Inlägg från: OktoberBebis2012 |Visa alla inlägg
  • OktoberBebis2012

Vinterbebisar i Södertälje

frugrahn skrev 2012-09-03 21:22:44 följande:
    Förkylning kommer väl som ett brev på posten nu för de flesta, baciller överallt ;)  Hoppas du känner dig bättre snart! Skönt att din son mår bättre men undra vad det var han åkte på..
    Sammandragningar känner jag också av då och då, kan kännas jättebra att göra någonting och sedan en stund senare rör man sig som en sengångare... Håller tummarna för att du slipper foglossning :)

Jag fick glada nyheter idag, jag fick jobbet i Sthlm så om 6 veckor veckopendlar jag inte mer!! Helt underbart att kunna åka som en "normal person" iväg till jobbet på morgonen och komma hem VARJE KVÄLL!! 
    O jag som gnäller över att pendla till Sthlm från Gnesta!! =P
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-08-27 20:27:55 följande:
    Jisses det var mycket som inte går på räls för er nu, hoppas att det löser sig och att ni får ordning på allt ni vill innan bebis kommer. Trist att det ska krångla! Saker och ting ska ju bara fungera.. känner igen det där med brist på tålamod, det är svårt att kontrollera sin irritation ibland! Eller oftast snarare numera ;)
    Antagligen försöker de på affären att komma på en ursäkt bara för att de inte har gjort vad de ska, enklare att skylla ifrån sig än att stå för missen kanske, fegt!

Vi kommer nu att börja ha koll på leveranstider från Emmaljunga bara för att vara beredda och kunna beställa lite tidigare än tänkt om det behövs, vill inte ha den irritationen i december! Så med andra ord måste vi ta oss in till Sthlm snart... Det är så mycket som vi vill göra samtidigt känns det som!
    Vi spanar lite på hus nu också för att få en uppfattning om vart vi vill bo, hur vi vill bo och vart vårt "tak" ligger. Så på söndag ska vi på en visning på ett hus vi är sugna på men det är inte läge att köpa något just nu. Roligt att titta ändå!

Vi har endast köpt ett klädset, ett fårskinn (gåva från blivande farmor) och ett klädset till (farmor igen). Vi har inte köpt mkt alls.. och så har jag köpt tyg som det ska bli lapptäcke av :) 
    Skönt att kunna börja bocka av saker =) 
    Nä, kände lite så, men nu verkar allt rulla på igen!! Superskönt!! =)
    Vagnen är hämtad, sängen inköpt, babyskydd inköpt... jag är lugn. Hahaha!!
    Vi är iallafall supernöjda med vagnen!! Den har allt vi ville ha på en vagn. Nu längtar jag efter att få börja ta med den på promenader bara. =)

Ja, smart att hålla koll!! Finns inte vagnen närmare än Stockholm?
    Det är superkul att kolla på hus! Jag kan sitta på hemnet i timmar o kolla o drömma! =P
    Vart hade ni tänkt er? i s-tälje?
    Åh fårskinn!! Det skulle jag vilja ha ett oxå!! Supermysigt!!
    Jag sydde ett eget babynest.. =) Tänk att tålamodet höll!!! Helt otroligt!!! =D
    Är du duktig på att sy?
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-09-04 21:44:47 följande:
    Haha =) Tillräckligt att pendla den vägen tror jag ;)

Vad härligt att det löste sig med vagn! Skönt att kunna slappna av, är allt annat också fixat inför ankomsten av bebisen?

Det går ju att beställa via Barnens hus vilket det lutar åt att vi gör. Såg att de hade erbjudande under september med att man får med ett MaxiCosi babyskydd vid köp av vagn över 6000 kr. Vi skulle egentligen ta över ett babyskydd som efter vår Kotte ska skrotas men nu utan det åt ett nytt så har vi det ordnat inför nr 2 ;) 
    Vi är väldigt inne just nu på Vagnhärad av alla ställen, bra kommunikationer och området som ska byggas ligger verkligen sådär lantligt och härligt som vi vill. Så det kanske blir att bygga ett hus där =)
    Trivs ni i Gnesta?

