• Monismonis

Råd kring potträning

Min dotter är 2 år och 7 månader och jag har börjat försöka få henne att gå på pottan. Hon vill oftast inte. Hon blir ledsen och vägrar. Jag vill inte tvinga henne heller. Ibland får hon för sig att prova att kissa men då är hon inte kissnödig. Jag frågar hela tiden om hon är kissnödig men hon svarar bara "nej" och sen, utan att hon tänker på det så kissar hon i blöjan. Jag har provat att låta henne gå utan blöja men det funkar inte att hon ska kissa på soffan, i fåtöljen och på mattorna hela tiden. Vad ska jag göra? Är det bättre att vänta tills hon är redo, och vad innebär det att vara redo? Eller ska jag bara fortsätta att fråga henne? Hur sent kan man börja potträna utan att det är konstigt sent?

Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Råd kring potträning
  • Monismonis
    JAG är BÄST skrev 2012-06-26 17:42:56 följande:
    Ingen brådska TS,,jaga inte på henne hon kommer sluta med blöjor förr eller senare,,finns ingen "normaltid" för att sluta med blöjor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Prova med att sätta henne på pottan med blöjan på och gör nån form av belöningssystem tex, klistermärken.

Vårt troll har precis slutat med blöjor (dagtid för drygt 3mån sedan) & han fyller nu 5år om en månad,,,,,han har dock nattblöjan kvar än då det inte funkar riktigt än (han är dyblöt i blöjan på mornarna när han vaknar trots att han inte dricker nå kvällstid),,,men vi ska köra ett testrace nu i sommar nattetid då vi båda är lediga
    Jo, jag tänker också att de slutar förr eller senare men jag börjar få påtryckningar från omgivningen och känner mig lite stressad. Någonting får mig att känna att vi är "sent ute". Fast klart allt är relativt. 5 år är ju ännu senare. Hur har er omgivning reagerat? 
  • Monismonis
    Elalwa skrev 2012-06-26 17:44:39 följande:
    Ts, för det första så är du verkligen inte sent ute eller lat på något sätt! Våra båda barn blev blöjfria vid strax före tre års ålder och många i vår bekantskapskrets har barn som haft blöja långt upp i fyraårsåldern.

Mitt tips är att låta barnen gå utan blöja då det passar. Våra barn älskade att stå på en stol i köket och hålla på med vatten, då funkar det ju att vara naken om rumpan. Likaså om man är ute. Då och då frågade jag om de var kissnödiga eller så tog jag dem helt enkelt och satte dem på pottan. Om det kom kiss utan att de sa till blev jag naturligtvis inte arg, men lyfte dem så fort jag kunde till toaletten så att de skulle förknippa det med kissandet. Sen hade jag också ett belöningssystem med klistermärken som de fick varje gång de kissat på toan. De fick välja ett märke och sätta upp på ett papper och när det blev tio så fick de välja någonting i leksaksaffären.

Vi hade dessutom knappt potta, vi hade en sån där barninsats som vi satte direkt på toaletten. Mycket smidigare, tycker jag.

Lycka till! 
    Ja, det kanske är bäst att inte forcera det, att prova lite då och då bara. Känner att hon kan bli lite förvirrad då bara, att det ibland går bra att kissa i blöjan och ibland inte. Fast det skulle vara skönt att inte ägna hela dagarna åt att "tjata" och fråga hela tiden utan göra det delar av dagen bara.
  • jaghetersophia

Jag har haft dessa träningsblöjor till tjejerna: http://www.barnshop.se/product_info.php?products_id=428 smidigt att bara tvätta dem när de kissat och barnet lär sig känna igen när de är kissnödiga då det blir blött på en gång och man slipper kiss på golv och soffa. När det är sommar kan man ju låta dem vara nakna utomhus och ha en potta framme. då gör det ju inget om de råkar kissa på sig då man slipper torka och städa som om de kissar inne..

