Anonym skrev 2012-06-27 12:36:41 följande:
Usch, låter inte som snälla vänner. Min vän dyker upp ungefär 60 % av det vi bestämt. I peridoer (som nu) mycket mindre.
Jag känner igen mig mycket i det du skriver att du aldrig sa ifrån till dem. Jag säger nästan aldrig ifrån om jag blivit behandlad dåligt för jag är rädd att det ska bli konflikter. Jag får ofta höra att jag är "för snäll". Och det kan säkert ligga något i det du skriver att hon kanske vet att det inte blir konsekvenser om hon ställer in i sista sekund. På senaste tiden har jag dock insett att det tar för mycket energi att gå runt och vara besviken på andra. Bättre att säga ifrån, men jag är rädd att jag skulle få behöva rensa en hel del i min umgängeskrets då och då skulle jag känna mig ganska ensam.
ja det är möjligt att du skulle känna dig ganska ensam, men är inte det bättre att vara lite ensam i en period så att du har all tid i världen att satsa på vänner som är värda all den omtanke och energi som du verkar lägga ner på dina vänner?
Ibland kan det förstås hjälpa att säga till, men det verkar som att när vänner förlorat respekten för en och börjat köra över utan att ta notis om hur man känner när de gör det, så är det svårt att återställa respekten hur man än bär sig åt. De kan ha svårt att ta en på allvar när man säger ifrån utan verkar mest betrakta en som lite löjeväckande.
Har upptäckt att man har både lättare att få vänner och lättare att få GODA vänner om man är bra på att säga ifrån redan från dag ett. Då menar jag inte på ett grälsjukt sätt, utan att man genast tar tag i saken när man känner sig illa behandlad. Man hymlar inte men vad man känner men är heller inte grälsjuk. Folk "lär sig" att man inte låter sig bli behandlad hur som helst, de får en helt annan respekt för en än när man är en riktig dörrmatta, folk verkar dessutom tycka bättre om mig nu än vad de gjorde tidigare då jag var så mesig att jag accepterade all skit som "vänner" öste över mig. Självförtroendet ökade av att våga säga ifrån och att bli behandlad med respekt, det är en helt annan typ av vänner som dras till mig nu än vad det var innan då jag var för mesig:)
kort sagt:
mesig = "vänner" som bara tar och tar men inte ger någonting i utbyte, man ältade om och om igen varför de beter sig på ett dåligt sätt, gick jämnt och tänka på vad man ska göra åt det (men ändå inte gjordenått åt det i rädsla för att förlora dem som vänner eftersom man hade så pass få). Man mådde egentligen inte så bra av att vara vän med dem men intalade sig att det iaf var vänner (även om de uppvisade lite mobbningstendenser till o från).
Säga ifrån = goda vänner där det finns ömsesidig respekt och som får en att må bra, man vet att de kommer dyka upp ifall det krisar och man verkligen behöver någon på samma sätt som jag genast beger mig hem till dem ifall det krisar hos dem.