• Anonym (undrar)

Särkullsbarns arv

Jag börjar med att undanbe mig biomammors och andras kommentarer om hur hemskt det är att försöka minimera särkullsbarns arv eller hur knäpp jag och min man är. Den här tråden är inte till för era åsikter, eller skriven med särkullsbarnens bästa i åtanke.

Jag vet att min fråga inte är vidare korrekt, men det vore intressant att veta hur ni med särkullsbarn på er partners resonerar på ett ställe där ni kan vara helt anonyma. Dela tips och byta idéer är syftet med tråden.

Jag är gift och har barn med en man som har barn sedan tidigare, bor i hus som vi gemensamt köpt och betalar men som jag äger på pappret. Vi har helt gemensam ekonomi och betalar underhåll för de tidigare barnen. Umgänget har gått från vv till vh till inget alls pga konflikter mellan föräldrarna som har varit helt sjuka och även de kostat multum ekonomiskt och på andra sätt. Jag tjänar mer än min man, är ekonomiskt sinnad och har hand om ekonomin. Min man är en lågavlönad ekonomisk slarver för att vara uppriktig. Utan mig hade han inte haft något. Det låter drygt att säga, men så är det.

Jag har absolut ingen lust att bli av med hus eller köpa ut de tidigare barnen i det fall det händer min man något. Jag vill inte heller betala en dyr livförsäkring för min man. Ur min synvinkel är det nog att jag redan har betalat för deras uppväxt. Jag bryr mig om att säkra mina barns uppväxt, jag har ett sparkapital för mina barns framtid, och jag kommer att göra allt jag kan för att det inte ska komma andra än dem till godo. Jag vill inte att det vi med mig som drivande kraft byggt upp ska delas alls.

Nu undrar jag om det finns fler i min situation, och hur ni i så fall har löst det?

• Svar på tråden Särkullsbarns arv
  • MrsC74

Ta kontakt med en advokat. De hjälper till med sådant. Man kan skriva i ordning ett dokument så särkullsbarn ej ärver direkt om
    något skulle hända.

• Anonym (undrar)

Tack för svar! De har ju tyvärr rätt att få ut sin del direkt, annars skulle jag absolut kunna tänka mig en sån lösning. Att lita på att de låter oss sitta kvar går inte, de är lite oberäkneliga gentemot oss, ibland har de varma känslor, vid andra tillfällen är de nonchalanta. Det är dock fullt förståeligt, för de har haft det jobbigt med konflikterna och huvudsakligen hört mammans version.

• MrsC74

Nja fast ni kan skriva i ordning papper så att de inte ärver direkt. Det har vi gjort och är relativt vanligt. Finns advokathjälp online tror jag där du kan läsa mer om detta.

• Anonym (undrar)

Ah ok! Det hade jag ingen aning om. Jag har hört tvärtom, att det inte går att ta bort laglotten, utan den utfaller till dem direkt om de inte själva avsagt sig den tills efter min död? Det här har orsakat mig mycket vånda...

• MrsC74

Jodå. Men en del ärver de direkt. Ni kan minska ner det till hälften.
    Finns någonstans att läsa om det. Ska se om jag hittar.

• Anonym (undrar)
    MrsC74 skrev 2012-06-28 08:01:08 följande:
    Jodå. Men en del ärver de direkt. Ni kan minska ner det till hälften.
    Finns någonstans att läsa om det. Ska se om jag hittar.
    Tack för länken! Ja, det är så som jag har för mig att det är, och det är så jag inte vill ha det. Det blir dyrare i vardagen att betala även livförsäkringen jämte underhåll. Jag vill inte alls att de ärver om det inte gäller prylar. Jag vill behålla det av värde vi har som idag är huset och ett sparkapital.

Jag ser det inte som om jag försöker ta deras arv, utan som om jag ser om min egen familj. De hade haft 0 i arv från sin pappa om han hade levt själv.
  • Oldie

Om ni är gifta kan ni skriva papper på orubbat bo, dom kan först få ut sin laglott från hus när du har dött.
    Vet inte exakt då vi bor i hyresrätt, men om huset står på dig skulle jag skrivit äktenskapsförord att de tillgångar man går in i äktenskapet med alltid kommer vara enskild egendom.

Vi har löst det genom att bonusarna kommer ärva min sambos sparade pengar, det han sparat till sig och barnen, samt visst lösöre, det mesta hade jag med mig när vi flyttade ihop. Våra gemensamt sparade pengar står i mitt namn, dör jag är dessa testamenterade till min sambo, vid separation har vi avtal att hälften av dessa pengar är hans.
    Skandia har billiga livförsäkringar, skaffa en sån på din sambo.
    Sen som ovanstående skrev, ta kontakt med en advokat så allt är klart om det skulle hända någon av er något, så allt är på det klara.

• JETS

Vi har precis haft möten och diskussioner med både bank och advokat då vi precis köpt hus (med särkullbarn) och vill veta vad som gäller och det man måste skilja på är arvslott och laglott, laglotten kan du aldrig skriva bort hur bra advokat du än har. Att ni gifter er har ingen betydelse för särkullbarn bara att ni själva ärver varandra och era gemensamma barn får vänta på sin del.

En bekant till mig som satt i samma sits skrev över boendet på den ena parten. Dvs i ert fall att du skulle äga mer eller allt av huset. Jag kände väl personligen att det kanske inte är den bästa lösningen men alla gör som dom vill.

• MrsC74

Fast de har ju rätt till sitt arv men du kan minska det till hälften medan du lever. Tror även det finns andra genvägar. Ta som sagt kontakt med en advokat.

Svar på tråden Särkullsbarns arv