Monismonis skrev 2012-06-26 18:06:34 följande:
Jo visst, men det går inte att spola tillbaka tiden och göra om det hela. Just sådana kommentarer som gör mig stressad.
Jag satte henne på pottan imorse när hon vaknat och hon skrek förtvivlat. Hon är inte dum, hon vill bara inte. Hon är en väldigt medveten tjej och om hon inte ser någon vinning med det hela så gör hon det inte. Därav mitt problem som naturligtvis kunde ha undvikits om jag hade börjat tidigare. Provade när hon var 2 och det gick inte heller.
Det beror ju på att det är en vana för henne, och tränar man inte aktivt kan det bli så att man behöver vänta tills barnen fostras utifrån den sociala aspekten istället, dvs de ser att "alla andra" kompisar är utan blöja och börjar "skämmas" och vill vara utan pga det. Har läst om den sortens avvänjning massor av gånger här på forumet, det är inte ovanligt utan tvärtom antagligen den vanligaste anledningen till att barn blir torra när de är lite äldre (3-5 år).
Hon är ju också mitt i "trotsen" så jag kan absolut tänka mig att hon är medveten och tydligt visar om hon vill eller inte, och risken är ju att det lätt blir en maktkamp då också. Det är helt klart en balansgång så du får känna efter mycket själv hur mycket du kan ge och ta så att säga. Jag tycker ni ska fortsätta ungefär som ni gör för jag tyckte det lät bra, förutom att du absolut inte behöver tjata dagarna i ända utan det går faktiskt utmärkt att börja med en
del av dagen. Beroende på hur era rutiner ser ut faller det sig kanske naturligt tex efter middagen att hon får gå utan tills sovdags? Eller på morgonen efter att hon fått av sig nattblöjan? Det är inte förvirrande utan många gör så med goda resultat. Självklart ska du inte tvinga och pressa henne om hon inte vill men humöret svänger ju som bekant kraftigt i den här åldern och fokusera på att ge
mycket positiv bekräftelse när hon faktiskt är med på noterna.
Även om det inte kommer något alls.