Fårskinn kan jag rekommendera! Riktigt mysigt och håller bebisen varm på vintern, fick utav svärmor från en fårfarm utanför Piteå. Så du har sytt ett? Vad använde du för mönster till det??
    Ska börja sy nästa vecka har jag tänkt, har ju ett lapptäcke att fixa :)
    Bra vet jag inte, men jag är bättre på att sy än att sticka! Gör så gott jag kan och det är så kul när det är klart även om jag oftast svär och morrar under tiden jag syr ;) 
    Ja hehe, men nu är jag sjukskriven så jag slipper pendlingen. =) YAY!!

Jaa men det är bra!! 6000:- bränner man ju lätt på en vagn!! Det stog mellan Maxi Cosi och Britax babyskydd, det blev Britax. Sen beställde jag adapter till vagnen från en sida som heter toyland.se.... känner du till den? KÄnde mej lite dum som inte kollade sidan innan jag beställde.. :D
    Vagnhärad är supermysigt ju!! Vi kollade där innan vi köpte här i Gnesta. Vi trivs jättebra här!! Enda är väl att det är väldigt svårt att komma in i samhället när man är 08. Känner inte en kotte här tyvärr men hoppas det ska ändras nu när föräldragruppen börjat!! Har en jättetrevlig grupp! =)

Jaha, Piteå! Där känner jag ju folk så kanske kan få nå att åka dit och köpa ett och skicka ner! Vill ha ett riktigt!
    Ja, jag använda mönster från en blogg, här är adressen: junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-beskrivning.html
    Gjorde några ändringar och ska sy ett till och då ska jag göra nån ändring till.
    Jag använda ex ingen band där man trär i snöret, utan sydde bara en extra söm innanför, eller vad man säger. =) Sen ska jag göra nästa lite större, tycker den blev så liten när man spände åt snörena. Och sista justeringen är att nederdelen mellan "korvarna" man drar ihop lämnar ett litet glapp i snörat tillstånd, så där tänkte jag förlänga lite, så den delen går längre ner. =)
    Men ett enkelt mönster tycker jag!! Ska testa att sy ett lapptäcke oxå tänkte jag. Sydde även en kudde och en amningskudde. =)
    Man har ju lite tid över om man säger så =) Har lite ideer. Kanske en lapp-nalle, eller vad man säger. =)
    Jag kan inte sticka, är sååå kass!! tror min kreation händer längst in i garderoben för tillfället. =D
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-09-05 07:14:02 följande:
    Aldrig hört talas om den sidan, eller så har jag det och glömt bort det :P Ska kolla upp den, tack för tipset! Ja 6000 kr går lätt på en vagn med tillbehör, vi har tur som får vagnen av makens föräldrar (de köpte till hans bror och gör samma till oss) så där sparar vi lite! 
    Jag hoppas att det kan passa oss med Vagnhärad, ändå nära motorvägen också så det blir lätt att ta sig någonstans och så är det inte så långt till Trosa. Vi hade först tänkt Mariefred men det är lite dyrare där ;)
    Nu när jag kommer byta jobb så hoppas jag kunna vara med på lite föräldragrupps tillfällen i Södertälje, känner ingen i stan heller utan närmsta vän bor i Enskededalen :P
    Härligt att du har hamnat i en trevlig grupp!

