• Monismonis

Råd kring potträning

Min dotter är 2 år och 7 månader och jag har börjat försöka få henne att gå på pottan. Hon vill oftast inte. Hon blir ledsen och vägrar. Jag vill inte tvinga henne heller. Ibland får hon för sig att prova att kissa men då är hon inte kissnödig. Jag frågar hela tiden om hon är kissnödig men hon svarar bara "nej" och sen, utan att hon tänker på det så kissar hon i blöjan. Jag har provat att låta henne gå utan blöja men det funkar inte att hon ska kissa på soffan, i fåtöljen och på mattorna hela tiden. Vad ska jag göra? Är det bättre att vänta tills hon är redo, och vad innebär det att vara redo? Eller ska jag bara fortsätta att fråga henne? Hur sent kan man börja potträna utan att det är konstigt sent?

Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Råd kring potträning
  • JanaLiiN

Om hon inte själv kan uppmärksamma att hon kissar så tänker jag att hon inte riktigt är klar för potträning än. Sen kan man ju öva att bara sitta på pottan, utan att förvänta sig något resultat i övrigt. Klia på ryggen, sjung, läs saga, lek för att göra det roligt. Gör det till en positiv stund, om det kommer något i pottan så titta på det tillsammans. Annars gör inte så stor sak av det hela.

• Tjorvigt

Jag hakar på denna tråden och hoppas att någon har några bra tips =)

ღ Linus ღ
  • Monismonis

Ja, det är just det där med att vara "redo" som jag är osäker kring. Hon är så medveten och "tidig" med allt annat så jag blir förvånad över att hon inte är redo. Jag är orolig för att folk ska tycka att man är konstig eller sent ute, eller att man är lat som förälder. Vid vilken ålder börjar det bli pinsamt att gå med blöjor? 

• jaghetersophia

Mina flickor har en kissdocka som jag brukar mata med vatten och så får de sätta henne på pottan och titta när hon kissar och efteråt har de fått tömma dockans "kiss" i toaletten. Sedan har jag bara sagt att det är deras tur att kissa på pottan och då har de gjort det. Hra också en potta som spelar musik när det kommer kiss i pottan och då blir de så glada både när dockan och de själva kan få pottan att spela. Min mellantjej fattade på en gång det där med att hon skulle göra likadant dock dockan så det har hon gjort sen hon var 12 månader...

• Monismonis

Jo vi har också en potta som spelar musik. Hjälper dock inte. Jag tror hon förstår principen med kiss men hon vill helt enkelt inte, hon ser inte poängen med det hela och de få tillfällen hon vill så kommer de ingenting eller så är det för sent och hon kissar på sig. Det är så svårt att få allt att klaffa, hennes humör, kissnödighet och allt annat.

• Litenåfin

Eller så är hon inte redo :) det kommer. Det viktigaste är väl att inte göra det till något negativt :)

• JAG är BÄST

Ingen brådska TS,,jaga inte på henne hon kommer sluta med blöjor förr eller senare,,finns ingen "normaltid" för att sluta med blöjor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Prova med att sätta henne på pottan med blöjan på och gör nån form av belöningssystem tex, klistermärken.

Vårt troll har precis slutat med blöjor (dagtid för drygt 3mån sedan) & han fyller nu 5år om en månad,,,,,han har dock nattblöjan kvar än då det inte funkar riktigt än (han är dyblöt i blöjan på mornarna när han vaknar trots att han inte dricker nå kvällstid),,,men vi ska köra ett testrace nu i sommar nattetid då vi båda är lediga

• Monismonis

Jo vi har en kissdocka också. Pottytrainingpants har jag inte sett/tänkt på! Ska köpa imorgon. 

Nej, jag vill inte heller göra det till något negativt... men känns lite som att det är läge nu med sommaren och ledigheter. 

• Elalwa

Ts, för det första så är du verkligen inte sent ute eller lat på något sätt! Våra båda barn blev blöjfria vid strax före tre års ålder och många i vår bekantskapskrets har barn som haft blöja långt upp i fyraårsåldern.

Mitt tips är att låta barnen gå utan blöja då det passar. Våra barn älskade att stå på en stol i köket och hålla på med vatten, då funkar det ju att vara naken om rumpan. Likaså om man är ute. Då och då frågade jag om de var kissnödiga eller så tog jag dem helt enkelt och satte dem på pottan. Om det kom kiss utan att de sa till blev jag naturligtvis inte arg, men lyfte dem så fort jag kunde till toaletten så att de skulle förknippa det med kissandet. Sen hade jag också ett belöningssystem med klistermärken som de fick varje gång de kissat på toan. De fick välja ett märke och sätta upp på ett papper och när det blev tio så fick de välja någonting i leksaksaffären.

Vi hade dessutom knappt potta, vi hade en sån där barninsats som vi satte direkt på toaletten. Mycket smidigare, tycker jag.

Lycka till! 

Svar på tråden Råd kring potträning