så länge barnen är trygga där de är så är tre nätter ingenting i min värld!
    Om man lämnar dem med en annan nära person (pappa eller motsvarande) så visst. Men finns ingen så nära person är det definitivt inget trams.
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-26 21:11:57 följande:
    Fast en person som är tätt involverad i familjen kan vara minst lika bra som en förälder.

Lämnade min son redan som 8 mån 5 dagar m mormor och morfar. Gick utmärkt!
    Ja, det tyckte mina föräldrar också när de lämnade mig som liten. Tyvärr var det inte så ok, utan lämnade spår långt in i vuxen ålder.
  • JanaLiiN
    fågelungarna skrev 2012-06-26 21:17:43 följande:
    Helle333, du har redan fattat ditt kloka beslut. Det är inte råd du vill ha, utan sympati. Här får du det av en annan ensamstående som avstått både ett och annat roligt de senaste tre åren pga barnen. Men, har man bara inställningen att barets väl och ve är det viktigaste nu under dess första känsliga år så är det ändå ganska lätt att hålla sig hemma. Vad är väl en bal på slottet... Solig
    Något man kan ta igen om ett par år, helt enkelt. 
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-26 22:15:07 följande:
    Jana: du har nog andra problem än att du blev lämnad hos personer du var trygg hos som liten ;)
    Problemet var väl att mina föräldrar ansåg att jag var trygg där, medan jag inte upplevde det så. Det är så himla lätt som förälder att tro att man upplever detsamma som ens barn. 
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-27 16:39:56 följande:
    Dåliga föräldrar om det inte kan avgöra om deras barn är tryggt eller inte
    Javisst, fast tyvärr är det ganska vanligt. Föräldrarnas behov går först, och så tycker man att det går så bra så när man lämnar bort barnet.
  • JanaLiiN
    cloudberry79 skrev 2012-06-27 19:25:58 följande:
    Pja, läs boken "Hemligheten" (KBT-inriktad bok om relationer baserad på modern psykologisk forskning) så får du perspektiv på hur det kan bli när man blir övergiven och har dålig anknytning som barn. Det påverkar resten av ens liv helt enkelt, man får svårare att ha långa och hållbara relationer, får taskig självkänsla och löper högre risk att drabbas av psykisk sjukdom. Har inte barnet en trygg anknytning till någon annan än mamman så förstör man mer än barnets humör för tillfället om man försvinner en längre tid. För min fyraåring hade det fungerat att vara med mormor några dagar, men då bor vi också grannar och är hos dem flera gånger i veckan tillsammans, jag hade aldrig lämnat honom till någon som han inte är tryggt anknuten till.
    "Men allvarligt vem har pratat om att bli övergiven? 
    Jag ser inget fel i att lämna barn hos folk de är trygga med."

Det är ok att lämna barn hos folk de är tryggt anknutna till (hur länge beror naturligtvis både på ålder och barnets personlighet). Problemet tycker jag är att man tror att bara för att det är mormor så är det ok. Om man träffar mormor var och varannan dag, så ja, det kanske är bra. Träffar man mormor en gång i veckan kanske det inte är alls bra, även om barnet gillar mormor. 

Man gör klokt i att läsa mer om anknytning och anknytningsforskning som förälder. Anknytningen är det allra viktigaste vi har i vårt liv. 
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-27 21:15:47 följande:
    Jag ger upp.

Vem har skrivit att "bara för att det är mormor så är det ok?"
    Det är DIN tolkning. Ingen annans
    Det var bara ett exempel, inte en tolkning av något som någon här skrivit. 
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-27 21:26:56 följande:
    Fast om du skriver i en tråd och kommer med påståenden och anser att folk ska läsa böcker du ger exempel på - vad är vitsen när de påståenden du tar upp inte ens är relevanta för tråden?
    Nu förstår jag inte - förklara gärna vad du menar. 

Jag menade så här: Många tycker att tex mormor är ok att lämna hos. Jag tycker att det helt beror på vilket förhållande barnet har till mormor, och att om det ska vara ok måste mormor vara en nära anknytningsperson som man träffar väldigt ofta.

Du kan i exemplet byta ut "mormor" mot "morfar" eller "grannen" eller "barnvakten" eller "kusinen" eller föralldel även "pappa" (om man inte lever tillsammans och pappan kanske inte är ständigt närvarande i barnets liv) 

Jag tror inte jag har rekommenderat några böcker, men jag tycker det vore fantastiskt om alla föräldrar kunde få utbildning om anknytningens betydelse. 
  • JanaLiiN
    Strumpans skrev 2012-06-27 21:49:08 följande:
    Det jag menar är att jag ser inte att någon säger emot dig?
    Om barnet ska känna sig tryggt måste det ju vara en person de regelbundet träffat.

Annars har det ingen trygghet.

Det är väl ingen (tror jag) som automatiskt tänker. "jamen farmor är nära släkting det går bra". Utan att farmor och barn träffas regelbundet.
    Regelbundet - och i min mening OFTA. Helst varje eller varannan dag om du planerar att lämna ett litet barn. Samt att relationen är NÄRA - det är ju inte självklart även om man träffas regelbundet.
    Tyvärr tycker jag det verkar som om många tar för givet att bara för att det är en släkting (oftast mormor/farmor) så är allt ok.
Svar på tråden Jahaaa