• Anonym (uppgiven)

Vi har inte råd att betala 5000 kr av sambons lån varje månad!! Tips/råd? Känner mej så uppgiven :(

Sedan vi flyttade till eget (en tvåa) efter att ha fått besked om att vi väntar tvillingar så har vi inte haft råd att betala vissa räkningar på lån som sambon har. När han var ung och dum drog han på sig massa skulder på SKITSAKER. Det finns alltså inget av värde kvar men det finns skulder på sammanlagt ca 200 000 kr som ligger kvar i hans liv och rent ut sagt förföljer oss och får mig att må väldigt väldigt dåligt. Om man räknar ihop allt han egentligen ska betala i bara skulder varje månad så är det närmare 8000 kr. Av dessa är det 5000 kr som vi inte kan betala, eftersom att vi då inte skulle ha råd med varken mat, el, telefon eller saker inför barnens ankomst. Sambon har haft kontakt med banken som dessa 5000 egentligen ska betalas till varje månad och än så länge har de inte skickat något vidare till inkasso då sambon lovat att om vi får in något extra så betalar vi det lilla vi kan. Som denna månad (en mycket ovanlig månad) kommer sambon kunna betala in hela 2500 på det lånet :) Men det är tyvärr bara verklighet denna månad då han fick in extrapengar. Men det håller honom iallafall borta från krono ett tag till. Men rent krasst har vi och kommer vi ha 5000 som inte kan betalas in VARJE månad. Vår inkomst ligger just nu på sammanlagt 14 000 efter skatt (med hans heltidslön och min föräldrapenning) och när barnbidragen kommer så kommer vi ha 2000 kr extra men dem pengarna ska ju självklart gå till barnen. Vi kan söka bostadsbidrag sen när barnen kommit också men vet inte hur mycket det ligger på, men förhoppningsvis kanske vi har råd att betala in någon tusenlapp mer på skulder i månaden isåfall.

Jag har lägsta mammapenningen på ca 4000 kr efter skatt om någon undrar (tagit ut innan barnens ankomst)

Pluggar vanligtvis men har varit sjukskriven i några månader nu pga graviditeten. När jag kommer tillbaka till högskolan efter mammaledigheten (över ett år till dess) kommer jag ju få in betydligt mer pengar varje månad, men det är som sagt LÅNGT kvar tills dess :(

Vi har sålt av med allt vi kan men nu finns inget kvar att sälja. Vi har ingen bil eller så heller om någon undrar. 

Nu undrar jag om någon har några tips och råd för hur vi åtminstone kan förbättra situationen, är det ens möjligt? Har hört om skuldsanering men det gäller väll bara om pengarna redan ligger hos kronofogden och där ska de ha legat ett tag. Men skulle gärna leva på existensminimum i 5 år om jag visste att skulderna togs bort. Men tror inte vi har någon chans till det tyvärr :(

Mitt liv har varit tufft från det att jag föddes.

Som 11 månaders bebis fick jag cancer och förlorade en kroppsdel (säger inte vilken då flera skulle veta vem jag är då, men det räknar mej inte som handikappad då jag kan leva ganska normalt utan denna kroppsdel). Under mina första sex år levde mor och far ihop men pappa var och är alkoholist så det var mycket våld och bråk hemma. Jag såg sådant som jag tror att ingen kan undgå att få men av att se. Riktigt våld. På grund av en bra advokat lyckades mamma ta sig ur "äktenskapet" när jag var ca 6 år och då fick hon ensam vårdnad. Hon hade ganska dålig ekonomi som ensamstående och städerska men hon klarade av att ta hand om oss två barn. Jag hade väldigt mycket men från mina första sex år i livet. Fick tvångssyndrom redan som 7-8 åring och plågades extremt av detta. Blev självdestruktiv som tonåring med självskadebeteende på olika sätt, bl.a med grova ätstörningar. Kämpade trots detta alltid på med skolan och gick faktiskt ut både grundskolan och gymnasiet med slutbetyg. Åt antidepressiv medicin under större delen av gymnasietiden, vilket jag tror var anledningen till att jag pallade ta mej igenom dem åren. Träffade också sambon under gymnasietiden och vi har varit tillsammans i nästan 6 år nu men det var först efter att vi fick reda på att jag var gravid som vi förstod allvaret i vår ekonomiska situation. Och när vi nu i vår flyttade ihop så förstod vi hur illa det egentligen var. Kan tillägga att han har helt nya vanor och värderingar nu och skulderna som ligger kvar är flera år gamla, ja sen INNAN vi träffades. Och det sista jag behöver är ytterligare problem i livet :( Vet ärligt talat inte hur jag ska orka ta mej igenom det här. Efter mammaledigheten är det meningen att jag ska tillbaka och läsa min sista termin på högskolan samt ta igen det jag missat under sjukskrivningen. Men med  mitt psyke, som allvarligt har försämrats igen, mycket på grund av ekonomin, så vet jag ärligt talat inte om jag kommer palla att avsluta studierna. Jag hoppas det. Men just nu känner jag mej mest tom, trött och uppgiven. Jag älskar min sambo och vill leva med honom. Jag vill lösa detta MED honom, inte utan honom. Så inga sådana förslag tack. 