• skogsvitter
    Monismonis skrev 2012-06-26 17:50:20 följande:
    Ja, det kanske är bäst att inte forcera det, att prova lite då och då bara. Känner att hon kan bli lite förvirrad då bara, att det ibland går bra att kissa i blöjan och ibland inte. Fast det skulle vara skönt att inte ägna hela dagarna åt att "tjata" och fråga hela tiden utan göra det delar av dagen bara.
    Jag skulle undvika tjat och istället satsa på att "rutinkissa" henne. Dvs tex direkt på morgonen sätter du henne när hon vaknar, på potta eller toalett. Vilket som. Och tex före och/eller efter lunch. Och så fortsätter du så. Det blir dessutom mer naturligt om det sker när det ändå behövs ett blöjbyte. Jag tycker personligen så här stora barn rent generellt är alldeles för gamla för blöjor. Jag förväntar mig inte att alla ska vara helt blöjfria, men visst fan har de fattat galoppen bara de får chansen och att åtminstone ha börjat vänja av blöjan tycker jag absolut att man bör ha gjort vid den här åldern. Mig veterligen är det dock faktiskt lättare om man börjar när de är betydligt yngre, helst innan två års ålder. Då får man inte den här medvetna grejen att barnet blir anti, utan det brukar generellt gå mycket smidigare.
  • JAG är BÄST
    Monismonis skrev 2012-06-26 17:46:57 följande:
    Jo, jag tänker också att de slutar förr eller senare men jag börjar få påtryckningar från omgivningen och känner mig lite stressad. Någonting får mig att känna att vi är "sent ute". Fast klart allt är relativt. 5 år är ju ännu senare. Hur har er omgivning reagerat? 
    Trollet är "sen" eftersom han är adopterad och har bara varit här i landet drygt 2 1/2år,,,så i själva delen att bli blöjfri så så är han mentalt bara drygt 2 1/2år,,,men folk i vår omgivning fattar inte det,,så jag har rytit ifrån flertalet gånger!!!!

Folk ser bara han faktiska ålder som är om en månad 5år men hans "adoptivålder" är bara drygt 2 1/2år.......
    Han har ju en ryggsäck han bär på som han måste bearbeta först innan han själv känner sig mentalt redo att släppa blöja helt.

Jag känner barn som INTE är adopterade som är i 5års åldern so har blöja nattetid.
  • skogsvitter
    Monismonis skrev 2012-06-26 17:33:22 följande:
    Jo vi har också en potta som spelar musik. Hjälper dock inte. Jag tror hon förstår principen med kiss men hon vill helt enkelt inte, hon ser inte poängen med det hela och de få tillfällen hon vill så kommer de ingenting eller så är det för sent och hon kissar på sig. Det är så svårt att få allt att klaffa, hennes humör, kissnödighet och allt annat.
    Och det här är just vad jag menar i inlägget ovan

Till skillnad från de flesta andra råd här tycker jag att man helt ska undvika att göra en sån grej av det, med spelande pottor, klistermärken och världens ståhej med belöningar av alla de slag. Det låter bara överdrivet och extremt överfokuserat i mina öron.
  • Monismonis
    skogsvitter skrev 2012-06-26 18:02:06 följande:
    Jag skulle undvika tjat och istället satsa på att "rutinkissa" henne. Dvs tex direkt på morgonen sätter du henne när hon vaknar, på potta eller toalett. Vilket som. Och tex före och/eller efter lunch. Och så fortsätter du så. Det blir dessutom mer naturligt om det sker när det ändå behövs ett blöjbyte. Jag tycker personligen så här stora barn rent generellt är alldeles för gamla för blöjor. Jag förväntar mig inte att alla ska vara helt blöjfria, men visst fan har de fattat galoppen bara de får chansen och att åtminstone ha börjat vänja av blöjan tycker jag absolut att man bör ha gjort vid den här åldern. Mig veterligen är det dock faktiskt lättare om man börjar när de är betydligt yngre, helst innan två års ålder. Då får man inte den här medvetna grejen att barnet blir anti, utan det brukar generellt gå mycket smidigare.
    Jo visst, men det går inte att spola tillbaka tiden och göra om det hela. Just sådana kommentarer som gör mig stressad.

Jag satte henne på pottan imorse när hon vaknat och hon skrek förtvivlat. Hon är inte dum, hon vill bara inte. Hon är en väldigt medveten tjej och om hon inte ser någon vinning med det hela så gör hon det inte. Därav mitt problem som naturligtvis kunde ha undvikits om jag hade börjat tidigare. Provade när hon var 2 och det gick inte heller. 
  • Monismonis
    skogsvitter skrev 2012-06-26 18:06:09 följande:

Till skillnad från de flesta andra råd här tycker jag att man helt ska undvika att göra en sån grej av det, med spelande pottor, klistermärken och världens ståhej med belöningar av alla de slag. Det låter bara överdrivet och extremt överfokuserat i mina öron.
    Ja, det har jag också tänkt. Nu vet jag inte längre vad som är bäst. 
  • JAG är BÄST
    skogsvitter skrev 2012-06-26 18:06:09 följande:

Alla barn är olika,,men det vet du väl redan??Foten i munnen
Svar på tråden Råd kring potträning