• Monismonis

Råd kring potträning

Min dotter är 2 år och 7 månader och jag har börjat försöka få henne att gå på pottan. Hon vill oftast inte. Hon blir ledsen och vägrar. Jag vill inte tvinga henne heller. Ibland får hon för sig att prova att kissa men då är hon inte kissnödig. Jag frågar hela tiden om hon är kissnödig men hon svarar bara "nej" och sen, utan att hon tänker på det så kissar hon i blöjan. Jag har provat att låta henne gå utan blöja men det funkar inte att hon ska kissa på soffan, i fåtöljen och på mattorna hela tiden. Vad ska jag göra? Är det bättre att vänta tills hon är redo, och vad innebär det att vara redo? Eller ska jag bara fortsätta att fråga henne? Hur sent kan man börja potträna utan att det är konstigt sent?

Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Råd kring potträning
  • skogsvitter

Och just det, angående att du frågar henne om hon är kissnödig, gör inte det. Hon är för ovan för det än och det räcker inte att bara fråga när de precis ska försöka vänja sig av med blöjan. Bestäm istället själv när det kan tänkas vara dags att kissa igen utan att fråga och testa då att ta med henne till toaletten/pottan. En förutsättning är ju dock att hon faktiskt är utan blöja ofta. Annars kommer hon aldrig lära sig känna när det kommer kiss eftersom blöjorna ju inte ens blir blöta.

• skogsvitter
    JAG är BÄST skrev 2012-06-26 18:10:38 följande:
    Alla barn är olika,,men det vet du väl redan??Foten i munnen
    Absolut. Alla föräldrar med. Jag tycker ändå det är överfokuserat med spelande pottor och belöningar till höger och vänster. Oavsett modell på barn
  • jaghetersophia

Att man leker fram pottintresset behöver ju inte betyda att man gör en stor grej av det? Båda ungarna har gått på toaletten/potta sedan de var nyfödda, men har ändå haft perioder då de vägrat pottan och då har det gått jättebra att få dem att gå igen genom spelande pottan och kissdockor.

• Monismonis
    skogsvitter skrev 2012-06-26 18:10:40 följande:
    Och just det, angående att du frågar henne om hon är kissnödig, gör inte det. Hon är för ovan för det än och det räcker inte att bara fråga när de precis ska försöka vänja sig av med blöjan. Bestäm istället själv när det kan tänkas vara dags att kissa igen utan att fråga och testa då att ta med henne till toaletten/pottan. En förutsättning är ju dock att hon faktiskt är utan blöja ofta. Annars kommer hon aldrig lära sig känna när det kommer kiss eftersom blöjorna ju inte ens blir blöta.
    Jo, det låter vettigt!
  • JAG är BÄST
    Monismonis skrev 2012-06-26 18:08:14 följande:
    Ja, det har jag också tänkt. Nu vet jag inte längre vad som är bäst. 
    Som sagt ALLA barn är olika,,,,,vissa saker funkar för vissa barn,,,jag fick tipset att köra med belöningssystem med trollet för inget annat funkade...Nu är han blöjfri helt,,han både kissar & bajsar i pottan (då han slutade dagtid med med blöjan så kissade han bara på toa & bajsade i blöjan,,,nu är trollet en sån som älskar överrraskningar och gillar just detta med klistermärken så vi sa,,han får ett varje gång han bajsade i toan,,,,nu flyter bajseriet även på UTAN klistermärken trots han har kartor kvar
  • JAG är BÄST
    skogsvitter skrev 2012-06-26 18:11:39 följande:
    Absolut. Alla föräldrar med. Jag tycker ändå det är överfokuserat med spelande pottor och belöningar till höger och vänster. Oavsett modell på barn
    Men då kan du ju inte tycka att alla barn 6 föräldrar är olika eftersom du tycker det är överdrivet med spelande pottor, klistermärken mm,,,,,

Enligt dig så ska ju alla köra efter en och samma mall,,eller hur?
  • skogsvitter
    Monismonis skrev 2012-06-26 18:06:34 följande:
    Jo visst, men det går inte att spola tillbaka tiden och göra om det hela. Just sådana kommentarer som gör mig stressad.

Jag satte henne på pottan imorse när hon vaknat och hon skrek förtvivlat. Hon är inte dum, hon vill bara inte. Hon är en väldigt medveten tjej och om hon inte ser någon vinning med det hela så gör hon det inte. Därav mitt problem som naturligtvis kunde ha undvikits om jag hade börjat tidigare. Provade när hon var 2 och det gick inte heller. 
    Det beror ju på att det är en vana för henne, och tränar man inte aktivt kan det bli så att man behöver vänta tills barnen fostras utifrån den sociala aspekten istället, dvs de ser att "alla andra" kompisar är utan blöja och börjar "skämmas" och vill vara utan pga det. Har läst om den sortens avvänjning massor av gånger här på forumet, det är inte ovanligt utan tvärtom antagligen den vanligaste anledningen till att barn blir torra när de är lite äldre (3-5 år).