Vi fick vårt fårskinn från Svensbyn utanför Piteå, gårdsbutiken hette Eufåria ;)
    Ska kolla in det mönstret, har tittat runt lite och försöker hitta ett enkelt och det är bra för min del då att du redan provat sy det, då vet jag att det går! Ser ju mysigt ut med dessa babynest! Amningskudde ska jag få utav en kompis så det slipper jag sy. Jag satsar istället på lapptäcke och nya kuddar till vår säng. Så ska Kotten få en matchande liten prydnadskudde också till sin spjälsäng - totalt onödigt antagligen men gulligt! Plus babynest.. vad använde du för tyg att sy det i?? 
    Nä det va inte många som hade! Frågade runt lite bland kompisar o så men ingen ville kännas vid.... men, förra veckan kom dom iaf... men på riktigt, vafasiken, hahahaha.... vi har köpt fel babyskydd!!! Det som vi köpt går inte att sätta på vagnen tydligen, om man inte behöver ytterligare en adapter till adaptern så att säga.... suck! Men de e skitsamma... vi kör på den ändå, orkar inte skicka tillbaka... det blir nog bra ändå... =)

Så om nån har en Trille Viper vagn och Britax Babyskydd.... så har jag en adapter till salu. =)

Ja, bidrag är alltid välkommet. Vi fick oxå pengar av sambons pappa, sen köpte mina föräldrar säng med alla tillbehör. Sen skulle vi ha fått pengar frn min mormor oxå men hon är lite konstig så... vi blev utan, men brorsan o hans tjej fick. Konstigt. Anledningen var tydligen att vi mottagit två gåvor av henne innan jag blev gravid, en bil, som INTE går att köra utan 5 års reparationer först och en soffa som hon skulle slänga på tippen ändå.... dom gåvorna blev köpegods istället. Men men, det spelar ingen roll. Vi har alla sakerna nu och ligger lågt ett tag...
    Trosa är ju supermysigt!! Brukar åka dit o fika på sommaren eller ta en glass i hamnen. Där skulle man inte tacka nej till att bo. =)
    Nä... det är svårt att komma in i gemenskapen när man är inflyttad. Som tur va så va det en anna tjej som inte heller va härifrån så... =) helt ensam va man inte.

Eufåria, hehe, då ska jag se hur långt det är dit från dom. Har man tur så... =)
    Ja, mänstret va enkelt. =) det kommer gå fint! Ska köpa sånt där papper man använder och rita eget mänster så man har för nu är det folk som har lagt in beställningar. =)
    Dom har tydligen inte vår version på babynest i Usa.. hade amerikanare på besök i helgen och dom såg ut som fågelholkar när jag började prata om det och visa... haha. Så ska sy ett till som o skicka över.
    Kudde är superfint!! Man ska ha onödiga saker till bebisar!! =)
    Jag köpte först ett rätt billigt tyg, inte bomull.. kommer inte ihåg vad det va, för att testa lite. Men ska köpa finare tyg o sy de andra. Antagligen bomull... fleece kanske blir för varmt, men funkar kanske nu i vinter? Vad tror du?
  • OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-09-11 07:25:59 följande:
    Oj då, fel babyskydd var ju surt! Det är verkligen en djungel det där med tillbehör till bebis.. 
    Hur långt är det kvar nu till BF för dig?

Bomull är väl bäst för det används ju inomhus, så kan man reglera värmen med någon liten filt eller så om det behövs. Men fleece är mjukt och skönt =) Tror jag ska sy i bomullstyg i så fall. Har fått höra av maken att jag har en massa idéer för mig och han blir imponerad om jag slutför allt innan bebisen kommer. Filten är färdig nu och jag gör inte om att sticka en filt till ;)

Så vad har de i USA då? kul att du fått beställningar på ditt babynest! ja, det är klart man ska ha lite onödiga prylar till bebisen, det hör till. Försöker att begränsa mig lite och iallafall inte köpa ett på nätet för 1000 :-.. det skulle inte bli poppis hemma!

Ska försöka släpa mig till jobbet nu, är så otroligt trött idag och det var knappt jag reagerade på väckarklockan.. sover inte alls något vidare numera, vaknar vid 4 varje morgon och har sedan svårt att somna om men det är väl kroppens sätt att börja vänja mig antar jag ;) Lång dag på jobbet framför mig dessutom och så ska jag gå och simma en sväng direkt efter.. inte speciellt sugen alls på det men bra att hålla igång kroppen!
    Hallå! Gudars vad tiden går fort!! Ursäkta att jag varit frånvarande!! =(
    Jag har hamnat i boa-träsket.... =P Har haft fullt upp plus att mitt internet legat nere till och från så jag tappade orken att ens försöka.

