Råd kring potträning
Ts, för det första så är du verkligen inte sent ute eller lat på något sätt! Våra båda barn blev blöjfria vid strax före tre års ålder och många i vår bekantskapskrets har barn som haft blöja långt upp i fyraårsåldern.
Mitt tips är att låta barnen gå utan blöja då det passar. Våra barn älskade att stå på en stol i köket och hålla på med vatten, då funkar det ju att vara naken om rumpan. Likaså om man är ute. Då och då frågade jag om de var kissnödiga eller så tog jag dem helt enkelt och satte dem på pottan. Om det kom kiss utan att de sa till blev jag naturligtvis inte arg, men lyfte dem så fort jag kunde till toaletten så att de skulle förknippa det med kissandet. Sen hade jag också ett belöningssystem med klistermärken som de fick varje gång de kissat på toan. De fick välja ett märke och sätta upp på ett papper och när det blev tio så fick de välja någonting i leksaksaffären.
Vi hade dessutom knappt potta, vi hade en sån där barninsats som vi satte direkt på toaletten. Mycket smidigare, tycker jag.
Lycka till!