Hon är ju också mitt i "trotsen" så jag kan absolut tänka mig att hon är medveten och tydligt visar om hon vill eller inte, och risken är ju att det lätt blir en maktkamp då också. Det är helt klart en balansgång så du får känna efter mycket själv hur mycket du kan ge och ta så att säga. Jag tycker ni ska fortsätta ungefär som ni gör för jag tyckte det lät bra, förutom att du absolut inte behöver tjata dagarna i ända utan det går faktiskt utmärkt att börja med en del av dagen. Beroende på hur era rutiner ser ut faller det sig kanske naturligt tex efter middagen att hon får gå utan tills sovdags? Eller på morgonen efter att hon fått av sig nattblöjan? Det är inte förvirrande utan många gör så med goda resultat. Självklart ska du inte tvinga och pressa henne om hon inte vill men humöret svänger ju som bekant kraftigt i den här åldern och fokusera på att ge mycket positiv bekräftelse när hon faktiskt är med på noterna. Även om det inte kommer något alls.
  • skogsvitter
    JAG är BÄST skrev 2012-06-26 18:18:09 följande:
    Men då kan du ju inte tycka att alla barn 6 föräldrar är olika eftersom du tycker det är överdrivet med spelande pottor, klistermärken mm,,,,,

Enligt dig så ska ju alla köra efter en och samma mall,,eller hur?
    Absolut inte. Bara för att jag tycker en viss sak och talar om det så betyder ju inte det att jag anser att ingen ska göra så eller att alla ska köra efter samma mall?!
  • skogsvitter
    JAG är BÄST skrev 2012-06-26 18:15:01 följande:
    Som sagt ALLA barn är olika,,,,,vissa saker funkar för vissa barn,,,jag fick tipset att köra med belöningssystem med trollet för inget annat funkade...Nu är han blöjfri helt,,han både kissar & bajsar i pottan (då han slutade dagtid med med blöjan så kissade han bara på toa & bajsade i blöjan,,,nu är trollet en sån som älskar överrraskningar och gillar just detta med klistermärken så vi sa,,han får ett varje gång han bajsade i toan,,,,nu flyter bajseriet även på UTAN klistermärken trots han har kartor kvar
    Det här är väl lite OT, men angående belöningssystem så nej jag tycker inte alls om den idén i uppfostran av barn eftersom jag tycker det är viktigare att de blir självständiga än att de nödvändigtvis måste lyda. Bekräftelsen blir belöning istället för den naturliga konsekvensen/föjden som skulle ha blivit bekräftelsen annars och som då skulle ha varit tillräcklig. Nej istället lär sig barn väldigt snabbt att kräva olika saker för att göra som föräldern säger, att förhandla till sig belöningar blir naturligt för barnet istället för att nöja sig med den automatiska vinsten (barnet slipper kissa på sig osv).

Däremot finns det fall och situationer där belöningssystem är kanonbra. För funktionshindrade barn kan det fungera väldigt bra med väl upplagda belöningssystem, ditt barn är adopterat och har med största sannolikhet också lite andra behov än de flesta barn vilket du också skrivit att du fått ta hänsyn till. Hans "mentala" ålder är på ett annat plan, han har en tung ryggsäck osv. Och det var uppenbart helt rätt för just er med belöningssystem. Jag anser bara inte att det behövs i normalfallet och framförallt anser jag att man ska fundera över riskerna med ett belöningssystem. Det finns ett par bra sidor där man kan läsa om nackdelarna med belöningssystem. Tex här: www.petrakrantzlindgren.se/pages/daerfoer-aer-jag-emot-beloeningssystem.php

Och här är en artikel i ämnet:
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/hellre-sjalvstandiga-ungar-an-lydiga-barn_2887825.svd
  • JanaLiiN
    jaghetersophia skrev 2012-06-26 18:11:54 följande:
    Att man leker fram pottintresset behöver ju inte betyda att man gör en stor grej av det? Båda ungarna har gått på toaletten/potta sedan de var nyfödda, men har ändå haft perioder då de vägrat pottan och då har det gått jättebra att få dem att gå igen genom spelande pottan och kissdockor.
    bra.
Svar på tråden Råd kring potträning