Jag behövde nog mest skriva av mej, men skulle uppskatta råd, tips, kommentarer, tankar och förslag från er där ute. Jag behöver hjälp att hålla mig över vattenytan helt enkelt.

Jag har lämnat ut ganska mycket detaljer så kanske kommer någon veta vem jag är? Men vad gör det egentligen. Verkligheten är ju verkligheten och skämmas vägrar jag att göra!!

Jag vet att jag är en bra människa och alltid kämpat och försökt i livet. Men hamnar alltid i knipa på något sätt. 

• Svar på tråden Vi har inte råd att betala 5000 kr av sambons lån varje månad!! Tips/råd? Känner mej så uppgiven :(
  • Anonym (uppgiven)

Majlinsa: Jag vill inte säga var jag bor eftersom jag inte vill lämna ut oss för mycket. Men nedre/mellersta delen av Sverige.

Sambon har inget extrajobb på g men omöjligt är det väll inte att han jobbar lite på helgerna också. Om han orkar. Han kommer ju hem vid 19 på kvällarna fem dagar i veckan.   

• Anonym (bankman)
    Anonym (uppgiven) skrev 2012-06-27 22:00:57 följande:
    Anonym (***): Nu har vi listat alla skulder!! Här kommer det:

Alla skulder som vi har (varav två är mina)

Klarna/Nordera finans Sverige AB
    Kvarvarande skuld: 3716
    Månadsbelopp: 235 kr
    Tid kvar: vet ej
    Ränta på senaste avin: 52 kr.

ONOFF
    Kvarvarande skuld: 5324 kr
    Månadsbelopp: 454 kr
    Ränta: 15,96% per år

ONOFF
    Kvarvarande skuld: 9126 kr
    Månadsbelopp: 1084 kr
    Ränta: 21,60 % per år

Swedbank entercard
    Kvarvarande skuld: 6914 kr
    Månadsbelopp: ca 206 kr
    Ränta på senaste avin: 65 kr

Komplett Services Sweden AB Inwarehouse
    Hittar inte fakturan men vet att det är ca 8000 kr kvar att betala. Månadsbeloppet ligger på ca
    1136 kr och räntan ligger på ungefär 250 kr i månaden.

Swedbank, nya medlemslånet LO
    Kvarvarande skuld: 136 849 kr
    Månadsbelopp (automatisk dragning från bankkontot men vi ser till att sambon för över pengarna innan de hinner dra): 2200 kr
    Ränta: 6,4 % per år

Swedbank entercard
    Kvarvarande skuld: 75000 kr
    Månadsbelopp: 2300 kr
    Ränta: 800 kr i månaden.

De två sista skulderna är alltså de vi inte har råd att betala på mer än någon 500lapp eller tusenlapp ibland men ytterst sällan.

Räknar man ihop alltihopa så blir totalskulden 244 929 kr

Sambon har fast jobb men en betalningsanmärkning som han fick när en hundring gick till kronofogden (pågrund av en räkning som en annan egentligen skulle betala men inte gjorde det :( Räkningen stod i sambons namn). Den betalades dock in direkt så har t.ex. INTE varit något problem att hyra lägenhet. Jag har ingen anmärkning och har aldrig haft. Men har ju inget fast jobb utan har lägsta föräldrapenningen.

Så hur bör vi nu göra? Ska vi vända oss till vår egen bank (swedbank, där sambon redan har ett lån) först och se om vi kan baka in allt i ett stort lån? Om de inte går med på detta, vilka andra banker eller låneinstitut bör vi då höra oss för med?

Med vår ekonomi så skulle vi ha råd att betala in åtminstone 3800 kr i skulder varje månad.

Hoppas du anonym *** har några tips nu. Tacksam för din hjälp i denna röra!! J
    Be Swedbank om hjälp med att samla skulden hos dem. Det är smålånen som fördärvar er ekonomi. En stor del går till att betala räntor istället för att amortera på lånet.
  • Anonym

Söker din sambo andra jobb? Han har ju väldigt dåligt betalt så antingen att han byter jobb eller jobba extra någonstans. Kan ni inte ringa dom olika ställena och förhandla med räntan och förklara hur de ligger till?