Vi behöll babyskyddet. Orkar inte skicka tillbaka och beställa nytt. Det får vara... =)
    Jag va ner på "stan" o köpte nytt bomullstyg till ett nytt babynest som jag ska sy. Blev nalle phu! =)
    Har du sytt nåt än?Hur har det gått i sånt fall?
    Och filten är klar!!! Nice!! Va kul!! Jag hoppar mina filt-planer... jag får donera min egen filt som jag fick för massa år sen...Luktar mamma och pappa oxå. =)

Jag tror dom har babynest i USA, dom hade kanske bara inte hört om det... dom har inga barn sen tidigare... men jag syr gärna ett. =)

Ja, det där med sömnen blir tyvärr inte bättre heller.
    Jag går upp på toa 4 ggr per natt ungefär och sen vaknar jag vid 4 och kan inte somna om förrän 5-6. O då sover jag så länge!! det är jätteirriterande! Jag vill gå upp tididt o få saker gjorde och lägga mej tidigt, men det är nån som inte håller med. =D

Och det sjukaste av allt, har idag exakt 14 dagar kvar till BF!!!
    Jag kan knappt tro på det..... blev ivägskickad på vändningsförsök för bm trodde bebisen hade vänt sej,. men det hade den inte. Så det var skönt. Fick ett extra ultraljud iaf, det va kul... bebisen vägde 3450g. Så den får gärna komma nu, så den inte blir större.
    Men med dessa små mini-värkar man har kommer det väl dröja både en, två och tre veckor...=(
    Vill ha NU!! =)
    Hur går det för dej? Allt bra? Inga konstigheter? Hoppas du får sova lite, iaf nu när du jobbar fortfarande!
    Hade du tänkt att va hemma nåt innan bf?
  • OktoberBebis2012
    F Lycklig skrev 2012-10-14 21:45:42 följande:
    Hej!
    Jag väntar mitt andra barn om två veckor och bor också i Södertälje.
    Ok, om jag hänger på er här?
    Hallå!
    Ska oxå ha om 2 veckor, ganska exakt! Bor i Gnesta! =)
    Vilket datum ska du ha?
  • OktoberBebis2012
    F Lycklig skrev 2012-10-14 21:52:12 följande:
    Egentligen BF den 4/11, men har ett planerat snitt den 29/10.
    När ska du ha?

Första barnet? Förlåt, jag har inte riktigt koll, har inte hunnit läsa igenom hela tråden
    Det är lugnt! =)

Japp första barnet här. Och tiden har nog aldrig gått saktare...=)
    Har bf 28/10..
    Ska du till Södertälje?
  • OktoberBebis2012
    F Lycklig skrev 2012-10-14 21:57:18 följande:
    Ja, det ska bli Södertälje. Födde även sonen på Södertälje Sjukhus och vi var supernöjda med allt.

Det är nära nu.... Mår du bra?

Har hört så mycket bra om Södertälje, men vi ska till Nyköping.
    Hur gammal är din första?

Ja, det är nära... läskigt och lyckligt nära!!! =)
    Mår bra överlag. Haft lite hemska foglossningar som satt sej i ljumskarna och ont i ryggen men det hade kunnat vara värre! Du då?
    Sen har jag så mycket vätska i kroppen så det inte är roligt... ser ut som barbamamma.. typ. =)
  • OktoberBebis2012

Ok, kul! :) hur gammal är du?
    Själv är jag 29.

