Inlägg från: jaghetersophia |Visa alla inlägg
  • jaghetersophia

Råd kring potträning

Mina flickor har en kissdocka som jag brukar mata med vatten och så får de sätta henne på pottan och titta när hon kissar och efteråt har de fått tömma dockans "kiss" i toaletten. Sedan har jag bara sagt att det är deras tur att kissa på pottan och då har de gjort det. Hra också en potta som spelar musik när det kommer kiss i pottan och då blir de så glada både när dockan och de själva kan få pottan att spela. Min mellantjej fattade på en gång det där med att hon skulle göra likadant dock dockan så det har hon gjort sen hon var 12 månader...

• jaghetersophia

Jag har haft dessa träningsblöjor till tjejerna: http://www.barnshop.se/product_info.php?products_id=428 smidigt att bara tvätta dem när de kissat och barnet lär sig känna igen när de är kissnödiga då det blir blött på en gång och man slipper kiss på golv och soffa. När det är sommar kan man ju låta dem vara nakna utomhus och ha en potta framme. då gör det ju inget om de råkar kissa på sig då man slipper torka och städa som om de kissar inne..

• jaghetersophia

Att man leker fram pottintresset behöver ju inte betyda att man gör en stor grej av det? Båda ungarna har gått på toaletten/potta sedan de var nyfödda, men har ändå haft perioder då de vägrat pottan och då har det gått jättebra att få dem att gå igen genom spelande pottan och kissdockor.

• jaghetersophia

belöningssystem kan vara negativt om ett visst beteende ALLTID belönas, men dte är ju därför man fasar ut det och sedan bara ger belöningar ibland och sedan är beteendet så invant att belöningar inte behövs. Ungefär som om vuxna hundar inte förväntar sig att få godis varje gång de lyder på ordet "sitt"..till en början får de belöningar, men sedan inte. Men så tänker jag :) Tror inte direkt det är till skada. Även vuxna tenderar att fortsätta med beteenden som ger dem belöning. Om jag "berömmer" eller kommenterar "åh vad skönt att du städat - vad skönt att vi kan hitta saker nu igen" maken när han städat så gör han det ju oftare än om jag inte uppmärksammar beteendet alls. Sen är ju lönesystemet en belöning för vuxna också - jobbar man så får man lön - skulle jag inte få lön skulle jag inte jobba :)

Svar på tråden Råd kring potträning