• Anonym

Herrejisses, ränta på 800 kr i månaden. Ja dessa krediter är farliga. Men har han bara fortsatt ta kredit efter kredit utan att tänka längre?

• Anonym
    Anonym (bankman) skrev 2012-06-27 22:10:53 följande:
    Be Swedbank om hjälp med att samla skulden hos dem. Det är smålånen som fördärvar er ekonomi. En stor del går till att betala räntor istället för att amortera på lånet.
    Jag tror det kan bli svårt att få ytterligare ett lån hos Swedbank när de inte betalar det lån de redan har där. De har automatisk dragning till ett av lånen men tömmer kontot så att inget kan tas (i stället för att kontakta banken och göra upp en ny avbetalningsplan).

Jag är också bankman och hos oss ser vi inte med blida ögon på det beteendet.
  • Anonym (tips)

Om man tittar på era skulder - förutom de till Swedbank - så har ni lån på ca 26 000. Ni betalar ca 2900 kr/mån på dem, till hög ränta, så de krymper väldigt sakta. 

Jag tror att det helt klart är värt ett försök att gå till banken och försöka få dem att lösa ut de andra krediterna. Visst, ni har redan höga lån, så det är inte säkert att det går. Men det är inte omöjligt, om ni:  

a) är pålästa. Ha stenkoll på siffrorna. Plugga in summor och räntor, och ha allt exakt nedskrivet. Om du ger bankkontakten intryck av att du har koll och vill lösa situationen så kommer det att hjälpa. Talar av erfarenhet. 
    b) förklarar att ni vill betala av skulden till banken så snart som möjligt, och hellre lägger pengarna på att betala till banken än till andra företag med löjliga räntor. Det överskott som en sammanslagning av era lån skulle ge går alltså inte till nöjen, utan till banken. Det brukar banken gilla.  

• NadiaMi

Akutåtgärd; Ring runt och fråga om ni kan få betalningsfria månader hos några av dem ni har skulder hos.
    Får ni det kan ni lägga de pengarna på en av de andra skulderna och betar ni av de små först så försvinner de helt och ni kan börja fokusera mer på de större.

Det är iofs dyrare med de större lånen och krediterna, men bara att se listan bli kortare kan också gör att ni känner mer motivation. Plus att varje skuld frigör den månadsbetalningen, som kan läggas på nästa som försvinner och frigör ännu lite mer osv.

Ni kan också ta den strategin med de extrapengar som kommer in.
    Lägg de pengarna på en av de mindre krediterna istället för på banklånet så blir ni snabbare av med en av kreditorerna.
    T.ex. skulden på 3716. Den skulle ni kunna bli av med på ett par månader OM ni kunde lägga större delen av pengarna på den istället för att pytsa ut dem lite här och var. Fast det hänger förståss på om de andra kan gå med på att avstå inbetalningar (och gärna sätta lånet på "paus" under tiden så det inte tickar ränta).
    Eller så kan ni få så ni bara betalar räntan i en eller några månader så ni frigör amorteringsdelen till ett annat lån som ni förhoppningsvis helt blir av med innan de amorteringsfria månaderna är över.

Det kan iofs kännas som att skjuta det framför sig lite, men om det gör det möjligt för er att faktiskt göra en märkbar skillnad i skulderna så är det ändå värt det.

Försök också att få ett besök inbokat hos kommunens skuldrådgivare.
    Där kan ni få lite mer hjälp med att gå igenom finanserna och lägga upp en strategi som kan hjälpa till att stabilisera pengaflödet lite.

• Anonym

Ta inte detta fel nu, men jag tycker ni ska anmäla er till Lyxfällan. Ni har i princip bara konsumtionslån, höga räntor, låga inkomster och är körda hos banken. Ni behöver experthjälp.

• Pallas

En sak ni kan göra är att boka en gratis rådgivning med konsumentrådgivaren i er kommun. Jag fick bra hjälp av en sådan när jag hamnade i trångmål pga 0 kr i inkomst (ramlade mellan stolarna hos AF/FK/Soc). Hon hjälpte mig ansöka om bostadsbidrag och ringa till en del företag och begära uppskov/anstånd med många räkningar. Dels var det ren praktiskt hjälp i form av att hon hjälpte mig ringa, och dels att lägga upp en realistisk budget. Jag fick också receptböcker för billig mat och en hel del andra tips.

Svar på tråden Vi har inte råd att betala 5000 kr av sambons lån varje månad!! Tips/råd? Känner mej så uppgiven :(