Fotknölar? Vad va det nu igen? :)
    Har ett par skor jag kan använda... Ett par oknutna jympaskor.....Längtar till mina stövlar!!!! Och sen den fina strumpkanten. Ser ut som jag har försökt strypa mina fötter med pianotråd.
    Hur lång tid tar det innan all vätska försvunnit? Vet du? :)

Jag är oxå sjukskriven, men pga att jag har riskarbete och en idiot till chef som totalt vägrar omplacera mej.

• OktoberBebis2012

Gud va skönt att det går så fort... hoppas det går lika för mej. Om det går så fort är man tillbaka på starten rätt fort. =)

• OktoberBebis2012

Fb-grupp låter bra!! :)

• OktoberBebis2012
    frugrahn skrev 2012-10-17 19:41:57 följande:
    Tråden har varit lite tyst men jisses vad den har startat igång igen, riktigt roligt! Förstår om du haft fullt upp, det är ju inte långt kvar alls för dig nu, har du boat färdigt än? (kan man ens det?)

Jag har sytt ett lapptäcke faktiskt, det blev helt okej, råkade vända på en remsa så det blev inte som ursprungsplanen men det är sytt med kärlek! Vilket innebär lite snett och vint men fint ändå =) Har inte tagit tag i att sy ett babynest, känns lite smått läskigt faktiskt om jag ska vara ärlig, vet inte heller vad jag ska fylla det med.. men nalle puh tyg lät mysigt! Du får gärna lägga upp en bild i tråden när du är klar =)

Mindre än 14 dagar kvar.. vilken fantastisk känsla! Här är det 10 veckor kvar.. en evighet samtidigt som det stadigt närmar sig. Har du mycket sammandragningar? Hoppas bebisen tittar ut snart så du inte behöver vänta för länge efter BF, det måste vara segast..
    Med mig så går det bra, magen växer som ogräs, Kotten är en liten huligan som fortfarande har lite plats att röra sig på och utnyttjar det ordentligt. Har i måndags bytt till Stockholms kontoret så nu har jag lite kortare till jobbet och kommer förhoppningsvis orka jobba så länge som jag vill. Har tänkt jobba till 14 december (BF 3/1). Sömn är det sämre med.. har en hel del mardrömmar och vaknar kallsvettig, svårt att hitta bekväma ställningar också..  
    Hehe, ja boa klart vet jag inte men boar gör jag... gud va många ggr man kan byta byrå för handdukar. =)

Ja lapptäcket!! Va kul att det är klart! Jag hade planer på att börja sy babynestet i veckan men jag har vart så himla trött. Plus att jag knappt når fram till bordet längre... men jag ska försöka! Ska oxå försöka att komma ihåg att korrigera de sakerna jag inte var riktigt nöjd med oxå. =)
    Ska fixa en bild när jag är klar! =)

Är lite konfunderad över min bm.. jag vet ju inte hur det funkar i andra län men dom jag pratat med säger att man går varje vecka hos bm på slutet... nu bokade hon in ett besök efter BF! Jag påpekade det men hon sa bara: Jaha... jamen då tar vi 30:e oktober då.... (min bf e 28e oktober).... kul.... nu känns det inte lite mer längre ifrån....=/

Ja... 11 dagar idag... känns så overkligt!!
    Och antagligen några dagar till då.... som jag helst vill slippa. Jag har så mycket vatten i kroppen att jag nu har ett par skor att gå i... oknutna jympaskor... =)
    Det känns som de va 10 veckor kvar igår för mej... det har gått så fort.. veckorna bara susar förbi! Hoppas det går lika fort för dej!
    Sammandragningarna börjar bli fler o fler... idag fick jag en som strålade rakt ner i benet... inte så trevligt, men samtidigt kul! Konstigt... hehe
    Skönt att byta till kontor närmare... pendling är inte så kul... speciellt inte så långt bort som du pendlade förrut.
    Usch med mardrömmar! haft nån enstaka läskig dröm men klarat mej annars. Hoppas du blir av med dom!! Har man haft en sån kan man ju vakna till ett riktigt obehag o hla dagen är förstörd...=(
Svar på tråden Vinterbebisar i Södertälje